binnenkort in de wachtzaal


Ik heb zo het vermoeden dat er niet zoveel van mijn  blog-lezers zijn die ook Vitaya magazine lezen, maar toch heb ik het laatste nummer in huis gehaald. Niet omdat ik ineens bijzondere interesse heb in mode of recepten, maar gewoon omdat ik er zelf in sta. Een tijd geleden ben ik gecontacteerd door een journaliste van Vitaya of ik wou meewerken aan een interview over geld. Ik heb toegezegd en een uitgebreide goede babbel gehad met de dame in kwestie. Ik mocht de tekst van het artikel op voorhand nalezen en ik kon mijn kinderen met een beetje moeite overtuigen om mee op de foto te gaan.

Toen ik het nummer in handen kreeg was ik wel een beetje ontgoocheld over de titel (die ik niet op voorhand heb gezien). Want wie me een beetje kent weet dat het mij niet te doen is om elke maand goedkoper te leven, maar om elke maand ecologischer te leven. Ik vermoed dat de redactie woorden als ecologisch niet zo makkelijk gebruikt, en dus sta ik daar nu met een quote die niet van mij komt. Maar goed, het kan nog erger, want het valt me op hoe media flink hun best doen om via spectaculaire (en soms misleidende) titels aandacht te trekken. In dit internet tijdperk gaat het erom om lezers te verleiden om te klikken. De waarheid een beetje geweld aan doen is daarbij niet zo’n probleem.

Ps: het artikel zelf is wel een goede weergave van het gesprek, en dus als je binnenkort nog eens naar de tandarts of kapper moet, wie weet kan je het daar eens lezen.

 

 

 

 

 

 

5 Reacties

  1. Ik lees Vitaya en daarna geef ik het boekje steeds door aan mijn vriendinnen, die het dan ook weer doorgeven enzoverderenzovoorts. Dus ik zal het artikel met plezier lezen! Inderdaad spijtig van de titel.

  2. Goed dat je boodschap eens bij een heel andere klasse van mensen terechtkomt, ook al is het onder een beetje misleidende titel. Maar als-ie de mensen verleidt je boodschap te lezen, zijn er alweer wat zaadjes geplant… 😉

    • Wat vind ik het spijtig om op één van mijn favoriete blogs te lezen dat ik – samen met anderen die wat onschuldige ontspanning zoeken – door het lezen van Vitaya bestempeld word als iemand uit een heel andere klasse. Dat klinkt wat denigrerend, ookal bedoel je het misschien niet zo.

      • Saar, de lezers zijn wel degelijk een ‘doelgroep’ , en die wordt onder andere door socio-economische en demografische gegevens bepaald. Zo lees ik ook Bruno, ‘klasse’ is een andere groep dan de reeds bekende mensen. Vitaya lezers hebben wel degelijk een profiel, net zoals humo lezers, etc.
        Geen enkel tijdschrift is echt ‘onschuldige ontspanning’ , omdat elk ervan gemaakt wordt met een mens en maatschappij beeld in het achterhoofd. Door de grote herhaling van sommige boodschappen, zijn die tijdschriften heel effectief in bijvoorbeeld het in stand houden van ‘valse aannames’ over hoe het met de wereld gesteld is, en wat het ‘goede’ leven betekent. Niet dat ik nu wil zeggen dat het niet goed is die tijdschriften te lezen, ga gerust je gang, maar hou in de gaten dat dit, voor wie niets anders leest, een zeer eenzijdige blik op de wereld is. Vandaar ook de titel bij Steven’s verhaal. Het gaat ervan uit dat ‘minder’ hetzelfde is als ‘zuinig’ en ‘goedkoper’, en dus ook ‘gierig’ en ‘minder genot’. Wat pertinent onjuist is, maar misschien wel vertrekt van ‘de verplichting tot geluk’ , of wat Paul Verhaeghe ‘het depressief hedonisme’ noemt.
        Natuurlijk moet niet iedereen hetzelfde lezen, en er zijn heel veel mensen die gewoonweg niets lezen, en dat is prima. Maar er is dus wel een classificatie…

  3. gelukkig zijn er nog mensen die ons heel intellectueel op het juiste pad kunnen houden en hun vingertje op tijd kunnen uitsteken, spijtig voor deze mentaliteit

Geef een reactie

