terug thuis


Zo, mooie liedjes duren niet lang, en zo is onze korte vakantie in Nederland al achter de rug. Wie precies wil weten waar we ons bevonden kan hier eens klikken. Ons vlot ligt aan de oever van de ‘Oude Tonge-benedensas -Steenbergen’, op het grondgebied van de gemeente De Heen. Het is nog Noord-Brabant maar op de grens met Zeeland.

En wat doet een mens op zo’n vlot aan het water? Regelmatig een duik nemen in het frisse water, wat vooral een zalige manier is om ’s morgens de dag te beginnen. Verder hebben we flink wat afstanden afgelegd in de Canadese Kano – wat ik nu nog aan de spieren van mijn schouders voel. Niet alleen voor enkele uitstapjes maar ook voor het toiletbezoek moesten we met de kano een vijfhonderd meter peddelen.

Veel gelezen ook en wat ik ben blij dat ik twee kinderen heb die urenlang kunnen zitten lezen. Samen hadden we 5 boeken bij en we hebben er elk minstens 2 van gelezen. Tussendoor ook gewoon op ons vlot gezeten en gekeken. Naar de overkant. Naar de futen, zwaluwen, blauwe reigers, waterhoenen, valken, buizerds, spreeuwen, meeuwen en andere vogels die zich in de lucht en het water lieten bewonderen. Geluisterd ook naar de stilte, misschien wel het belangrijkste verschil met het ‘dagelijks leven’. En dat stilte een belangrijk en schaars goed is begin ik steeds meer te geloven.

We hebben ook wat uitstapjes gedaan natuurlijk, met de fiets, te voet en met de kano. We moesten af en toe naar de Albert Hein om wat eten in te slaan. Maar alles heel erg op het gemak. Het koken gaat trouwens ook heel traag als je toch een half uur moet rekenen om wat water aan de kook te krijgen op zo’n gaspitje. Geen probleem, want ondertussen kan je kijken naar de rimpelingen op het water, die trouwens heel wat verschillende patronen kennen. Als de nacht valt lijkt het water zo glad als een spiegel.

Veel stelt het allemaal niet voor, naar de sterren kijken, leven op het ritme van de natuur – al heb ik de Iphone elke dag een half uurtje opgezet om een foto op mijn blog te zetten en te kijken of we nog een medaille hadden gewonnen. Door weg te zijn van de ‘wereld’ kom je vanzelf tot vertragen en verstillen. Waar ik zelf deugd van had was de nabijheid van de kinderen (zelfs al waren we met zijn drieën gewoon aan het lezen) en het aanscherpen van de zintuigen, de lichamelijke ervaringen van het zwemmen het peddelen, de zon, de wind. Op zo’n moment voel je dat een mens meer is dan een hoofd vol gedachten en verlangens… nu dit gevoel nog wat vasthouden voor de goed gevulde weken en maanden die er aan komen.

4 Reacties

  1. Heel herkenbaar na mijn staptocht op de camino in Noord Spanje…

  2. Stilte is inderdaad een schaars goed. Ik ben net terug van een abdij en de stilte is een geschenk die je aan elkaar geeft. Het is een keuze van zelfbeperking ( zoals zoveel low impact zaken) om niet te praten bij het eten, in de gang, gedempt de deur dicht doen, …
    Een boeiende studie dag gaat door op 24 oktober te Brussel onder de noemer ‘Stilte werkt’. http://www.hubrussel.net/stilte/(18951)-Stilte-werkt/(18951)-Stilte-werkt-intro.html

  3. Ik ben echt verslaafd aan stilte, dat is ook een reden waarom ik zo weinig mogelijk elektrische apparaten in huis wil hebben, omdat ze herrie maken.

    Op mijn blog heb ik ook twee artikels geschreven over stilte:
    http://wordpress.bespaarenergie.com/exit-stereo
    http://wordpress.bespaarenergie.com/kleurige-en-stille-tuin

    En ik merk hoe stiller we leven hoe minder we tegen herrie kunnen. Stilte is verslavend en ik vind dat een positieve verslaving!

  4. ik sta soms speciaal wat vroeger op om stilte te hebben….met 3 kleine kinderen in huis is dat vaak de enige mogelijkheid…De vakantieperiode vind ik trouwens heel bijzonder : omdat er zo veel mensen weg zijn is het hier thuis veel stiller en rustiger als anders. Zalig vind ik het om het typische geflapper van duiven te horen, of om de ganzen hier in formatie van de ene foerageerplaats naar de andere te zien vliegen….lang leve de vakantie!

Geef een reactie

