positieve voorbeelden


Gisteren was ik de gast in Lebbeke, voor een enthousiaste groep mensen van de open milieuraad. Voordien ben ik even langs gegaan bij Bruno en Helene die zowat de lokale Low Impact familie vormen in Lebbeke. Via de ecologisch verbouwing van een boerderij tot co-housing project, en verder via Lets en voedselteams en het organiseren van diverse activiteiten maken ze van hun ‘huiself’ een soort centrum voor transitie.

Bruno is net gestart met een nieuw bedrijfje ‘groene gevels’. Het doel is om mensen te adviseren en te helpen om hun gevels om te vormen tot groene gevels. Het gaat om ‘grondgebonden’ planten die langs de gevel kunnen groeien en zowel voor schaduw, voor vlinders of voor fruit kunnen zorgen. Met zijn ‘groene gevels fietskar’ kan hij zowel particulieren, bedrijven als openbare besturen van dienst zijn. Op basis van de oriëntatie van de gevel, het soort grond en de omstandigheden kan hij meehelpen om ervoor te zorgen dat de juiste planten op de juiste plek staan.

Geef toe dit is een voorbeeld van het ondernemerschap dat we nodig hebben voor de toekomst. Werk dat bijdraagt aan ons welzijn (want meer groen in de straat maakt mensen vrolijker), dat goed is voor de planeet (CO2 uit de lucht halen, biodiversiteit bevorderen) en geen negatieve impact heeft. Net als de stadsimkers, de zelfoogstboeren, de repairateliers en de dakboerinnen zijn dit de beroepen van de toekomst.

Dus, wie zin geeft in een groene gevel en best wat advies kan gebruiken kan alvast terecht bij Bruno (je zou dit dus de ‘groene keuze van de Low Impact Man kunnen noemen’

PS1: ik heb ondertussen de bijlage van De Morgen gelezen, best interessant. Maar toch weer typisch dat in de aankondigingen gesproken wordt over ‘Het boek ‘de klimaarcrisis” , terwijl het gaat over een brochure, dus helemaal niet het duurzame product dat ze beloofd hebben.

PS2: naar aanleiding van mijn klacht over de brochure van Electrabel kreeg ik volgende reactie:

Geachte heer 

Naar aanleiding van uw klacht over het ontvangen van een ongewenste reclamefolder “Electrabel”

heb ik een bestuurlijk verslag – gemeentelijke administratieve sanctie-opgemaakt en overgemaakt aan de Juridische dienst van de stad Gent.

Ik hou jullie op de hoogte!

Eén reactie

  1. Vind ik een zeer interesant initiatief, ik wens de Bruno uit Lebbeke veel succes!

Geef een reactie

