goed nieuws en slecht nieuws


Zal ik maar beginnen met het slechte nieuws. Het gaat over het klimaat. Wie een beetje het nieuws volgt zal wel gemerkt hebben dat de voorbije maanden weer gekenmerkt zijn door ongewone weerpatronen. Veel te veel water in de Filipijnen of China, veel te weinig water in de VS en Zuid-Europa met de gebruikelijke bosbranden en mislukte oogsten als aan de ene kant of nieuwe records wat smelten van ijs betreft aan de andere kant.  Je kan nog proberen dit allemaal af te doen als een toevallige samenloop van omstandigheden, maar het wordt wel erg moeilijk te ontkennen dat de klimaatverandering bezig is.

James Hansen, de top klimatoloog in de VS is wat dat betreft duidelijk. Meer nog, in een recent artikel geeft hij toe dat de voorspellingen over klimaatverandering te optimistisch waren. Het gaat nog veel sneller dan we denken. Bloglezer Ward stuurde me de link naar het originele artikel van Hansen met de nodige empirische gegevens om zijn stelling te onderbouwen. Ward wees me ook op een aanvullend artikel van Jonathan Koomey, waar nog duidelijker te zien is wat er aan de hand is.  Wie de moed heeft kan het allemaal in detail uitpluizen. Tot zover het slechte nieuws dus (met dank aan Ward- hij kan er ook niet aan doen).

En dan het goede nieuws. Het komt van Benjamin, een blog lezer die ik regelmatig ontmoet in het Gentse (en onlangs ook in Dranouter). Hij stuurde mij het verhaal van zijn inspanningen om warm water van de zon te halen.  “Voor de campingdouche zak maak ik een kleine serre:
wijnkistje met isolatieplaat onderaan  zodat de zak langs de onderkant niet kan afkoelen en
bovenaan een glasplaat. Groot voordeel: zak blijft vlakker liggen en zakt niet in elkaar, warmt sneller op, koelt veel minder snel af.  Werkt bij mij perfect: ik heb natuurlijk een dak dat zuidelijk is gericht. Met een halve dag zon heb ik perfect warm water dat ik nog enkele uren warm houd door het kistje binnen te nemen en af te dekken met enkele handdoeken en dan is het perfect mogelijk om ’s avonds laat te douchen.  Nadeel: intensief werk om 10kg vanuit de velux op en af het dak te halen, en aan de haak te hangen boven mijn normale douche.”

Deze dappere actie van Benjamin zal de klimaatverandering niet tegenhouden, maar er zijn duizenden en duizenden mensen (elke dag meer denk ik) die in hun eigen leven op zoek gaan naar acties om alvast hun verantwoordelijkheid op te nemen. We hebben er nog veel meer nodig om het verschil te maken, maar dit voorbeeldje maakt duidelijk wat er allemaal kan. En berichten zoals die van Hansen zouden ervoor moeten zorgen dat er nog duizenden Benjamins bijkomen. Veel andere uitwegen zie ik niet op dit moment.

Geef een reactie

