the best of (4)


Nu ik een weekje in Praag zit heb ik voor de bloglezers een aantal fragmentjes geselecteerd uit de voorbije blogjaren, het gaat om de berichtjes die het meest gelezen zijn.  Niet dat het plan is om FCdekampioenen-gewijs alles te herhalen. Maar ik wil de regelmatige blogbezoekers geen week lang in de steek laten. Je krijgt er telkens een actuele commentaar bij. (vanaf 9 januari ben ik helemaal terug)

29 juli 2008: het scheerprobleem…

De vader van mijn eerste lief heeft me de eerste kneepjes van het scheren bijgebracht. Het systeem met zeep, kwast en scheermes. Ik pas nu al enkele decennia deze methode toe (ongeveer 2 maal per week) en ik ben best tevreden over het resultaat. Regelharig krijg ik de vraag over wat de meest LIM manier van scheren is en bij uitbreiding van ontharen allerhande.

Ik ben best tevreden over mijn eigen methode, behalve over de fabrikanten van de mesjes. Naast de belachelijke trend om drie- vier- of zelfs vijfvoudige mesjes te maken is er een groot probleem van standaardisering in scheermessenland. Sommige mesjes schuiven in een houdertje, bij anderen is er een kliksysteem, maar al die mesjes zijn zo gemaakt dat ze slechts op één type houdertje passen. In de voorbije jaren heb ik ondertussen 11(elf) verschillende houdertjes verzameld. Hier is een mooie toekomst weggelegd voor een bevlogen Europarlementariër die orde in de scheermessenchoas wil scheppen. (maar pas op, de Belgische ervaringen met ecotaks op wegwerpscheermesjes toont aan dat dit een gevoelige kwestie is)

Of elektrisch scheren beter is weet ik niet, veel stroom zal een scheerbeurt niet vragen, maar het apparaat moet natuurlijk ook nog gemaakt worden (en ooit als afval verwerkt). En dan zijn er nog de kwesties van laserontharing, Veet en andere chemische methodes, aftershave, watergebruik, enzovoort. Dus nog heel wat onderzoek te doen alvorens hier uitsluitsel kan gegeven worden. Ondertussen laten we een en ander maar gewoon groeien zeker. De beste oplossing zou volgens mij zijn wat meer tolerantie voor haar (en hem).
Wat scheren betreft is er wel enige evolutie, want tegenwoordig gebruik ik  de ecologische mesjes en scheerzeep van Kudzu. Pas op het zou wellicht nog beter kunnen, met zo’n scheermes zoals bij de Turkse kapper, dat je dan regelmatig moet slijpen. Of gewoon een baard laten groeien, maar dat kriebelt zo!

7 Reacties

  1. ga eens kijken bij razwar.

  2. Waar ik elke morgen mee inzit, is de hoeveelheid water die ik moet laten stromen eer ik warm water heb. Zonder warm water om tenminste het mesje wat warm te maken, is nat scheren geen aangename bezigheid, toch?
    Ik ‘zou’ het water dat wegstroomt, kunnen opvangen – ik gebruik het ten andere al eerst om mijn tanden te poetsen en zo – of wat water op een andere manier opwarmen misschien, maar niets daarvan is echt praktisch ’s morgens in een badkamer, en ik zou dan liever geen water gebruiken. Een elektrisch scheerapparaat heb ik niet, en wil ik eigenlijk ook niet omdat mijn ‘baardzone’ daarvan nogal geïrriteerd geraakt. Zijn er alternatieven waar ik nog niet aan gedacht heb?

    • Ik denk dat gewoon een emmer onder het nog-niet-warme water zetten al iets kan schelen. Dan kun je er ’s avonds mee koken, aan de planten geven, of eens in de wc gieten ipv door te spoelen of zo?

  3. Ik ken de verzorgingsproducten van Weleda en ben er wel content over. De scheercrème heb ik echter nog niet uitgeprobeerd. Wat ik persoonlijk wel belangrijk vind, is dat hun producten niet uitgetest zijn op dieren…

  4. Knap hoor met zo’n scherp mes in de weer. Ben ik toch weer eens blij dat ik een vrouw ben! Moet er niet aan denken.
    Maar eerlijk is eerlijk, ik vind een gladgeschoren vent toch wel het einde.
    Groetjes Tanya

  5. Veel van die wegwerpscheermesjes worden weggeworpen na enkele keren gebruik, omdat ze dan ‘niet meer scherp’ zijn. Er zijn eenvoudige methoden om de levensduur van zulke mesjes eenvoudig sterk te verlengen.

    Sinds kort pas ik de ‘jeansbroekmethode’ toe:

    http://www.instructables.com/id/How-to-extend-the-life-of-your-Razor-Blade-keeping/

    Een methode die voorlopig wel een goed resultaat lijkt op te leveren, al pas ik deze nog niet lang genoeg toe om iets te kunnen zeggen over de uiteindelijke bruikbare levensduur van mesjes. De methode is gebaseerd op een grondige schoonmaak van het mesjes, omdat deze in werkelijk nog niet bot zijn als ze niet meer goed werken.

    Een twee methode – waar ik nog geen ervaring met heb – is het gebruik van de Razor Pit:

    Het ding kost niet zo veel, maar ik heb geen idee of het nog beter werkt dan een jeansbroek. Wat ik toe nu toe las over dit ‘toestel’, lijkt het in ieder geval wel te werken.

  6. Ik scheer me al jaren in de douche met de Gilette Venus for Women. Klinkt vreemd, maar die mesjes gaan sowieso veel langer mee. En in de douche heb je geen scheerschuim nodig. Bovendien kost die scheerbeurt maar 1 minuut extra douche. En zonder scheerschuim geen aangekoekte mesjes, dus ze blijven ook proper!

Geef een reactie

