B-H-V: bosbranden/hitte/veel regen


Ik ben serieus onder de indruk van de vele uitgebreide gesprekken die op deze blog aan de gang zijn. Een aantal bloglezers vormen hier een ware denktank die met serieuze argumenten en bronnen nadenkt over de grote zaken zoals de link tussen bevolking en ontwikkeling, het beperken van onze voetafdruk en de strategieën om het doel te bereiken. Omdat ik nu zelf ook in ‘vakantiemodus’ werk, dus minder tijd achter de PC spendeer ben ik al een tijdje zoet om alles te lezen, laat staan om nog zelf berichtjes te schrijven. 🙂

Dus zal ik maar het TEDx filmpje laten zien dat sinds enkele dagen online staat. Het doet een beetje raar om mezelf in het Engels bezig te horen. En het verhaal is  minder diepgaand dan de reacties op deze blog (dus neem vooral de tijd om die door te nemen)

Wat het einde van de wereld betreft, de berichten die ik vandaag op het nieuws hoorde wijzen er op dat de natuur zich meer en meer mengt in de discussie. De grootste droogte in decennia in de Amerikaanse Mid-West, een gigantische ijsberg breekt af in Groenland, bosbranden in Zuid-Europa en hier een uitzonderlijk natte zomer. Maar er zijn ook positieve zaken natuurlijk, want hier is B-H-V gesplitst, dus nu kunnen we weer tegen een stootje.

14 Reacties

  1. ik wou nog even kwijt dat ik het hier heerlijk discussiëren en leren vind. Eindelijk een inhoudelijke discussie op het www, ver weg van vuilbak.be en beerput.be, die andere internetfora vaak zijn.
    Wat een geweldige ervaring is dit zeg!
    En ik heb spijt dat mijn pc geen geluid heeft (iets met de geluidskaart en Linux…), want ik kan veel van die linken niet eens gebruiken. En alleen daarvoor ga ik geen nieuwe pc kopen; Oh nee;-)
    Wat de rampen betreft : “cynisme modus aan” ; Eindelijk zijn de grootste vervuilers (USA) ook eens degenen die zwaar delen in de klappen. “c-modus uit” Tot hiertoe waren het altijd de OL met droogtes, tyfoons, overstromingen, hongersnoden enz…..maar daar hoorde je amper iets van in de media…

    • “ik wou nog even kwijt dat ik het hier heerlijk discussiëren en leren vind. Eindelijk een inhoudelijke discussie op het www, ver weg van vuilbak.be en beerput.be, die andere internetfora vaak zijn.”

      Spijtig dat ik de komende dagen geen tijd heb,maar ik sluit me hier wel graag bij aan. (Of eerlijk gezegd niet spijtig, want vanaf zaterdag zit in enkele dagen op de fiets van het voorspelde goede weer in Nederland te genieten.)

      “En ik heb spijt dat mijn pc geen geluid heeft (iets met de geluidskaart en Linux…), want ik kan veel van die linken niet eens gebruiken. ”

      Daarvoor heb je bibliotheken 😉
      Of je mag hier ook altijd wat van mijn pc (jawel, met geluid 😉 ) gebruik komen maken.

      “Wat de rampen betreft : “cynisme modus aan” ; Eindelijk zijn de grootste vervuilers (USA) ook eens degenen die zwaar delen in de klappen. “c-modus uit” ”

      Ik weet dat ik dit niet al te ernstig moet nemen. Maar spijtig genoeg is het ook in de USA niet de werkelijkheid. De mensen die daar het ergst getroffen zijn, zijn ook meestal de armen en minder gegoeden. Denk b.v. maar aan de overstroming van New Orleans, waar dat bijzonder schrijnend was.
      En de rijken kunnen veel problemen ‘wegkopen’. De enige vorm van ‘rechtvaardigheid’ die er – bij wijze van spreken – is, is dat die rijken vaak helemaal niet gelukkiger zijn. (Maar dat gaat ook slechts op in de mate dat die armen niet zo arm zijn dat ze problemen hebben met het bekostigen van onderwijs, voedsel, onderdak, medische zorgen, …)

      We mogen in ieder geval niet vergeten dat de inwoners van één land eigenlijk nooit over een kam geschoren kunnen worden. Al begrijp ik dat het soms onvermijdelijk is om over bepaalde problematieken te praten en moet ik bekennen dat ik op verschillende gebieden ook wel een aversie heb tegen ‘de USA’.

      • ja, de bib, dat is waar….helaas is het niet zo rustig als ik mijn kindjes moet meenemen, ze zijn nogal vrolijk en euhhhh, ondernemend. Meestal kijk ik op school. Ik leen wel eens een laptop bij familie, maar bedankt voor het aanbod!!!Ik heb je trouwens nog steeds niet gespot in Hoboken….;-)

      • en o ja, veel plezier tijdens de fietsvakantie!!!

  2. Probeer gratis VLC voor Linux, kans bestaat dat je dan alles kunt openen. http://www.videolan.org/vlc/

  3. Inderdaad, ik sluit me er bij aan. De discussies laten visies zien, angsten, dromen en verwachtingen. Spijtig dat er nog zoveel mensen onverschillig voor zijn…

    Nochtans, er zijn alarmsignalen aan de horizon. Volgend artikel is zeker niet bemoedigend. http://www.rollingstone.com/politics/news/global-warmings-terrifying-new-math-20120719

  4. Dat Engels filmpje van jou is toch héél sterk, hoor!!!

  5. Een erg mooi filmpje, en ook een beetje waar ik naartoe wil. Maar ik ben misschien ook een beetje fatalistisch ingesteld als ik om le heen kijk. En dan heb ik de neiging om te stellen dat “problemen nooit opgelost geraken of zichzelf oplossen”. Steven gaf het al aan in het filmpje. Andere beschavingen zijn ook ten onder gegaan, denk maar aan Rome, of de Minoïsche cultuur, de Egyptenaren, de Incas, etc… En niet vergeten de mensen op de paaseilanden. Die laatste groep was zo onduurzaam bezig dat ze de laatste bomen hebben omgekapt en dan tot de vaststelling kwamen dat ze op een piepklein eiland zaten! Geen hout meer voor boten te maken etc.

    En ik vrees dat we een beetje de richting uitgaan van de Paaseilanden, alleen is het dan op wereldschaal. En dan zitten we in de situatie dat “de problemen zichzelf oplossen”…

  6. Misschien moeten we de Aarde Paasplaneet beginnen noemen ?

  7. the end of the world as we know it ? met panfluiten ofwa ? (nu is een panfluit natuurlijk wel een behoorlijk ecologisch muziekinstrument vergeleken met koperblazers (schuldig), ne synthesizer (nope) of nen buffet (nee, niet de Warren) piano (schuldig) … hij kan dus alweer gelijk hebben de Steven …)

  8. Ik ben ook schuldig met mijn Yamaha 62 saxofoon, uit Japan nb. Maar ja, daar denk je niet aan als je in de muziekwinkel staat…

  9. ik heb een alt sax van Melchior Devries uit Lier, 2e hands nog wel 😉
    en een tenorsax die erg groot onderhoud nodig heeft, ook 2e hands, als luster … doe dat maar eens na met een piano … en met een panfluit moet je al direct beginnen knutselen met een ledje in elke koker want een spaarlamp krijg je daar niet in geprutst …

Geef een reactie

