zero plastic week


In Nederland zijn deze week 1471 mensen bezig met hun ‘zero plastic week‘. Daarbij engageren ze zich om een week lang geen nieuw plastic aan te kopen. Lijkt misschien makkelijk, maar je het is bijzonder moeilijk om voedsel te kopen zonder plastic. Het is voor mij ook een permanent aandachtspunt, maar toch merk ik dat heel wat vegetarische en biologische producten ook in plastic zitten.

Wie nog niet zo zeker is dat die kunststof schadelijk is kan even dit filmpje bekijken. Met een waarschuwing voor de gevoelige kijker, het begint heel mooi, tot plastic in beeld komt.

28 Reacties

  1. Ik doe ook mee. Gisteren voor de kids tevergeefs gezocht naar koekjes zonder plastic verpakking en melkflessen zonder plastic dop. De koekjes kan ik nog zelf bakken maar hoe geraak ik aan melk…?!

  2. Wij hebben dat filmpje een poosje geleden reeds getoond aan onze kleuters en het heeft hen geraakt tot diep in hun hartje. Zo worden ook zij zelf meer en meer gemotiveerd om niet deel nemen aan de oneindige spiraal van overconsumptie!!!

  3. Na 4 maand leven zonder plastic te kopen is mijn voorraad toiletpapier bijna op. Zonder enige vorm van melk leven gaat redelijk goed (heb in mijn buurt nog geen sojamelk in glazen flessen gevonden), maar herbruikbare toiletdoekjes of kranten gebruiken zie ik niet echt zitten. Als er iemand weet waar ik toiletpapier kan vinden zonder plastic verpakking (rechtstreeks van een fabriek?) is deze info meer dan welkom.

    • industriële rollen, ook voor de horeca zitten volgens mij niet verpakt in plastic.

    • Ecologisch toiletpapier van o.a. de Delhaeze zit in biologisch afbreekbaar ‘plastiek’ gemaakt van plantaardig materiaal.

      • klopt! Kopen wij ook, en is van goede kwaliteit!

      • Da’s een tussenstap waar ik mee kan leven. Bedankt voor de tip!

      • @ Maman verte,

        wie weet zijn we elkaar al tegengekomen bij het kopen van ecologisch toiletpapier in de Delhaeze van Hoboken 😉

      • alé Renaat, dat meen je niet!!!! Hoe grappig!! Een kleine wereld hé!
        Ik hou van nu af aan alle winkelkarretjes in de gaten, op zoek naar nog een eco-bewust mens, en als je me denkt te herkennen, spreek me maar aan! In Hoboken begot!!!;-)

    • Robbie, je kan ook zelf sojamelk maken. Er zijn zelfs speciale toestellen te koop (het steekt nauw mbt de temperatuur waarop je de melk maakt, bij verkeerde temp wordt alles te bitter). Ik maak lekkere sojamelk zo (en tofu!). Amandelmelk kan je ook zelf maken, instructievideo’s te over op youtube 😉
      Knap van je, zo zonder plastic! Ik erger me ook dood aan al die glutenvrije producten die allemaal oververpakt zijn….en aan bio in plastic verpakt. De bio van Delhaize zit wel in bio-afbreekbare bioplastic, maar of dat nu echt beter scoort op ecologisch vlak dan gewoon plastic weet ik niet.
      Succes met je zoektocht!
      Maman Verte

      • Als die plastiek in de natuur terecht komt, is dat biologisch afbreekbare zonder twijfel beter. Maar als gewoon plastiek in de verbrandingsoven terecht komt met energierecuperatie, of echt verzameld en gerecycleerd wordt (in Nederland mag op veel plaatsen zacht plastiek ook bij de PMD) ,… en aan de andere kant voor de biologisch afbreekbaar plastiek extra mais wordt geteeld in de intensieve tuinbouw met gebruik van bestrijdingsmiddelen is het inderdaad maar de vraag wat het minst erg is.

