eco-promo


De voorbije dagen was hier nog flink wat discussie omdat Richard het helemaal geen probleem vindt dat er rijke mensen zijn die steeds rijker worden en arme mensen die steeds armer worden. De verleiding is groot om daar dan inhoudelijk op in te gaan, maar veel zin heeft dit niet natuurlijk. Het doel van Richard is namelijk ‘spelen met Linksche mensen’, dat is ook de titel van zijn blog. Ik heb er geen probleem mee dat Richard de linkse ideeën wil onderuit halen, maar als ik zijn blog bekijk gaat het niet zozeer over de ideeën maar veel meer over de mensen die de ideeën propageren.  Daarbij worden grote (vaak Engelse) woorden, clichés, overdrijvingen en kromme redeneringen naar hartelust ingezet om deze ‘Linksche’ mensen als dom en onverdraagzaam voor te stellen. Voor mij niet gelaten maar in dat soort gesprekken ga ik geen energie stoppen.

Trouwens ondertussen blijkt dat de rijke mensen steeds inventiever worden. Ik vermoed dat Richard het ook een goede zaak zal vinden dat bankiers rentevoeten manipuleren om zo de winsten en bonussen op te drijven. Dat ze met hun hebzucht een financiële crisis hebben veroorzaakt is dan maar een bijzaak. En dat van al deze mensen nog niemand voor de rechter is gekomen zal dan ook wel normaal zijn, terwijl wie een brood steelt in de supermarkt meteen wordt opgepakt. Er zijn honderden, nee, duizenden voorbeelden te vinden zijn waar bedrijfsleiders moedwillig water, lucht en grond vervuilen om de winsten te maximaliseren.

Gisteren sprak ik nog met een Kosovaar die al 17 jaar (!) met interim contracten werkt in hetzelfde bedrijf. Hij krijgt geen vast contract omdat het ‘crisis’ is. De arbeider vond het niet eens zo erg, hij had tenminste een job en kon zijn gezin onderhouden. In Kosovo vertelde hij zijn er mensen die een hele dag hard moeten werken voor 15 euro.  Ik heb gisteren nog met een heleboel andere mensen gebabbeld terwijl ik aan het rondfietsen was met de Sp.a-Groen promotiefiets.De bedoeling is om op milieuvriendelijke wijze de Gentenaars warm te maken voor ons project.

Ik ben niet zo zeker of dit echt veel uitmaakt, maar zo’n fiets valt in elk geval op, en is een aanleiding om wat gesprekjes te hebben. Ik had ook nog wat zaadbommen bij die ik aan de parkbezoekers aan het Zuid heb uitgedeeld. Alle mensen met wie ik sprak zijn het er over eens dat meer groen in de stad een goede zaak zou zijn. Er waren ook nogal wat mensen met andere nationaliteiten (Roemenië, Kenia,…) en daar kreeg ik ook de indruk dat ze voorstander waren van een wat betere verdeling van rijkdom en natuurlijke hulpbronnen. Het zijn duidelijk geen lezers van de blog van Richard.

 

Eén reactie

  1. ach, ja, Richard…laat hem maar doen.
    Ik stel me ook al langer vragen bij de “kredietwaardigheidratings” die landen krijgen. Eerst verlagen Moody’s en co de kredietwaardigheid van een land, waardoor de rente die die landen moeten betalen verhoogt, en degenen die het geld uitlenen, meer winst kunnen maken. Ook gemakkelijk te manipuleren hé. Als je dan via connecties die landen geld leent, krijg je er lekker veel rente voor terug, extra winst!! Absurd om zoiets aan bedrijven over te laten.

Geef een reactie

