the best of (5)


Nu ik een weekje in Praag zit heb ik voor de bloglezers een aantal fragmentjes geselecteerd uit de voorbije blogjaren, het gaat om de berichtjes die het meest gelezen zijn.  Niet dat het plan is om FCdekampioenen-gewijs alles te herhalen. Maar ik wil de regelmatige blogbezoekers geen week lang in de steek laten. Je krijgt er telkens een actuele commentaar bij. (vanaf 9 januari ben ik helemaal terug)

26 augustus 2008: onze trouwe viervoeters…

Honden, katten en aanverwanten. Geen makkelijk thema vanuit voetafdrukperspectief. Eerst een paar cijfers; er zijn in ons land ruim 1,1 miljoen honden en 1,7 miljoen katten. Over goudvissen en hamsters heb ik geen cijfers gevonden. Aan dierenvoeding wordt jaarlijks in totaal 1 miljard Euro uitgegeven. Dit is zowat 1 euro per dag en per hond of kat. Het is geen fraaie vergelijking, maar dat wil zeggen dat deze huisdieren het beter hebben dan de 1,3 miljard mensen die moeten leven met minder dan 1 dollar per dag. Voor alle dierenliefhebbers boos mijn blog verlaten wil ik ook nog iets anders zeggen.

Ik ben er zeker van dat het houden van huisdieren goed kan zijn voor mensen. Kinderen bijvoorbeeld kunnen op die manier verantwoordelijkheid en zorg leren opnemen. Voor nogal wat oudere mensen is de hond of kat een levensbelangrijke huisgenoot. Maar het gaat natuurlijk over de excessen. Ik wordt letterlijk niet goed als ik in een supermarkt de rekken dierenvoeding bekijk. Verse zalm, konijn, ontvette eendeborst, je vindt het er allemaal. Meestal nog eens verpakt in blik of aluminium. Er bestaat speciaal water voor honden en katten, er zijn parfums, hotels, mode-assecoires, begraafplaatsen, elektrische wandelkarretjes, en dus zelfs ook  liefdadigheidsacties… En dat alles vraagt natuurlijk ook grondstoffen, energie, transport, afval enzovoort. (+ en de maatschappelijk kost van drolopruiming en de 90 000 mensen per jaar die door een hond gebeten worden)

Dus wie huisdieren overweegt, een paar mogelijke alternatieven zijn kippen of wormen (in de wormenbak natuurlijk). Je kan er niet mee gaan wandelen, maar verder kan je er veel plezier aan beleven.

Dit bericht heeft heel wat reacties uitgelokt, want huisdieren zijn en blijven een gevoelig thema. Trouwens wat ik als nieuw fenomeen nu regelmatig zie, zijn de bugy’s voor huisdieren. Jawel, u leest het goed, je kan nu ook een aangepast voertuig kopen voor als de hond of kat niet voldoende meer kan stappen. De volgende stap? Een elektrische buggy voor huisdieren, of bestaat dat al?

Geef een reactie