      • @Renaat, ik snap niet waarom jij plastic uit aardolie (of aardgas, zoals tegenwoordig gebruikelijker is) aantrekkelijker vindt dan uit hernieuwbare bronnen. Trouwens eens aardolie uitgeput is dan wordt gewoon plastic ook uit plantaardig materiaal gemaakt. Dan vervangen ze gewoon de aardolie of aardgas door plantaardige olie of gas. Het feit dat dit duurder is en bovendien inderdaad doordat dit wedijvert met voedselproductie, zal er uiteindelijk hopelijk op zich voor zorgen dat er minder van gebruikt wordt.
        Ik probeer helemaal geen plastic te kopen voor een jaar, dus dat kleine beetje afbreekbaar plastic van plantaardig materiaal dat ik gebruik zal zeker niet bijdragen tot wereldhonger. Zeker niet als je weet dat ik vegetarier ben en dus jaarlijks sowieso de hectaren bespaar voor honderden kilo’s mais en/of soja die anders gebruikt zouden worden als veevoerder.

      • @maman verte, Ik maakte af en toe al zelf een grote pot sojamelk. Dat is veel werk manueel, maar ik gebruik zo weinig melk dat ik het zonde vond om er een toestel voor te kopen. Spijtig genoeg heb ik ook nog geen sojabonen in bulk gevonden. Meestal zitten ze per 300-500 gram in een….. plastic verpakking 😦

      • dag Robbie,
        heb je al eens in de Aziatische supermarkt geprobeerd? Daar heb je anderzijds wel kans dat het ggo-soja is….ik weet het, het leven van ecoridders is niet eenvoudig 😉 Het is een afweging die je moet maken natuurlijk. Uit 50o g sojabonen kan je véél sojamelk maken. Dus het is geen zero-verpakking, maar mss maar 5 % van wat je normaal zou hebben…

  4. Gisteren met een kort boodschappenlijstje naar de Delhaize geweest: ik stond snel weer buiten… met lege handen. Vandaag in Bioshop toch de helft kunnen kopen, mits enige creativiteit, de dadels, pitten en agavesiroop zullen voor een andere keer zijn… Bio wordt idd te veel in plastic verpakt. Volgende stap: met papieren zakjes naar de markt… Spannend!

    • hey Kathleen,
      op de markt maken ze er geen probleem van hoor!! Ik word er de “zuinige” genoemd;-)
      Je kan zelfs de doosjes van champignons weigeren. Dan gaan die terug naar de teler (waar ze mss ook weer weggegooid worden, maar goed, je stuurt meteen ook een boodschap mee terug.)Bij het Natuurhuis in Antwerpen hebben ze een zelfvulstation, waar je je eigen flessen en doosjes enz kan vullen met pitten, noten, olie enz…..
      Mss een idee?
      Groetjes
      Maman Verte

  5. is het niet zo dat bio-producten (ik denk aan groenten en fruit) vaak in plastic worden verpakt omdat anders de andere producten gemakkelijker voor bio zouden kunnen doorgaan in de supermarkt?
    En omgekeerd uiteraard ook.
    Een klevertje is gemakkelijk van bijv. de ene op de andere banaan gekleefd, dus zou een bio-banaan die veelal duurder is dan een niet-bio-exemplaar gemakkelijker goedkoper worden verkocht.

    • Dat klopt, volgens mij zijn daar zelf officiële regels over om die verwarring te voorkomen, maar zeker ben ik daar ook niet van.

  6. even afwijken, maar ik vind het elke keer opnieuw erg merkwaardig dat de bioshop in mijn buurt met open koelkasten en zelfs diepvriezers werkt … ik kan dat maar niet rijmen met een biologische winkel.

    • Een aantal maanden geleden had ik een vergelijkbaar gesprek met een bioboer waar ik wekelijks een voedselmand kocht (ik ben nu lid van een voedselteam). Zij wist me te vertellen dat ze verschillende soorten klanten had.
      -Mensen die gezond willen eten.
      -Mensen die ecologisch bezig zijn en lokaal willen eten.
      -Vegetariers die veel met voeding bezig zijn.
      -Mensen die boeren rechtstreeks willen steunen.
      -etc
      Mensen openen dus niet per se een biowinkel omdat ze met het milieu bezig zijn, maar soms ook gewoon vanuit het standpunt van gezonde voeding zonder verdere motivatie. Ik ken een paar biowinkels waar de eigenaars begonnen zijn als dietiste en waar het winkelgedeelte groeide door vraag van hun klanten.

