gewonnen


Je buren leren kennen is een belangrijke tip die je ook wat breder kan bekijken.  Dus heb ik gisteren deelgenomen aan de Win-Win beurs van de stad Gent. In zo’n beurs komen bedrijven en organisaties samen om elkaar te leren kennen én vraag en aanbod uit te wisselen.  De bedoeling is dat er zoveel mogelijk ‘machtes’ worden afgesloten waarbij beide partijen tot een vergelijk komen.  Zo kan een bedrijf bijvoorbeeld een ruimte ter beschikking stellen van een vereniging, of een groep vrijwilligers leveren om een bos aan te planten.


Ik heb gisteren deelgenomen als ‘bedrijf’, want dat ben ik natuurlijk, al is het een kleintje. Op de ‘beursvloer’ was het behoorlijk hectische en kwam ik al snel in contact met een hoop interessante mensen en organisaties. Zoals de enthousiaste dames van de fietskeuken (die ik kon helpen met het adres van energiefietsenbouwer Werner), de al even enthousiaste dames van Act4Change waar ik een gratis lezing ga geven. Verder kon ik een deal sluiten met het asielcentrum van het Rode Kruis in Astene, daar ga ik de mensen wat vertellen over het belang van ecologie en mag ik zelf gratis Afgaans gaan eten. Voor Tedx Gent ga ik mee nadenken over de organisatie van een groene editie en ook de vzw  Crea Musica wil me graag inzetten om mee te denken over een ecologisch muziekproject.  Voor Kweek ga ik een sessie rond energiebesparen geven in ruil voor de vertaling van een tekstje naar het Turks, Bulgaars, Farsi en Pastum! (waarvoor zal dit nog eens van pas komen?) Voor VTB cultuur ga ik een lezing geven op hun Knipoogdag in Gent waar ook de energiefietsen worden ingezet. In ruil daarvoor mag ik hun kanalen gebruiken om mijn boodschap te verspreiden.

Kortom, flink wat boeiende zaken, waarbij geen geld te pas komt en het een kwestie is van te kijken wat we nodig hebben en wat we kunnen aanbieden. Nog een variatie op  durftevragen of het Letssysteem. Zoals ik al eerder heb geschreven, de oplossingen die we nodig hebben zijn allemaal beschikbaar. Het is nu kwestie van ze toe te passen.  Ik merk wel dat ik niet zo bedreven ben in het onderhandelen, maar zoals je wel weten, geven levert soms meer voldoening op dan krijgen.

2 Reacties

  1. 1 maart hier in Leuven …
    ben eens benieuwd

  2. […] van goederen en diensten zonder er geld aan te pas komt.  Aangezien ik ook heb deelgenomen aan de editie van 2012 kon je er hier al meer over lezen. Naast de vier inleiders waren er nog een reeks interessante […]

Geef een reactie

