perzik met tonijn


Goed nieuws van de universiteit Antwerpen, naar aanleiding van de Oceanenweek hebben ze daar beslist om definitief tonijn te schrappen van alle menu’s. Het lijkt me inderdaad logisch dat we stoppen met het eten  van bedreigde diersoorten, al is niet iedereen daarvan overtuigd.  Zo reageerde Annelies Beck van ‘Vandaag’ op Radio 1 als volgt:  ‘ja maar’ wierp ze op ‘ik vind perziken gevuld met tonijn zo lekker, is er dan een alternatief voor?’ Alsof het genot van de perzik met tonijn belangrijker is dan het feit dat we op die manier belangrijke soorten oppeuzelen.  Trouwens als de tonijn is uitgestorven zal het ook gedaan zijn deze lekkernij. Het is jammer genoeg een reactie die ik vaak hoor, veel mensen zijn zo verwend dat ze niks willen opgeven tenzij er een volwaardig alternatief is.

Dus is de beste oplossing misschien wel dat universiteiten (en bij uitbreiding graag ook bedrijven, besturen, regeringen, scholen, organisaties…) dan maar zelf keuzes maken en de meest schadelijke zaken gewoon verbieden. Het zal natuurlijk een lange lijst worden, en veel mensen zullen het niet leuk vinden, maar in naam van de ‘vrije keuze’ de hele planeet om zeep helpen lijkt me ook geen goed idee.

10 Reacties

  1. Helemaal mee eens, Steven!!!

  2. In Vooruit heeft de caféploeg er jaren geleden zelf op aangedrongen om het broodje tonijn te schrappen – met succes, ze zijn er nog altijd trots op 🙂

  3. “maar in naam van de ‘vrije keuze’ de hele planeet om zeep helpen lijkt me ook geen goed idee.”
    halleluja Steven!!!
    Groetjes
    De Vertekes

  4. Inderdaad, couldnt agree more with ya.

  5. Helemaal juist, alhoewel ik ook enig begrip kan opbrengen voor Annelies haar vraag. Het kan niet rechtvaardigen dat je het blijft eten, maar de vraag stellen mag wel van mij 🙂
    Zelf ben ik een tweetal jaar geleden gestopt met broodjes met tonijn te bestellen op het werk. Ik vind dat nochtans een ware lekkernij, maar ik kies ervoor om niet meer mee te doen aan die roofbouw.
    En als kleinzoon van een visser moet ik spijtig genoeg vaststellen dat de visserij voor bijna 100% roofbouw is. 😦

  6. Ben ik blij dat ik geen tonijn lust 🙂

    Toch even reageren over “de media”: ik ben eigenlijk blij dat Annelies Beck die vraag stelde want dit is de reactie die de gemiddelde Belg ook zou hebben. Als Annelies dit niet had gevraagd, dan had niemand hierbij stil gestaan, mensen zouden OOK gedacht hebben “maar ik vind dat zo lekker” en het merendeel van de mensen zou dit morgen alweer vergeten zijn.
    Annelies Beck kan die vraag dus gesteld hebben in een zoektocht naar een antwoord op die vraag, dieper ingaand op het dilemma van de Belg die graag tonijn eet en die in zijn dagdagelijkse leven niet met duurzaamheid bezig is. Het is een legitieme vraag omdat het voor tonijnliefhebbers een fijne oplossing was geweest om een “duurzaam maar even lekker alternatief” te vinden.
    Verandering kan je, bij het merendeel van de mensen, het best teweeg brengen op een positieve manier, met doemscenario’s alleen (die helaas (!) de werkelijkheid zijn) ga je eerder deuren sluiten en riskeer je om in een hokje van “linkse propaganda” geklasseerd te worden.
    Bij deze zou ik liever niet op Annelies schieten, ik vind het eerder spijtig dat in de bijlage (“de ingrediëntenbijbel” nr. 11) van De Morgen informatie over het al dan niet bedreigd zijn van de vissoorten slechts karig (en onduidelijk) aanwezig is, want ik had graag een handig lijstje gemaakt dat ik kan meenemen naar de winkel. Een gemiste kans.

  7. PS: ik vind het wel OK dat universiteiten en andere organisaties hier het voortouw in nemen. Totaal mee eens.

  8. En ik ben dol op broodjes reuzepanda … Moet toch kunnen, niet?

  9. in een kookboek van mijn grootmoeder gevonden:
    “ragout de truffes”
    ingredienten: 1kg truffes

    wie klaagt vandaag omdat hij kan dan niet meer eten?

Geef een reactie