  7. 1. de wet verplicht bio te verpakken in gemengde bedrijven en verkooppunten. De verpakking moet goedgekeurd zijn voor voedingswaren en het biolabel moet ‘onvervreemdbaar’ zijn.
    2. Historisch zijn de meeste natuurwinkels begonnen als alternatief op grootschaligheid, ‘ongezonde’ voeding en ‘milieubelasting’. Veel mensen begonnen dan maar zelf een winkel, zonder echt ‘ondernemer’ of ‘winkelier’ te zijn. Ook het ontbreken van kapitaal speelde in vele gevallen een rol.
    Uiteindelijk hebben een aantal winkeliers zich gegroepeerd in een ‘inkoopgroep’ (De Bioshop). Daarnaast zijn er twee ‘bioketens’ actief, nl. Origino en Bioplanet. Bioplanet maakt deel uit van de Colruyt groep. Wie eigenaar is van Origino weet ik (nog) niet…
    Veel winkeliers hebben niet het kapitaal om optimaal met hun winkel om te gaan. Ook de persoonlijke thema’s vinden we nog sterk terug bij de verschillende ‘leden’ van de Biopshop groep.
    3. Als we kijken naar de doelgroepen die ‘vatbaar’ zijn voor bio / veggie dan onderscheiden vier ‘hoofdgroepen’: mens en diervriendelijk, gezondheid en zuiverheid, milieu en ecologie, trends en tegentrends. In de consumentenkeuzes worden zelden alle vier dimensies meegenomen. Maar omdat elk van die ‘segmenten’ te klein is, worden producten die tegemoed komen aan 1 of meer van die ‘verzuchtigingen’ zoveel mogelijk in de markt gezet voor alle vier de thema’s.
    4. Zeker in de distributiesector is het niet eenvoudig om ook de eigen processen duurzaam te maken. Dat is geen excuus om het niet te doen, zie Colruyt, maar je mag de inspanning en de kost niet onderschatten. Het is dus heel kapitaal en mens intensief. De distributiesector weet trouwens zelf dat manier van werken tot 10 jaar terug, achterhaald is. Ze zoeken weer aansluiting met diverse groepen consumenten, onder andere door terug kleine winkels te openen, door ‘thema’ winkels te openen en door de complete standaardisatie te verlaten. Ook milieu inspanningen horen daarbij. Maar als je weet dat nog steeds de verkoop daalt als er een deur open en dicht gaat (van een winkel) of je een deksel moet openen (van een vrieskist), dan moeten we ook stilstaan bij al die ‘automatismen’ in ons eigen (koop)gedrag.

    • Dat klanten zouden wegblijven wanneer ze een koelkast moeten openen is onzin.
      De best draaiende supermarktketen die er elke dag nog steeds klanten bij wint is Colruyt. ALLE koelkasten en diepvriezers zijn daar gesloten én de klanten kopen hun groenten en fruit zelfs rechtstreeks in de koelruimte ! (waar dat bij andere winkels opslagruimte is die extra moet voorzien en dus betaald worden).

      Ik heb er geen idee van hoeveel open diepvriezers en koelers goedkoper zijn dan gesloten modellen, maar weet wel bijna zeker dat de energiekost dat verschil al snel “goedmaakt”. Zeker met koelkasten die 7 dagen op 7 draaien.

      Uiteindelijk wordt de meerprijs (qua energie) van open koelingssytemen ook doorgerekend aan de klant. Een slimme ondernemer doet dan ook zoals Colruyt en communiceert andersom : motiveren waarom men een bepaalde keuze maakt (zoals gesloten koelkasten) en dat vertalen naar wat dat betekent voor de klant (lagere prijzen). Milieuwinst is daarbij meegenomen.

      • Net omdat colruyt een ‘sterk merk’ is, en dus marketing gewijs hun werk goed doen, kunnen ze hun klanten ‘opvoeden’. Maar net omdat de vele natuurwinkels (en andere bio/eco winkeliers) niet hun marketing op orde hebben, hebben ze ook niet de hefboom om te investeren.
        De klanten blijven niet weg, ze kopen minder uit gesloten vriezers. Dat is geen onzicht, maar gemeten. Wij zijn geen rationele wezens die via argumenten ons gedrag sturen, maar heel irrationeel in ons (koop)gedrag.

      • Quote : “Wij zijn geen rationele wezens die via argumenten ons gedrag sturen, maar heel irrationeel in ons (koop)gedrag.”

