autorijden kan dodelijk zijn


Vandaag neem ik een stuk over uit de Nieuwsbrief van Komimo, de koepel voor duurzame mobiliteit. Het opinie stuk vertrekt van een film ‘thank you for smoking’


Thank you for driving

In de film “Thank you for smoking” komen de drie woordvoerders van de belangenverenigingen voor wapens, alcohol en tabak regelmatig samen. Ze hebben zichzelf de toepasselijke naam “Merchants of Death” toegeëigend. Hun status binnen de vriendenkring wordt bepaald door het dodental van hun industrietak in de USA. De wapenindustrie is het kneusje met amper 30 doden per dag, alcohol doet het iets beter (219 doden per dag). In vergelijking met de tabaksindustrie stellen die cijfers weinig voor: 1.100 doden per dag.

De schrijver van het boek waarop de film gebaseerd is, koos er voor een belangrijke speler niet uit te nodigen voor dit clubje. Naar het waarom moeten we gissen. Een mogelijkheid is dat die industrietak onvoldoende controverse opwekt, omdat de goegemeente die nu eenmaal als onmisbaar ervaart. De andere mogelijkheid is dat de verwezenlijkingen van het ontbrekende lid de anderen ontmaskert als kleine garnalen.

3 miljoen doden per jaar

Wereldwijd 1,3 miljoen doden per jaar en meer dan 50 miljoen gewonden bij verkeersongevallen zijn al een mooi visitekaartje en dat is nog maar het topje van de ijsberg. Luchtvervuiling (3,3 miljoen doden per jaar, waarvan ongeveer de helft toe te rekenen aan verkeer) en geluid (jaarlijks gaan 1 miljoen gezonde levensjaren verloren in Europa) maken het optelsommetje compleet.

Desinformatie

Roken treft vooral de roker zelf en onmiddellijke omgeving door ‘second hand smoke’. Verkeer treft iedereen. Terwijl de overheid heel wat maatregelen genomen heeft om roken te ontraden (reclameverbod, waarschuwingen op de pakjes, rookverbod op publieke plaatsen), wordt de automobielindustrie amper aangepakt. Snelheidsbegrenzers voor personenwagens zijn nog altijd een non issue, als zou dit de vrijheid van het individu in gevaar brengen. De informatie die autofabrikanten verstrekken over hun product beantwoordt nauwelijks aan de werkelijkheid. Het is algemeen geweten dat wagens veel meer verbruiken (en CO2 uitstoten) dan de producent beweert, 40% meerverbruik is ‘normaal’.

Niet enkel de portemonnee van de consument wordt getroffen door deze leugens, uw gezondheid is het grootste slachtoffer. De Euronorm van een personenwagen geeft aan welke emissie die maximaal mag uitstoten. Hoe hoger de Euronorm, hoe lager de uitstoot van NOx, CO, koolwaterstoffen en fijne stofdeeltjes. Opnieuw blijkt de werkelijkheid anders dan wat de industrie ons laat geloven: de uitstoot neemt niet af, integendeel: een Euro 5 diesel stoot meer NOx uit dan een Euro 0 dieselwagen.

Deze feiten zijn al jaren bekend, maar onvoldoende om de huidige NEDC-testcycli grondig te hervormen. De reden dat dit niet gebeurt is dezelfde reden waarom de automobielindustrie geen lid is van de “Merchants of Death”. Voldoende macht en je hoeft geen verantwoording meer af te leggen voor je acties.

Advertenties

5 Reacties

  1. Daar de meeste mensen moeten lenen om een wagen aan te schaffen, is de autoverkoop belangrijk bij de geldcreatie – en dus uitstekend voor de ‘groei’ van het BNP… dat op zich is al een deel van de reden waarom de auto-industrie zich zoveel kan permitteren.

    En waarom snelheidsbegrenzers steken als er al zoveel geïnvesteerd is in snelheidscameras? De staat zou zo heel wat inkomsten mislopen…

    Wél even opmerken dat dat ‘meerverbruik’ écht wel sterk afhangt van hoe je de wagen gebruikt: ik verbruik met mijn bedrijfswagen 4,3 à 4,6 l/100km – mijn voorganger had 5 tot 5,5l/100km nodig…

  2. Tip voor de overheid : haal de lasten op arbeid naar beneden (en compenseer ze met lasten op speculatie), zo hoeven bedrijven niet uit te wijken naar bedrijfswagens ipv loonsverhogingen en los je voor een deel het mobiliteitsinfarct op.
    Tip voor de bedrijven : stop met jan en alleman een bedrijfswagen te geven, ook als ze amper verplaatsingen doen en stap af van het achterhaalde koppelen van het merk en model wagen aan de status/hiërarchie.
    Tip voor de werknemers : een bedrijfswagen is een stuk loon dat echter NIET meetelt bij de berekening van vakantiegeld, arbeidsongeschiktheid, pensioen, … M.a.w. : je rijdt goedkoop (soms zelfs quasi gratis), maar loopt terzelfdertijd een pak geld mis zonder dat je het beseft.

  3. goed stukje!! En helaas veroorzaakt het autoverkeer-en dus de automobilisten- een hoop doden per jaar. Wist je trouwens dat de Belgen het meeste aantal autokilometers afleggen van alle Europeanen? En dat in een van de meest dichtbebouwde landen van de Europa? En we de hoogste ecologische voetafdruk hebben? Het een heeft ongetwijfeld met het ander te maken.
    Waar ik mij ook aan stoor is hoe “normaal” hoge snelheden worden ingeschat : 90 km/h (busongeval in Zwitserland) is “niet snel”. Voor de wet inderdaad niet,voor ons lichaam wel. De chauffeur was zeker niet in fout, maar, als je plots van 90 km/h naar 0km/h gaat, ondergaat je lichaam dodelijke krachten. Toch weten de meesten dat niet, met extreem gevaarlijk en roekeloos gedrag tot gevolg

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: