50 kilogram CO2 extra…


Life vanuit de leraarskamer in Sint-Maarten in Beveren. Hier is een grote milieudag bezig voor 600 leerlingen van de eerste graad, met o.a. bezoeken aan windmolens, voorstellingen van de “Age of stupid”, eco-smossen en andere zaken. Ik heb net een eerste show gedaan voor 260 leerlingen, straks nog eentje voor nog zo’n groep en dan kan ik me volledig concentreren op de theatershow vanavond. Voor de voorstelling in de Minnepoort  in Leuven zijn meer dan 350 tickets verkocht dus het zou een topavond moeten worden. Met extra Louis-Tobback grapjes.

Deze morgen heb ik eerst nog een moeilijke beslissing moeten nemen ivm het vervoer naar Beveren. Op de radio hoorde ik over mogelijk problemen met de treinen en ik kon me moeilijk permitteren om vast te zitten. Aangezien mijn broer in New York in de weer is met de Occupy Wall street beweging staat zijn auto al een maand voor mijn deur. Dus heb ik de knoop maar doorgehakt om met de auto naar Beveren te rijden. Achteraf gezien de juiste keuze, want het plaatje zag er niet goed uit.

Dat is minstens 50 kilogram CO2 erbij met dank aan de actievoerders van de NMBS (en wellicht zullen er nog veel mensen zijn die deze ochtend dezelfde keuze gemaakt hebben). Nu, als ik het goed begrijp is de staking gericht op het afbouwen van de werkplaatsen, en als er iets is waar de NMBS zou moeten investeren is het onderhoud van de treinstellen. Ik ben dus niet zeker of voor of tegen de acties ben, al blijft het een punt dat vakbonden toch eindelijk eens mogen nadenken over actie-vormen die de juiste mensen treffen…

2 Reacties

  1. Dag Steven,
    Ik kan mij uw dilemma levendig voorstellen. En uw standpunt over de NMBS deel ik ook… Veel succes in Leuven!
    Vriendelijke groeten,
    Eef

  2. welke actievormen zouden het kliënteel niet ambetant vinden en toch effect hebben ?
    misschien wel verschillende naar gelang het effect dat men wil bereiken.
    .
    even meedenken : je wil vooral de reiziger niet treffen, want dat zijn we zelf, en ook de aandeelhouders niet, want dat zijn ook we zelf … dat wordt dus moeilijk. misschien wel die aandeelhouders die er geen gebruik van maken en de autowegen lam leggen ? of heet dat files ? die zijn quasi dagelijks, daar kijken de automobilisten al niet meer van op.
    .
    andere piste : een stiptheidsactie houden is al lang niet meer mogelijk, want er is al zoveel te weinig infrastuctuur en ‘rollend’ materieel’ dat de treinenplanners steeds meer rek uit de schema’s hebben moeten halen
    .
    andere piste : het goederenvervoer is een ander bedrijf, dus daar kan je geen actie voeren ivm het reizigersvervoer.
    .
    misschien moet de bond van trein tram en bus gebruikers maar eens actievoeren voor de werknemers. een forenzenstaking dus … hoewel, dan schaffen ze nog meer treinen af. (bumperstickers voor in de file : normaal ging ik met de trein, maar die is afgeschaft)
    .
    volgens mij zijn alle voorstellen meer dan welkom : doen, roer je, stem eens op partijen die het openbaar vervoer gunstiger gezind zijn, what ever

Geef een reactie

