6 minuten


Normaal gezien maak ik me niet echt zenuwachtig meer bij de voorbereiding van een lezing. Maar voor nummer 437 sinds de start van mijn LIM project is het toch wat anders. Het gaat namelijk over de TedX lezing volgende zaterdag in Gent. TED lezingen (en hun afgeleide de TedX) zijn nogal gerenommeerde lezingen waar de grote denkers van de wereld hun zeg mogen doen. TED staat trouwens voor Technology, Entertainement en Design.

Zaterdag ben ik de eerste spreker (het zou kunnen dat er dan nog geen volk is natuurlijk) en ik krijg precies 6 minuten om mijn ding te doen. Aangezien na mij heel wat mensen komen vertellen over fantastische uitvindingen, ongekende technologische mogelijkheden en fascinerende wetenschappelijke ontdekkingen zal ik waarschijnlijk het feestje een beetje komen verknoeien. Ik wil het namelijk in die zes minuten hebben over The end of the world as we know it, and a glimpse of the next one  Gezellig om de dag te beginnen toch.

Anderzijds is mijn stelling dat de wereld zoals we die kennen vorige week nog eens onderschreven vanuit wetenschappelijke hoek. Zoals je in dit artikel van MO kan lezen, zijn een aantal wetenschappers het er over eens dat we enkele gevaarlijke kantelpunten naderen. Het is een herhaling van de waarschuwingen die we al enkele tientallen jaren horen, maar nog eens geïllustreerd  met nieuw onderzoek. Nu, wie denkt dat mijn lezing deprimerend zal zijn wil ik toch wel waarschuwen. Ik ga het ongeveer 2 minuten hebben over het einde van de wereld, en ga dan 4 (jawel vier) minuten spreken over hoe de nieuwe wereld er zou kunnen uitzien. Niet dank zij de vele snufjes die later op dezelfde dag zullen worden voorgesteld, maar op basis van een aantal eenvoudige principes. Zoals daar zijn;  herverdeling, sufficiëntie, vertraging, herlocalisatie, verbinding en verdieping.

En aangezien alle TED lezingen netjes worden gefilmd zal u nadien zelf kunnen beoordelen of ik het er goed van afgebracht heb… Mocht je in afwachting al eens een zo’n lezing willen zien, dit is een goede van Rockstrom (hij kreeg wel 18 minuten)

2 Reacties

  1. aH wow huidige problemen zijn op te lossen als we overschakelen op wat velen permacultuur noemen, oke dan. Ga ervoor.

  2. Tot dan 😉

Geef een reactie

