verandering in beeld


Vandaag wordt het een hele dag voor de camera en dat is al weer een tijdje geleden. Ik krijg namelijk bezoek van Anne-Mar Zwart van het programma ‘Melk en Honing’ (gelukkig ben ik geen echte veganist, want die zullen die titel niet leuk vinden).  Ze komt een reportage draaien die in het najaar wordt uitgezonden op de Evangelische Omroep. De insteek is als volgt: Anne-Mar Zwart en Herman Wegter gaan het land in om mensen te bezoeken die het roer hebben omgegooid en hun bestaan op een gezonde en/of duurzame manier inrichten.  De bedoeling is om Anne-Mar te tonen hoe je kan Low Impact leven en deze middag  gaan we samen koken met de LIM-mobiel in in het Rozenbroekenpark.

Waar ik me vooral op verheug is het weerzien met Lou en Henk, respectievelijk de cameraman en de klankman van de Canvas reeks uit 2008. Want als er buitenlandse Tv-interesse is suggereer ik dat ze  beter een ploeg van hier kunnen inhuren in plaats van met hopen materiaal en mensen naar hier te komen. Want te veel programma’s rond duurzaamheid worden gemaakt met terreinwagens (en vliegtuigen).

Later op de dag ga ik dan op stap met broer Koen van het onnavolgbare TV-Ekkergem om een eerste campagne filmpje te draaien. Dit zou dan begin volgende week klaar moeten zijn, en zal gaan over de kleinste verkiezingsaffiches van het land.

Ten tenslotte nog interessant nieuws, minstens twee belangrijke Vlaamse zenders zullen in het najaar aandacht besteden aan mensen en projecten die bezig zijn met verandering en transitie.  Veel meer kan ik er nu nog niet over zeggen, maar ik denk dat dit wel beelden van van mensen die er in slagen goed te leven op een heel duurzame manier in prime-time een goede zaak zijn. Pas op, deze leuke vooruitzichten zijn geen reden om een (nieuwe) TV aan te schaffen. Samen kijken met de buren mag wel.

3 Reacties

  1. Gaia tegen auto’s.
    Het wordt tijd dat er een soort gaia of animal liberation front wordt gevormd tegen auto’s. Ik hoorde de VAB pleiten voor de belastingen op diesel te doen dalen. Ze mag juist nog verhoogd worden. Voor mijn part wordt er rekeningrijden ingevoerd en wel op volgende manier. Telkens iemand langs mijn deur met zijn auto passeert, betaalt die mij 1 euro voor stankhinder, lawaai hinder en risico voor mijn kinderen. Vervuilende auto’s betalen meer en wie op een warme nacht langs mijn raam passeert betaalt een toeslag om mijn slaap te storen. De auto richt veel schade aan en kost te weinig. Mensen die moeite doen om te fietsen en de trein te nemen worden te weinig bedankt.
    Net als gaia twintig jaar geleden klop kreeg van de veeboeren en nu met de boerenbond afspraken maakt over grotere kooien. Zo is het nu tijd om de autogebruiker te schockeren. Kleef stickers op auto’s met twee uitlaten. Waarom meer vervuilen dan nodig, enkel voor hun ego en om andere mensen jaloers te maken ( ongelijkheid tss mensen,
    maakt ons ongelukkig, net als kinderen krijgen we graag allemaal ongeveer evenveel, zie boek van Wilkinson). Blokkeer straten, schilder fietspaden waar er geen zijn, zet autobanden plat van 4*4 die niet in de stad thuishoren. Geef fietsers altijd voorrang en laat auto’ langzaam achter de fietsers blijven. Een auto is een noodzakelijk kwaad die enkel mag gebruikt worden als het niet anders kan vb voor vervoer oude mensen of zware goederen. Maar die zijn dan wel te gast in de straat en niet oppermachtig zoals nu.
    Iemand zin om zo een actiegroep op te richten?

  2. Beste Bart, ik wou ook dat we koning auto definitief zouden kunnen onttronen, want de lasten van die stinkende moordwapens beginnen me meer en meer de keel uit te hangen!!!

  3. […] is ondertussen al een hele tijd geleden dat AnneMar met haar ploeg hier is langsgekomen, dus ik ben ook wel benieuwd om het resultaat te zien. Het is […]

Geef een reactie

