6 miljard mensen?


In Gent loopt op dit ogenblik een mini-versie van de tentoonstelling ‘6 miljard mensen’ van Yann Arthus Bertrand. Ik vermoed dat hij al een tijdje bezig is met dit project, want ondertussen zijn we bijna aan de 7 miljard mensen. De tentoonstelling staat in het nieuwe (poepsjieke) gebouw  van de universiteit naast de Vooruit. Ik was niet echt onder de indruk bij het rondwandelen. Foto’s en panelen en veel zichtbaarheid van de sponsor.

Maar de verrassing kwam toen in binnenstapte in een kleine ronde projectiezaal. Vanaf 5 schermen krijg je er continu korte fragmenten van mensen die hun boodschap aan de wereld verkondigen.  Een oude man uit India bezweert dat we absoluut geen koeien meer mogen slachten. Een jonge vrouw uit de VS vraagt simpelweg: heb je vandaag al aan iemand gezegd dat je die graag ziet? Een kerel uit Cambodja heeft het over zijn grootste angst: een nieuwe oorlog. Een boer uit Afrika  brengt een simpele boodschap: we moeten de grond bewerken om te overleven. Een 83 jarige vrouw uit Rusland roept met tranen in de ogen  iedereen op om elkaar graag te zien. Een vrouw uit Servië zingt een stukje over sterren die je moet volgen. Een jonge dame uit Zuid-Afrika vraagt aan iedereen die niet besmet met HIV-virus om een condoom te gebruiken. Een mevrouw uit Engeland vraagt om met zijn allen op te staan en ‘genoeg’ te zeggen. Een Zweedse burger gelooft dat licht sterker is dan duisternis…

Eenvoudige boodschappen van een zeer grote diversiteit van mensen. Soms cliché’s, soms verrassend, maar steeds authentiek. Ik was van plan slechts even door de tentoonstelling te lopen maar ik ben blijven zitten tot ik alle boodschappen heb gehoord. Het effect was een zeldzaam moment waarop je je wil verzoenen met de hele mensheid, waarop je hoop krijgt.

Deze mini-tentoonstelling toert de volgende maanden door het land, vanaf 17 december is het geheel te zien in Brussel. Een goed alternatief voor de kerstmarkt denk ik…

