over kappers en verkiezingen


Zo, het lezingenjaar is weer gestart. Gisteren 260 medewerkers van een groot bouwbedrijf in Nederland, vandaag 170 toekomstige kapsters (en enkele toekomstige kappers) in Oudenaarde en morgen 150 zesdejaars in Gijzegem.  Daarmee hebben de bouwvakkers die naar de kapper gaan meteen een extra gespreksonderwerp. Dan moeten ze het niet enkel over het weer hebben , maar ook over het klimaat. In kader van mijn ‘dertig uren week’ wil ik het dit jaar iets kalmer aandoen met lezingen met een maximum van 120. Aangezien er nu al een zestigtal geboekt zijn zal die agenda snel vol zitten.

Een van de redenen dat ik wat minder wil werken zijn de komende gemeenteraadsverkiezingen. Want jawel, ik heb een beslissing genomen en mijn kandidatuur ingediend voor een plaats op de Sp.a-Groen lijst in Gent.  Binnen Groen (en andere partijen ook vermoed ik) verloopt het samenstellen van de lijsten via verschillende stappen. Alle leden van Groen Gent kunnen hun gemotiveerde kandidatuur stellen. Wat ik dus net gedaan heb. Dan gaat het ‘poll-komitee’ gesprekken voeren met deze kandidaten. Na de gesprekken gaat datzelfde komitee een modellijst samenstellen. Aangezien het een kartel lijst is zijn er maar 16 plaatsen voor Groen, netjes verdeeld over mannen en vrouwen. Die lijst zal dan op 10 maart voorgelegd worden aan het ledencongres.  Dus het duurt nog wel even voor duidelijk is of ik al of niet op de lijst ga staan.

Er is wel een verschil met vorige verkiezingen, toen was mijn plaats op de senaatslijst vooral ondersteunend en de kans op een mandaat nihil. Deze keer zou het anders kunnen zijn, want volgens de mensen van Groen is hier wel een kans op verkiezing tot gemeenteraadslid. Dus heb ik alle argumenten pro en contra op een rij gezet rond de vraag: wil ik eventueel de volgende 6 jaar een flink deel van mijn tijd in lokaal politiek werk stoppen?  Aangezien mijn kinderen er helemaal voor zijn (wellicht beseffen ze de gevolgen onvoldoende), en ik zelf echt wel geloof in het potentieel om van Gent een echte duurzame en sociale stad te maken heb ik ja gezegd.

Als ik op de lijst sta,  als ik verkozen wordt en als Sp.a-Groen in de coalitie zit, dan zal ik eens nadenken om in Gent een aantal steunmaatregelen op te zetten voor groene kappers en duurzame bouwvakkers. Ze zijn gewaarschuwd!

 

 

4 Reacties

  1. Go Steven! Low Impact Man verdient een stem in het gemeentebestuur. Onze steun heb je volledig, ik ben zeker dat wij en de andere blogbezoekers hier je graag zullen helpen.
    Bruno, Karina en de ‘Gandazwammers’ 🙂

  2. Heel veel succes!

  3. let the beast go!

  4. Goede keuze gemaakt, Steven! Ga ervoor!
    Succes!

Geef een reactie