        Dat is net de situatie waar we vandaag in zitten en die ons in de problemen brengt. Terwijl we ons zouden moeten bezighouden met waar we naartoe gaan en hoe het anders kan. Niet hoe het vandaag is. Want dan blijven we met de problemen van vandaag zitten.
        Dus ook weg van de simpele impulsen die onnodige consumptie moeten stimuleren (zoals bij Torfs een schuifdeur continu open moet staan, want anders blijven de impulskopers weg … elke uitspraak over duurzaamheid die daarna nog volgt vanuit dat bedrijf is compleet ongeloofwaardig).

        Bedrijven/organisaties/mensen die een visie ontwikkelen die toekomstgericht is, hebben zelf ook een toekomst. De rest ziet zichzelf over een jaar of 5-10 geconfronteerd met uitdagingen die ze niet meer aankunnen, noch mentaal, noch financieel. Net omdat ze nooit vooruit gedacht hebben.
        Colruyt is daar trouwens een prima voorbeeld van : van discounter die een imago had vergelijkbaar met Aldi, naar de marktleider. Andere supermarkten lopen vandaag hopeloos achter en draaien verlies doordat ze nooit een andere visie ontwikkeld hebben.

  8. Colruyt is niet vanzelf een sterk merk geworden. Er zit een duidelijke visie achter met uitgesproken keuzes.
    Ik zie een klant ook niet als iemand die niet verstandig genoeg zou zijn en persé “opgevoed” moet worden. De meeste mensen snappen wel degelijk dat een gesloten vriezer gewoonweg van gezond verstand getuigt. En vinden het misschien zelfs onbegrijpelijk dat koelkasten en vriezers openstaan.

    Maar goed, even in de logica blijven :
    Een doorsnee klant koopt dus meer als er een open vriezer staat.
    Die open vriezer kost helaas ook een pak meer aan de winkelier aan energieverbruik.
    Maar dat energieverbruik wordt dan ook weer doorgerekend in de prijzen die de klant betaalt.

    Ander verhaal : met gesloten vriezers verkoop je als winkelier wat minder.
    Maar : je verbruikt ook een pak minder energie.

    Zou het niet kunnen dat de extra “winst” (financieel) door open vriezers volledig tenietgedaan wordt door de extra energie die hierdoor betaald moet worden ?

    En dat het dus NUL netto winst oplevert voor de winkelier ?
    En enkel hogere prijzen voor de klant ?

    • De wens is de vader van de gedachte…Ik vertrek van de werkelijkheid omdat ik in die werkelijk werk aan verandering. Het getuigt juist van respect voor ‘het volk dat consumeeert’ om hen te benaderen vanuit hun beleving, hun cultuur, hun noden en hun gedrag. De klant is niet rationeel, niet verstandig (in die zin van reflecterend met argumenten over aankoopbeslissingen) maar rationaliseert zijn gedrag achteraf (of ideologisch). Hoezeer ik ook pleit voor gesloten diepvriezers (want daar ging het om), ik schets de context waarom die er in een aantal gevallen nog niet zijn. En omdat ecologie altijd moet samengaan met sociale duurzaamheid en economische haalbaarheid is het dus een complex verhaal om aan ‘duurzaam ondernemen’ toe te komen. Net omdat het onvermogen om te ‘visie te ontwikelen’ zo groot is, is het de plicht om die mensen een ecologisch perspectief aan te reiken dat voor hen haalbaar is. Een ecologische visionair heeft ook de opdracht om de ‘massa’ mee te krijgen, zowel vanuit democratisch oogpunt als vanuit het solidariteitsbeginsel. Ik ben er niet op uit (louter) mezelf te redden, als straks ‘de uitdagingen komen die ze/we niet meer aankunnen’. Ik heb de opdracht zoveel mogelijk mensen mee te krijgen, zodat zij ‘empowered’ zijn om met de nieuwe omstandigheden om te gaan , en ook kwaliteit van leven te hebben. Meer nog, het is een gevaarlijke piste om alle risico’s, alle verantwoordelijkheden en alle keuzes te individualiseren. Dat zou betekenen dat we niet meer investeren in die mensen die niet aan de bak komen, niet geleerd zijn, niet lezen, niet over al die vaardigheden beschikken en niet meteen ‘eco-gezind’ zijn. Dat vind ik onaanvaardbaar.

Geef een reactie

