als een boemerang


Je zal het ook wel gelezen of gehoord hebben.  De vervuiling van de oceanen met plastic is nu zo algemeen verspreid dat wie een portie mosselen eet meteen ook driehonderd stukjes micro-plastic binnenkrijgt. Gratis. Let wel,  volgens onderzoekers en beleidsmensen is het helemaal niet zeker dat dit kwaad kan (want wie het tegenoverstelde beweert zou wel eens de mosselindustrie op zijn dak kunnen krijgen).

Maar als je dan goed leest wat de toxicoloog zegt is het eigenlijk dat we niet weten of het gevaarlijk is omdat het nog niet onderzocht is. En dat het misschien wel zou kunnen dat de plasticdeeltjes eventueel pcb’s en dioxines in ons lichaam binnenbrengen en dat dit mogelijk toch niet gezond is. Maar dat moet nog allemaal uitgezocht worden. Misschien, eventueel, mogelijks. En ondertussen kunnen we dus naar hartenlust mosselen consumeren.

Ik die dacht dat er zoiets bestond als een voorzorgsprincipe,  dat mogelijke  schadelijke producten verboden worden zolang niet bewezen is dat ze veilig zijn. Een beetje naïef van mij om te denken dat gezondheid of milieu belangrijker gevonden worden dan economisch profijt.

En zo  krijgen we al het plastic dat we achteloos weggooien via de mosselen als een boemerang terug in onze maag. Goe bezig zou ik zeggen.

8 Reacties

  1. Groot gelijk Steven, het voorzorgsprincipe lijkt hoe langer hoe meer van de aardbol verdwenen te zijn. En dat niet enkel voordat gegeven..
    Het is zelfs zo erg geworden dat je veel mensen rondom ons hiervan al moet overtuigen!!

  2. Ik lust geen mosselen 🙂 en ook geen plastic 🙂
    Nu heb ik eindelijk een goed antwoord voor de mensen die me raar bekijken omdat ik mijn ontbijt-boterhammetjes op de trein in krantepapier wikkel (dat daarna in mijn champignonsubstraat gaat). Misschien krijg ik zo wat extra cellulosevezels en soja-stof (van de inkt) binnen – maar beter dat dan plastic met pcb’s en bisphenol-A!

  3. Een bio-vegetariër zijn maakt het leven toch makkelijk en eenvoudig 😉

  4. Ik ga ook van het voorzorgsprincipe uit. Wat je zelf biologisch doet, doe je vaak beter. Zoveel mogelijk groenten kweken in de tuin, eieren van je eigen kippen, … Dan weet je toch al een beetje waar alles vandaan komt en heeft het geen voedselkilometers moeten afleggen. Maar dioxine zit ook in de lucht en als er iemand in de buurt vuurtje-stook doet (wat spijtig genoeg nog al te vaak gebeurd), dan krijg je ook je portie dioxine binnen. We ontsnappen er niet meer aan vrees ik.

  5. Ik denk dat in de Westerse wereld het voorzorgsprincipe enkel bij de bio-ecologische producten gebruikt wordt en misschien bij de ontwikkeling van sommige medicijnen.

    Het voorzorgsprincipe is ook niet verenigbaar met een economie gebaseerd op oneindige groei van overproductie en overconsumptie door individuen.
    De consumenten zijn de testpersonen en als het schadelijk is maar voor sommigen geld opbrengt dan blijft het gebeuren (sigaretten, kernenergie, oliewinning uit teerzanden en schaliegronden… maar ook kleinschaliger: afvalverbranding in tuin, sluikstorten… )

    De woorden verantwoordelijkheid en respect lijken uit de woordenboeken geschrapt te zijn.
    Hoog tijd dat die er terug inkomen en het voorzorgsprincipe gehanteerd wordt in alle domeinen.

    • Ik denk niet dat het voorzorgsprincipe vroeger of in de niet Westerse wereld sterker was of is. Ook vroeger gebeurden er zaken die zeer negatief waren voor het milieu en de medemens maar waar geld op de eerste plaats kwam.

      Het grote verschil met vroeger is dat door de combinatie van een grote wereldbevolking, gigantisch veel consumptie en een heel snelle technologische evolutie (met o.a. veel nieuwe producten met onbekende gevolgen) de resultaten van het gebrek aan voorzorgsprincipe, verantwoordelijkheid en respect zeer groot en wereldwijd zijn. Waar dat vroeger het geval was, bleven de gevolgen meestal heel lokaal.

  6. Even een kort berichtje. Na lang zoeken heb ik de film van de no impact man gevonden. Surf naar http://vimeo.com/28708814 en je ziet de voorganger van Steven. Een eerlijke, grappige en bemoedigende documentaire. Je kan de dvd bij mij lenen. Deze is nergens in de bib te vinden.

Geef een reactie

