100 kilo minder


Vandaag soep gemaakt voor de ouders van het schooltje de Wonderfluit hier vlakbij. Ze hebben een paar werkdagen om met ouders de speelplaats van de school te vergroenen. Omdat deze groep ook op zoek moest naar wat centen om hun plannen te verwezenlijken hebben ze een heel originele actie bedacht. Ze hebben aan 44 kunstenaars gevraagd om een van de oude schooltegels om te vormen in een kunstwerk. Deze kunstwerken zullen dan op een veiling verkocht worden. Hiernaast de tegel van Jonas Geirnaert.

En eigenlijk dromen ze nog van meer. De speeltuin van de school komt namelijk uit op het parkje waar ook een Clubhuis voor senioren is. Daar is een ideaal stukje grond om een gezamenlijke moestuin aan te leggen. Waar de kinderen, de leerkrachten en buurtbewoners en de senioren samen groenten kunnen telen. Een mooi transitie idee waarbij misschien niet de opbrengst van de grond niet het belangrijkste is, maar de uitwisseling die op die manier kan ontstaan. De kennis van de ouderlingen samen met het enthousiasme en de leergierigheid van kinderen.

Ik ga nog eens alle tegels bekijken en dan ook een bod doen. Trouwens dit weekend begon het bij mij weer te kriebelen om stilaan ons winterverblijf te ontmantelen en hier alles nog eens te herschikken. Dit is altijd een goede oefening om eens te kijken wat ik nog kan missen, en net als vorig jaar wil ik voor de lente start 100 kilogram lichter zijn. Nuja, niet ikzelf natuurlijk, maar mijn bezittingen. Dus ben ik weer aan het uitzoeken welke boeken, kleren, spullen en dergelijke ik kan wegdoen.  Zo heb ik deze morgen al 19 kilogram boeken weggegeven aan Charlotte, één van de Gentse Freecycle leden. Freecycle is een internationaal netwerk om dingen een nuttige bestemming te geven. In Vlaanderen is het niet zo bekend, maar Charlotte vertelde me dat haar zus in Brussel zowat haar hele uitzet via Freecycling bij elkaar heeft gevonden. Daar zijn er elke dag wel een 20-tal dingen die worden weggegeven. Dus mensen, bekijk de site van Freecycle even, maak je lid en bevrijd je van alle overbodige balast. Dan is er misschien plaats voor een mooie tegel…

4 Reacties

  1. Om je boeken op een leuke manier kwijt te geraken, doe ik aan bookcrossen. http://www.bookcrossing.com
    Echt heel leuk 🙂 En je doet er hopelijk een ander ook nog plezier mee.

  2. jammer dat die site reklame maakt voor allerlei … beetje contradictorisch

  3. Deze zomer heb ik zo goed als zeker veel vakantie (maar relatief weinig geld, dus als ik wat langer op vakantie ga, dan wordt het een goedkope fiets- of wandelvakantie). Ik ben van plan om deze vakantie deels te gebruiken om kilo’s overbodige spullen het huis uit te doen. Volgens mij kan ik zonder enig comfortverlies de helft van mijn spullen wegdoen. Natuurlijk wil ik zo weinig mogelijk echt wegwerpen, dus wordt het voornamelijk verkopen, ruilen, weggeven of (laten) recycleren.

  4. toffe tegel die je uitkoos!

Geef een reactie

