rondjes draaien


Vandaag wordt het een dagje gerief vervoeren, knutselen, in elkaar steken en testen. We gaan namelijk uitzoeken of het lukt om energie op te wekken met deze fietsen-carrousel.

Deze ‘cyclowatt’l is een idee van Nicolas uit Hoeilaart die op zoek ging naar een nog efficiëntere manier om energie op te wekken met fietsen. En zoals vaak het geval is de som van de krachten van in dit geval 8 fietsers meer dan 8 maal 1 fietser.

We gaan de opstelling uittesten met als doel de carrousel te gebruiken om tijdens Couleur Café een DJ-set te voeden. En in  geval van fatale ineenstorting van het elektriciteitsnet moeten we maar in elke straat een Cyclowatt voorzien. Wellicht vinden we wel een paar ministers die dan willen fietsen, rondjes draaien is toch een van hun specialiteiten.

Advertenties

12 Reacties

  1. Hmm, het is mij niet duidelijk waar je exact op doelt met ‘de som van de krachten van in dit geval 8 fietsers [is] meer dan 8 maal 1 fietser.’ maar energiegewijs kan het toch echt niet meer zijn dan 8 x 1 fietser.

    Als de informatie op wikipedia klopt (http://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsdynamo#Rendement_en_weerstand), dan heb je ongeveer gemiddeld 12 – 25 W per fietser, dus rond de 100 – 200 W voor de gehele carrousel met 8 fietsers. Als iedereen goed doorfietst misschien het dubbele, 400 W dus.

    Benieuwd of jullie experiment wat bruikbaars oplevert, en hoeveel vermogen (Watt) er gemiddeld echt uitkomt…

  2. Zijn er geen technische bollebozen die deze blog volgen en ook wat advies kunnen geven ?
    Zoveel mogelijk de luchtweerstand reduceren lijkt me essentieel :
    – zo licht mogelijke fietsen gebruiken
    – alle onnodige accessoires er af halen (licht, spatborden, remmen, …)

    Verder de bandenspanning optimaal houden en checken.

    Andere dingen die me te binnen schieten :

    De fietsen zo vastmaken aan het centrale rad dat ze licht naar binnen hellen op het spoor (zodat je continu een beetje in de bocht hangt, dit moet vermijden dat je door de snelheid de neiging zou hebben om uit de bocht te vliegen)

    De versnellingen optimaliseren (enkel die versnellingen die echt nodig zijn er op zetten om gewicht te reduceren … zou er eerder de lagere af halen en vooral naar hogere versnellingen gaan, als je met 8 fietst ga je al snel serieuze snelheden halen en dus grotere versnellingen nodig hebben).

    Misschien kan je ook hulp vragen aan fietsenmakers … lijkt me een initiatief dat bijvoorbeeld Het Verzet uit Deinze wel genegen zou kunnen zijn en waar ze hun knowhow voor ter beschikking zouden willen stellen.

    Alvast succes !

    • Waarom zou je zoiets optimaliseren? Energiefietsen – zeker in deze vorm – zijn leuke experimenten die gebruikt kunnen worden om mensen bewust te maken, maar zullen nooit enige wezenlijke bijdrage leveren tot energieproductie. Het idee om niet stationaire fietsen te gebruiken, is vanuit rendabiliteitsoogpunt sowieso absurd. Bandenspanning, reductie luchtweerstand, … spelen dus totaal geen rol als men echt op zoek is naar zo’n efficiënt mogelijke manier om energie te produceren met lichaamsbeweging.

      Laten we dit dus niet te ernstig nemen en binnen de juiste proporties zien, namelijk als een leuk (educatief) speeltje.

      • Hey Renaat,

        Ik denk dat we allemaal op dezelfde lijn zitten wat betreft het concept van een energiefiets als educatief speelding. Het artikel op zich spreekt over de zoektocht naar een efficientere methode, en het is dat deel waar wij dieper op ingingen 🙂

      • Maar waarom vinden sommige mensen het zo belangrijk om zo’n educatief speeltje zo efficiënt mogelijk te maken? Optimaliseren van iets dat dat bron van energie niet efficiënt te nemen is, is volgens mij van weinig nut. Dat betekent niet dat het geen leuke uitdaging kan zijn, maar enerzijds een systeem gebruiken waar de fietsen niet stationair zijn (er dus onvermijdelijk sprake is van zeer veel energieverlies) proberen efficiënter te maken door het verlagen van de luchtweerstand, anderen versnellingen, … is volkomen absurd. Als het echt om efficiëntie zou draaien, dan werkt men met stationaire fietsen die op die gebieden helemaal niet geoptimaliseerd moeten worden.

  3. Lijkt me een leuk project 🙂 Ik begrijp niet goed hoe deze setup efficienter kan zijn. Op de ‘normale’ energiefiets moet alleen de dynamo bewogen worden, terwijl op deze carrousel niet alleen de dynamo in beweging gezet moet worden maar ook de fietsers en fietsen moeten voortbewegen, wat een verlies in efficientie betekent. Is de carrousel efficienter omdat de zware dynamo zelf efficienter is?
    Als er een set-up kan bedacht worden waar de fietsers zichzelf niet moeten voortbewegen en toch gezamelijk die dynamo kunnen voortbewegen dan zou dit nog efficienter moeten zijn. Dit zou bv kunnen door 8 fietsen parallel op te stellen op poten zoals de normale energiefiets, en ze samen 1 aandrijfas te laten voortbewegen, die dan de zware dynamo aandrijft. De versnellingen tweaken kan ook grote voordelen bieden.

  4. Aardgas in de VS is nog nooit zo goedkoop geweest, minder dan 6 eurocent per kuub.

    Volgens mij laat het einde van de wereld nog even op zich wachten. 😉

    • Net gehoord dat het hier gaat om gas gewonnen uit leisteen, een nieuwe techniek die nog niet lang rendabel is. Gas genoeg dus terug… alleen zijn er naar het schijnt grote vraagtekens bij de milieu-impact hiervan… We slagen er wel in om het einde van de wereld dichterbij te brengen 🙂

    • Deze recente post van Koomey (http://www.koomey.com/post/21084367827) – al sinds de jaren 90 bezig met het klimaat – laat een grafiekje zien waaruit moet blijken dat de vermoedelijke hoeveelheid nog beschikbaar gas makkelijk 5 keer groter is dan de hoeveelheid gas die we verbruiken als we geen aandacht hebben voor het milieu (en die is er niet, laat ons eerlijk zijn). Dus, een tekort aan gas zal ons niet de das om doen. Het teveel net wel.

  5. ik zou het terrein waarop die carrousel rondjes draait golvend maken 😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: