levensgevaar


Kijk eerst even dit filmpje (of een klein stukje ervan)

Deze beelden zijn gefilmd door de fietsersbond op 22/03/2012, tussen 17u10 en 17u29. De fietsers in dit filmpje hebben allemaal groen licht, alleen beseffen sommige automobilisten dit niet, omdat het verkeerslicht voor de fietsers voor hen niet zichtbaar is. De wegbeheerder (gewest) ontvangt reeds sinds 2003 klachten van de Fietsersbond over deze situatie maar vindt geen oplossing voor het probleem. Er zouden herinrichtingswerken aan dat kruispunt gepland zijn voor binnen 12 jaar, maar overheidsplanningen kennende wordt wat wellicht 20 jaar of meer.

Dat zulke aanslepende gevaarlijke toestanden eigenlijk niet kunnen is duidelijk. Dus organiseerde de fietsersbond gisteren een actie. We waren met een twintigtal mensen die tijdens de momenten waarop het groen was rustig over het zebrapad wandelden. Niks illegaal én onder het toeziend oog van de politie. Redelijk wat chauffeurs ondergingen gelaten de extra wacht minuut, maar ik schrok toch van sommige reacties. Hoe groter de auto en hoe mannelijke de chauffeur hoe heviger. Opgestoken middenvingers, getoeter, het gaspedaal induwen of ons uitschelden, dat kregen we vaak te verduren terwijl we gewoon ons recht gebruikten om over te steken als het groen is voor voetgangers en fietsers.

Beetje beangstigend om te zien hoe mensen in hun auto toch wel kunnen veranderen in behoorlijk opgejaagde en soms agressieve wezens. het is warm, ze hebben een zware werkdag achter de rug (vermoed ik), zitten in hun stilstaande auto die makkelijk 160 per uur kan en ze willen kost wat kost vooruit. Een auto brengt niet steeds het mooiste in de mens naar boven

Advertenties

13 Reacties

  1. Ik ben daar eergisteren ook toevallig met de fiets gepasseerd, en dat is inderdaad een gevaarlijke passage. Komt daar nog eens bij dat je HEEEEEL lang moet wachten eer het groen is (ook voor de automobilisten).
    En inderdaad, mensen in de auto zijn veelal minder verdraagzaam dan mensen op de fiets. Ik merk dat soms ook bij mezelf als ik in de wagen zit. Misschien heeft dat iets te maken met het feit dat je als fietser of voetganger flexibeler kunt omspringen met obstakels (links of rechts er voorbij glippen?). En dat gecombineerd met de illusie dat je met die auto veel sneller kunt vooruit geraken. Moesten al die andere auto nu eens niet in de weg rijden hé 🙂
    Infeite is een automobilist een gevangene van zijn eigen keuze. Je kiest voor de auto, en dan zit je daar, gevangen in die stalen kooi, machteloos tegen al dat verkeersgeweld en obstakels die ze voor je wielen gooien.
    “Een obstakel” dat is een fietser en een voetganger nog steeds voor de meeste automobilisten en (veel erger) beleidsmakers en ontwerpers van openbare ruimte.
    Ik ben 99% voorstander van het bannen (weren) van de auto’s uit stedelijke centra, woonkernen e.d. Neem de straat af van de auto en geef ze terug aan de mensen.

  2. Ik maakt er punt van om hoffelijk te rijden, als ik al met de auto rijd. Nu rijd ik wat vaker, vanwege werk, en kom steevast langs dat kruispunt. En iedere keer stop ik en hou mijn hart vast voor het baanvak naast mij. Want ik stop wel, en met een grote bestelwagen met reklame valt dat op, maar zal de bestuurder naast mij ook stoppen? Ik heb ook moeten wennen aan het systeem, dat inderdaad niet zo vlot loopt, maar eenmaal je weet dat er groen licht voor fietsers komt, bouw je dat in het ritueel om dat kruispunt over te geraken. Mensen zien van zichzelf niet meer hoe dolgedraaid ze zijn op een mallemolen niet niet langer op mensenmaat werkt. En we nemen gewoonweg aan dat het ‘niet anders kan’. Alsof we ons leven niet zelf vorm geven, alsof niet opnieuw kunnen kiezen, nadat we al een keer onze levenskeuzes hebben gemaakt. Ik betrap mij erop dat ik ook last heb van die stress, maar ik blijf wel kritisch kijken naar mijn eigen gedrag. Ik ben ook gehaast, maar ik zeg altijd: op tijd vertrekken is de beste remedie. En echt tijd ‘winnen’ doe je niet. Trouwens, tijd kan je niet winnen of verliezen. Tijd IS… En samen met ruimte is tijd een schaars en duur goed geworden.
    Voorstel voor een actie: we nemen foto’s van alle lichaamstaal van chauffeurs en hun auto’s (hoe die zich bewegen in het verkeer) en maken een grote collage die we als een muurkrant bevestigen op het beton van de fly over, zodat al die wachtenden iets hebben om naar te kijken, nl. ‘zichzelf’…

  3. We hebben daar vier jaar in de omgeving gewoond en hebben die levensgevaarlijke momenten héél vaak beleefd! Soms vraag ik me echt af waarom er eerst zware slachtoffers nodig zijn om het wat veiliger te maken op de weg!!!

