arm Vlaanderen, arm Joke


Eigenlijk heb ik een beetje te doen met Joke Schauvliege. Als je ziet hoe ze haar ‘zelfstandig’ genomen beslissing moet verdedigen door in elk zin het woord ‘objectief’ en ‘experten’ binnen te smokkelen, waarbij ze tegelijk massa’s objectieve gegevens van experten negeert.  Kijk naar haar lichaamstaal terwijl ze zegt dat 4 kilometer extra file op de ring ‘een zeer kleine impact heeft op het milieu’. Let op haar ogen als ze haar ingestudeerde zin blijft herhalen dat ‘1 miljoen extra wagens slechts aanleiding zal geven tot 1 dag extra overschrijding van de fijn stof normen in 1 straat’. Voel haar schaamte als ze beweert dat haar beslissing de beste is voor het milieu. Zie haar onzekerheid als ze beweert dat haar beslissing door de Vlaamse regering is gedragen.

Ze is tenslotte een radertje in een complexe machine gedreven door machtige mannen die op zoek zijn naar meer macht en geld. Wellicht is ze daarom gekozen als minister van 2 domeinen waar ze nauwelijks deskundigheid in heeft. Want dat maakt het des te makkelijker om zo iemand het vuile werk te laten uitvoeren. Ik dacht nog eventjes dat ze misschien een eigen mening zou hebben, dat ze misschien zou durven in gaan tegen de pletwals van de projectontwikkelaars. Maar dat is ijdele hoop gebleken.

Het hele dossier is een triestige uiting van het gebrek aan visie van de regering van Kris Peeters. Deze beslissing toont dat ondanks de vele mooie beweringen rond duurzaamheid en Vlaanderen in Actie deze regering vast zit in oude ideeën rond ondernemen en welvaart. Dat ze zich hebben laten rollen bij de onderhandelingen rond het saneren van het gebied in Machelen. Dat ze beslissingen neemt die totaal in tegenstrijd zijn met de intenties die ze rondbazuinen (bijvoorbeeld rond kernversterkend beleid en beperken van winkelcentra buiten het centrum). Een regering waarbij innovatie niet meer wil zeggen dan dat een ordinair megawinkelcentrum plots een beleveniscentrum wordt genoemd.  Een regering die het algemeen belang en de lange termijn impact aan de kant zet om grondspeculanten hun winst te laten maken heeft voor mij geen geloofwaardigheid meer.

(het moest er even uit, want ondanks alles ben ik er redelijk zeker van dat Uplace er nooit zal komen. Vooreerst krijgen we nu jarenlange juridische procedures en ten tweede mogen we de volgende jaren nog een paar schokken verwachten die een dergelijk mega-project totaal onzinnig maken)

Advertenties

10 Reacties

  1. Beste Steven

    Ik ben ook geschokt, echt een wanbeleid. Dat milieu en gezondheid steeds naar achter geschoven worden. Dat is toch niet erg een paar autootjes meer of minder – een beetje fijn stof meer – daar gaan we toch niet van wakker liggen – dat is geen impact op het milieu.
    Echt ontgoocheld ben ik door zulke besluitvorming. Enkel geld en macht – laat ze maar consumeren – 3000 jobs erbij??? wat een zever hoeveel mensen verliezen hun baan ergens anders? tegen welke voorwaarden worden deze mensen dan weer tewerkgesteld?. Wat voor beleid hebben wij hier eigenlijk in België.

    Ik vind het absoluut geen moedig besluit maar eerder zwichten voor de kapitalisten die weer enkel kortzichtig denken…

    Ik kan je al wel zeggen moest het er van komen dat dit megaconsumptiespel er komt dat ik er persoonlijk geen voet zal binnenzetten. Ik steun enkel buurtwinkels!

  2. inderdaad…bij stijgende benzineprijzen zal niemand nog buiten de stadskern of dorpskern gaan winkelen wegens te duur. Bij aanhoudende crisis is het de vraag of er nog 40 miljoen EURO over is om het ov naar dat shoppingcentrum te brengen. En als je naar de VS kijkt: alle grote shoppingmalls staan er leeg (daar is de benzineprijs sterker toegenomen dan bij ons, wegens de zwakke dollar, let op hé, onze EURO zakt ook, en binnenkort zullen dus de olieprijzen stijgen…
    Ze zouden het management van Uplace moeten verplichten om een verzekering af te sluiten tegen falen/saneren/afbreken, van het hele project. Een verzekeraar zal zeker een OBJECTIEVE studie doen over de haalbaarheid ervan. Benieuwd hoe hoog de premie zal zijn, en of het dan nog wel zal doorgaan.(een beetje zoals bij de kerncentrales: laat Electrabel ook maar een verplichte verzekering afsluiten bij de overheid tegen ongevallen, en om alle kosten te dekken…)

  3. Ik deel jullie ontgoocheling meer dan een beetje!!!!!

  4. Arm, arm, arm Vlaanderen. Met de V van Verkeersverlamming in plaats van Visie. Nog steeds wordt gedacht vanuit functieconcentraties als ‘beste’ oplossing: we wonen in woonregio’s, werken in werkregio’s en winkelen in winkelregio’s. De meest leefbare, efficiënte en duurzame oplossing is nochtans een decentralisatie van functies. Ik heb het ‘geluk’ (tussen aanhalingstekens omdat het een bewuste keuze is) wonen, werken, winkelen, creche en school binnen een straal van 1,5 km te kunnen houden. Nooit in de file, alle verplaatsingen binnen dezelfde zone 30, en geen enkele verplaatsing langer dan 15 minuten. En dus geen auto nodig op dagdagelijke basis. De enige juiste oplossing als je het mij vraagt.

    • inderdaad Maarten, een hele slimme keuze! Mensen die nu niet nadenken over “wonen en werken” in functie van mobiliteit, zijn de armen van morgen.
      Ik verwacht me binnen dit en 10 jaar dan ook aan klaagzangen als”Het is niet eerlijk dat de benzine zo duur is, want wij kunnen er toch niks aan doen dat we niet zonder auto kunnen….de regering moet ons financieel helpen” enz….
      Wie nu nog in een ver-wegverkaveling een nieuw huis bouwt, hoe energiezuinig ook, is een beetje kortzichtig.
      En dat het wél kan, zie je in Nederland….

  5. Ik begrijp Joke Schauvliege helemaal niet!!! Ze is zelf mama van jonge kinderen en verprutst de nu al fragiele toekomst… ook van haar eigen kinderen… totaal onbegrijpelijk!!!!!

  6. Ik heb al laten weten op kabinet.schauvliege@vlaanderen.be wat ik van de beslissing vind.

  7. Geld wat slecht en dom is, maakt recht wat scheef en krom is…

  8. Ik vraag mij af hoeveel tegenstanders van Uplace er uiteindelijk toch zullen gaan ‘shoppen’? Want het kan er alleen maar komen als uit de ‘markt’ (wij dus) blijkt dat er voldoende (winst)potentieel zit. Door er te kopen, betalen we mee Uplace af, samen met alle dure jongens die het hebben bedacht en uitgevoerd. Onderschat nooit de macht van de consument in combinatie met de macht van het groot getal…
    Voorstel tot actie: laten we heel veel ‘carrot mobs’ houden bij de middenstanders in

  9. laten we heel veel ‘carrot mobs’ houden bij de middenstanders in de regio waar Uplace zou komen. Of beter nog: laten we zelf een ‘tegenhanger’ voor Uplace realiseren, door decentraal aan coöperatieve winkels te beginnen…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: