de wereld in de klas


Ik heb zelden zo’n geïnteresseerd publiek gehad als gisteren. Twee mensen uit Irak, twee uit Marokko, iemand van Afghanistan, Polen en de Filipijnen. Of een andere beschrijving van dezelfde groep; een ingenieur IT, een TV presentator, een danseres, twee verpleegsters en een beeldend kunstenaar. Toch was het geen internationaal congres rond ecologie ofzo, maar een gewone les bij een NT2 groep in Antwerpen. Het zijn mensen die om een of andere reden in ons land zijn terecht gekomen en nu hard werken om onze taal te leren.

Bij zulke groepen zou ik soms liever mijn mond houden en luisteren naar de boeiende (en soms schrijnende) verhalen die deze mensen zelf te vertellen hebben. Het voordeel is dat de illustraties voor mijn verhaal wel voor het rapen liggen in zo’n groep. Over de gevolgen van de klimaatopwarming kon Armin uit de Filipijnen zelf getuigen. Langere periodes van droogte, dan plots te hevige regenval en daar gaat een deel van de oogst. De seizoenen zijn niet meer te vertrouwen was zijn conclusie. Het is niet moeilijk om uit te leggen wat onze honger naar olie in de wereld teweeg brengt als er twee mensen in de groep zitten een oorlog om olie aan de lijve hebben ondervonden. We hebben de voetafdruk bekeken en daaruit bleek dat (met uitzondering van Polen) alle studenten uit landen komen met een lagere gemiddelde  voetafdruk dan de mijne.

Ze hadden zich goed voorbereid op mijn komst en mijn Wablieft-boekje gelezen en de afleveringen van het Canvas programma bekeken.Ze wisten dus al heel wat van mij en er waren heel veel vragen over waarom ik dit doe, hoe mijn omgeving reageert of wat dit voor de kinderen wil zeggen. Veel tips heb ik uiteindelijk niet gegeven omdat we twee uur hebben gepraat over de wereld, de toekomst en hoe het anders zou kunnen.

8 Reacties

  1. Ik kan me voorstellen dat je hier ook wel iets hebt bijgeleerd, inspiratie hebt opgedaan…..
    Ben benieuwd om daar meer over te horen.

  2. Dag Steven

    Nog eens bedankt om je verhaal te komen doen in onze klas. De cursisten vonden het inderdaad boeiend en leuk. Als ik hun verslagen binnenkrijg, stuur ik je nog een kleine bloemlezing.

  3. Bedank om te komen naar onze klas we hebben veel informatie gekregen en vanaf nu gaan we van start om zoveel mogelijk te werken voor de bescherming van het milieu , ik wou dat alle mensen u boek lezen en ook doen wat er opstaat .Bedankt dat u gekomen bent .

  4. Hallo Steven

    Ik wil je nog eens bedanken dat je naar onze school bent gekomen. Ik heb van Jeroen alleen positieve reacties gehoord. Jammer dat ik er niet bij kon zijn.

  5. ik heb u boek gelezen en ik vind leuk en dat is ook waar wat heb je in dit boek geschreven, maar soms vind ik persoonlijk dat u overdreef,
    maar u hebt gelijk. ik vind dat u een goeie voorbeeld geeft aan andere mensen.

  6. Ik ben trots op het bijwonen van uw lecture.Soms van uw idee zou kunnen zijn oude, maar ik weet zeker dat het goed voor de natuur en ook bespaart veel geld.

  7. U bent heel lief en intelligent u wilt de wereld beschermen tegen de opwarming maar u alleen kan er niets aan doen.Ik wens u veel suces.

  8. […] reacties Johan G opalles komt terugzhor opde wereld in de klassemprives opbloemen op het stortmaaikeeggermont op365 dagen zonder luiers?Saar opdaar is […]

Geef een reactie

