on the road


Een week als deze heeft ook zo zijn voordelen. Aangezien ik van ’s morgens tot ’s avonds onderweg ben om de goede boodschap te brengen ben ik nauwelijks thuis en heb ik daar ook geen energie nodig. Zowel wat betreft pellets als elektriciteitsverbruik zijn het dus zeer zuinige dagen. Ook het uitzonderlijk zachte weer speelt daar een rol in natuurlijk.

In de maand oktober bijvoorbeeld bracht mijn zonnepaneel 17,5 kWh op. En aangezien ik zonder koelkast leef had ik maar 15,3 kWh nodig.  Oktober was dan een maand met uitzonderlijk veel zonneschijn (meer dan 161 uur, waar het normaal 113 uur is). In september was het ook al van dattum,  30 uur meer zon dan ‘normaal’. Als je in de grafiekjes van KMI en anderen gaat grasduinen valt vooral op dat het aantal vermeldingen ‘uitzonderlijk’ en ‘zeer uitzonderlijk’ alsmaar toenemen. En toch blijf ik mensen tegenkomen die ervan overtuigd zijn dat er niks aan de hand is. Als het begin november 18 graden is, dan lijkt het geen reden om ongerust te zijn, maar vooral kwestie van snel een terrasje te vinden.

Wat leven zonder koelkast betreft, kreeg ik nog een interessante link doorgestuurd via een trouwe blog lezer Johan. Hier zien we dus een nog straffere Low impact man aan het werk die helemaal zonder elektriciteit probeert te leven. Voor het koelen heeft deze Japaner Kazuko Aijmo een model ontwikkeld dat behoorlijk zou functioneren, al lijkt het me wat te groot en omslachtig om het zelf te proberen.

Tenslotte nog een fijn verhaaltje van gisterenavond in Hove. Een zaaltje boven de bib, een veertigtal stoelen en een paar bezorgde organisatoren toen ik er aankwam iets na zeven. Ze hadden flauw idee hoeveel volk er zou komen luisteren, en toen om 10 voor 8 slechts 2 dames in de zaal zaten dacht ik ook dat het klein publiek zou worden. Maar plots kwamen de mensen binnen, de ene na de andere. Er moesten extra stoelen worden aangesleurd en uiteindelijk zaten er meer dan 60 mensen in het propvolle zaaltje, en werd het een heel leuke avond. Zo zie je maar, dat een beetje geduld meestal de moeite loont.

Geef een reactie