  4. Op dit kruispunt is het vooral de wegbeheerder die zwaar tekort schiet.
    Automobilisten die van richting Citadelpark komen moeten op dat kruispunt op té veel zaken letten : er zijn daar maar liefst 4 baanvakken (1 naar Merelbeke, 2 naar de snelweg en 1 richting belastingen), ze moeten én letten op het baanvak naast hen, de 2 baanvakken die van de stadsring komen en ook de snelweg op willen, én daarnaast ook nog zebra- en fietspad. Tel daarbij dat het groenlicht voor fietsers quasi onzichtbaar is en je hebt het perfecte recept voor ongevallen waarbij het uiteraard de zwakke weggebruikers zijn die het onderspit delven.
    Het is schandalig dat de wegbeheerder hier niets aan doet. Gescheiden groenlichtfases voor de verschillende weggebruikers én rijrichtingen zou hier veel oplossen. Als dat niet snel kan, sluit dan gewoon het fiets- en zebrapad af op die plaats en laat iedereen aan de overkant oversteken. Ik steek systematisch daar over, omdat ik te graag leef.
    In de haakse rijrichting heb je trouwens eenzelfde klungelig gedoe met verkeer dat van het Zuidpark de ring richting Dampoort op wil.

    Als iemand de verantwoordelijke wegbeheerder kent : graag zijn/haar gegevens. Ik steek hem/haar (bij voorkeur zijn/haar kinderen zelfs) in een fietsstoel of -kar en steek dan een paar keer over daar.
    Los daarvan hoop ik dat de Stad Gent zich niet wegsteekt achter “we zijn daar niet bevoegd” en bijvoorbeeld tijdens de spits agenten ter plaatse opstelt.

    • Zonder de lokale situatie echt te kennen, zal de wegbeheerder zo goed als zeker het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen zijn (gegevens eenvoudig terug te vinden via het www). Het is echter minstens zo nuttig om rechtstreeks het kabinet van Crevits aan te schrijven.

  5. De koning heet niet Albert II
    De koning heet auto

    Een koning laat je niet wachten!

    Hallucinant filmpje…

  6. Inderdaad een hallucinant filmpje,… Ik woon in Aalst en ken hier ook enkele van dergelijke situaties. Wat je als voetganger/fietser soms naar je hoofd geslingerd krijgt, omdat je gebruik maakt van je recht om over te steken bij groen licht, is echt te absurd voor woorden,… Ik heb meer dan 6 jaar geleden mijn wagen weggedaan en dit was één van de beste beslissingen ooit. Maar het is soms zo moeilijk om op te boksen tegen de meningen welke mensen hebben over het gebruik van de fiets of het openbaar vervoer,… Maar ik geef niet op, ik blijf pleiten voor een rustiger en schoner transport en leven !!!

    • Beste Wolf,

      Ik zou het niet beter kunnen verwoorden en zal het ook niet opgeven!!!

      Zonnige groetjes daar in mijn geboortestad Aalst!

      Griet

  7. Waarom moeten voetgangers de auto’s danken als ze op het zebrapad worden doorgelaten? Kunnen we geen ludieke campagna voeren met een leuk filmpje waar voetgangers altijd meteen kunnen oversteken we we soms eens een auto doorlaten die ons dan omstandig dankt? Misschien een idee voor een promo filmpje voor de verkiezingen. Zo zijn er wel meer leuke filmpjes te bedenken die van koning auto zijn terecht plaats geeft : enkel als utilitair voorwerp voor zware goederen te verplaatsen. De auto moet de laatste keuze zijn, het stinkt, maakt lawaai, het doodt en vervuilt.

  8. Ook wij moeten regelmatig langs dit kruispunt, zowel vanuit richting CItadelpark, als ook vanuit richting Zuidpark (kant tegen de rijrichting in). Telkens moet je langs alle kanten ogen hebben en telkens voel ik dat mijn hart sneller begint te slaan. Ben er al twee keer (heel licht) aangereden geworden.

    Probleem is dat het oog van de chauffeurs die vanuit richting Citadelpark komen valt op het rode fietslicht dat dient om de fietsers het TWEEDE deel van de weg te laten oversteken. Met het oog op dat licht, zijn de meeste chauffeurs overtuigd van hun recht om door te rijden. Bovendien start daar eigenlijk al de autostrade en willen de chauffeurs zo snel mogelijk optrekken. Ik hoor de motoren soms al brullen op het moment dat ze nog voor het rood staan.

    De andere kant (as Zuidpark-Ledeberg) is al bijna net zo gevaarlijk! Ten eerste is het al onmogelijk om in één keer de straat te dwarsen (het groen licht voor de voetgangers en fietsers staat welgeteld 6 seconden op groen). Bovendien vertrekken tal van auto’s daar te vroeg naar rechts en komen er daarbovenop nog eens auto’s aangevlamd die vanuit richting Zuidpark naar links willen richting Dampoort en die de vertrekkende auto’s in tegenliggende richting voor willen zijn. Dat ze daarbij en passant bijna een fietser/voetganger van de weg maaien, zal hen een zorg zijn. Van tijd botst er wel eentje (bijna) tegen een tram. Dan moeten ze wel stoppen natuurlijk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: