cijfertjes


‘Meten is weten’ pas ik redelijk maniakaal toe, waardoor ik nu wat cijfers kan geven over de lezingen en shows van dit jaar. In totaal heb ik 160 keer een publiek toegesproken. Daarbij waren er 24 shows met Flor de recyclageman. Van alle voorstellingen waren er 60 klimaatshows waarmee ik 6 105 mensen heb bereikt (zo’n 65 procent daarvan jongeren op scholen). Aangezien een vol sportpaleis goed is voor 18 400 toeschouwers heb ik dus nog een flinke weg te gaan.

Sinds de start van mijn LIM leven heb ik nu 362 lezingen/shows gegeven, en daarnaast waren er in 2009 nog 55 voorstellingen van de ecologische theatervoorstelling ‘tegen de lamp’. Alles samen heb ik op die manier tot op vandaag 33 544 mensen bereikt. (en dat is toch bijna twee keer een vol sportpaleis) Over de impact ervan kan ik weinig zeggen, ik krijg wel eens reacties van mensen die zich laten inspireren, maar verder beschouw ik mijn acties als een bescheiden bijdrage aan een bredere bewustwording die langzaam maar zeker bezig is.

Wat volgend jaar betreft zijn er opnieuw een pak vragen binnengekomen, maar ben ik toch van plan het iets rustiger aan te doen. De bedoeling van LIM leven is tenslotte ook om niet mee te doen in de tendens om steeds meer en harder te werken, en dat is niet altijd gelukt in 2011.

Het mooiste compliment kreeg ik  eergisteren in de Buso school in Antwerpen. Een jongen van een jaar of 15 kwam na de voorstelling naar me en zei: ‘jij bent de eerste die er in slaagt me te doen nadenken over wat er misloopt en die duidelijk maakt dat ik er ook iets aan kan doen’.  Voor wie denkt dat ik voor die jongeman  misschien de allereerste was die het thema aanbracht, hij vertelde er ook nog bij dat wat hij tot nu toe had gehoord zo saai en ernstig was dat hij er niks van onthouden had.

Dus als noch de politiek, noch de kunst de wereld kan redden, zal humor het misschien moeten doen.

Geef een reactie

