pas op voor de keuze van De Morgen


Vandaag heeft de Morgen nog maar eens de groene inkt boven gehaald. Dat kranten en tijdschriften eens wat meer aandacht besteden aan het klimaat-thema is op zich een goede zaak. Maar waarom er dan plots in het groen moet zijn is me toch een raadsel. Het doet me een beetje denken aan de marketing actie van Mc Donalds die besloten hebben hun rode vrachtwagens groen te schilderen. Uiteindelijk zal de milieu-impact van dit groene papier groter zijn dan gewoon papier.

Maar voor 1 keer zal ik toch de Morgen kopen, vooral omwille van het boekje dat erbij zit van Peter Tom Jones en Philippe Huybrechts. Ik ga ervan uit dat dit werk een nauwkeurige stand van zaken zal geven van de huidige situatie van het klimaat en dat wil ik niet missen. In de bijhorende reclamespotjes hoor je dan dat deze actie mogelijk is dankzij Essent en dat ‘Essent de groene energiekeuze is van De Morgen’. Tja, dit doet me nu wel wat twijfelen aan de capaciteiten van deze krant om me te helpen bij mijn keuzes.

Essent is namelijk de slechtste speler op de  Belgische markt als het gaat over groene energie. Jawel, ze doen het zelfs nog slechter dan Electrabel wat toch wel een behoorlijke prestatie is. Je kan het makkelijk nakijken op de site van Greenpeace, daar staan op de allerlaagste plaats wat betreft groene energie. Ondanks de mooie groene praatjes haalt Essent zijn energie vooral uit steenkoolcentrales en blijft het zelfs investeren in nog meer vervuilende steenkoolcentrales. Je zou je dan afvragen of de mensen bij de Morgen dit niet allemaal grondig hebben uitgezocht alvorens Essent  aan te bevelen als beste keuze. Maar de vork zit anders in de steel, zelfs al weten ze dit, het gaat om de poen die ze kunnen verdienen met dit soort acties. Een krant is net als een bedrijf op zoek naar winst, en zal dus als het moet ook zijn ziel verkopen.

In mijn studententijd heb ik nog op benefietconcerten meegespeeld ten voordele van onafhankelijke krant de Morgen. Maar ondertussen merk ik dat het een product is geworden dat mikt op de ‘betere tweeverdiener’ met steeds meer bijlagen om steeds meer luxueuze producten aan te prijzen zoals vliegreizen, parfum en horloges met een prijs waarmee je een dorp in Afrika een maand lang  kan voeden. Of ze nu in het groen is gedrukt of niet onafhankelijk is deze krant (net als de andere kranten) al lang niet meer. Daarvoor zijn de adverteerders net ietsje te belangrijk geworden.

5 Reacties

  1. Inderdaad, kompleet terechte opmerking! Dacht net hetzelfde toen ik die De Morgen – Essent slogan hoorde.

  2. Ik sluit mij volledig aan bij Ward.

  3. Mailtje gestuurd naar info@demorgen.be met dezelfde opmerkingen. En zonet trouwens ook een antwoord ontvangen van de stad Gent ivm de Electrabel folder ! Klacht is doorgestuurd naar Juridische Dienst (gemeentelijke administratieve sanctie).

  4. De Standaard verkoopt al even zeer zijn ziel aan de commercie.
    Hierbij de mail die ik vandaag van hen ontving.

    ‘Het gaat niet goed met onze poolgebieden. De kans dat onze kleinkinderen deze unieke fauna en flora kunnen bewonderen, smelt weg als sneeuw voor de zon.

    Maar geen paniek, want de polen zijn nu vereeuwigd in Frozen Planet, de nieuwe topreeks van de BBC.

    (…)

    Ontdek deze reeks in primeur bij De Standaard.

    Vanaf zaterdag 3 december vindt u 4 weken lang een bon in de krant waarmee u de dvd van de week ontvangt voor maar 6,95 euro.’

    Volgens De Standaard is er geen reden tot paniek tot zolang we alles wat gaat verdwijnen maar op dvd hebben. Kwaliteitskrant, zei u? Misschien is het allemaal wel goed bedoeld en kan een dvd bijdragen tot de bewustwording van mensen, maar die ‘geen paniek’ is toch wel erg ongelukkig geformuleerd.

Geef een reactie

