en nu: inhoud


Gisteren heb ik deelgenomen aan het Gents kampioenschap ‘klimtijdrijden voor plooifietsen’, een ludiek evenement voor de lancering van de campagne van Sven Taeldeman. Zo zijn er  heel wat evenementen opgezet en gepland om aandacht te krijgen voor de partijen en de kandidaten. Springen in het water, zonnen, bootje varen, alles is goed voor enkele seconden media-aandacht. Enja, zelf plan ik ook nog een paar media momentjes.

Toen kwam op facebook deze opmerking van Dominique Willaert: @ mijn linkse FB-politici vrienden: jullie mogen gerust ook campagne voeren door inhoudelijke, politieke en ideologische visie op jullie FB – status te posten. Ik heb ondertussen al heel wat foto’s gezien van en met jullie op concerten, vakanties, loopwedstrijden,…Dit is echter iets wat wij moeilijk kunnen delen of verspreiden. Dus graag wat meer inhoudelijke, ideologische en politieke input. Sterke en bevlogen ideëen gaan we met veel trots ‘delen’ en ‘vind-ik-leuken’

Het is een beetje een dilemma in deze tijden van fast-food-infotainement. Want wie uitpakt met genuanceerde analyses, grondig uitgewerkte opiniestukken of stevige voorstellen rond weinig hippe thema’s maakt erg weinig kans om aandacht te krijgen van de media. Een persconferentie op lokaal vlak kan weinig journalisten lokken tenzij er een schandaal wordt onthult, een BV een stunt doet of er bijzonder lekker eten wordt aangeboden.  Dus vrees ik dat wij, kandidaten van de tweede rij,  een beetje gedoemd zijn om op een of andere manier wat aandacht te trekken om dan te proberen een inhoudelijke boodschap te geven.

Een belangrijke rol is hier ook weggelegd voor de kiezers. Daarom lijkt het me een goed idee om de politici die je een folder in de hand duwen aan te spreken en vragen te stellen over hun standpunten over bijvoorbeeld armoedebestrijding, mobiliteit of energie. Zo kan je horen waar deze mensen voor staan.

Zelf ben ik wel blij met het programma van ons evenement ‘Gent in orde’, komende donderdag in Campo-Nieuwpoort te Gent. Naast de namen die ik al eerder doorgaf krijgen we nog een input van Paul Carpentier (acteur en ondernemer) en van Roeland Samson (prof. ecologie).  Dus hoop ik dat er heel wat mensen komen luisteren naar een goed gevulde avond met veel inhoud. En je moet je haar niet groen verven om binnen te mogen! (zie ook op de facebook pagina)

Eén reactie

  1. Het kan nochthans ook anders : Peter Mertens houdt consequent een inhoudelijk en ideologisch debat. En de verkoopcijfers van zijn boek tonen aan dat er ook een groot publiek voor bestaat.

Geef een reactie

