7,5 euro verkiezingsdrukwerk


Nu de schoolkinderen vandaag beginnen aan hun nieuwe schooljaar wil ik toch even mijn bewondering en dankbaarheid uitdrukken voor de inzet en energie van het onderwijzend personeel.  Ze hebben een job met een grote verantwoordelijkheid en voeren die (meestal) uit met grote overgave en dat voor een loon waar mening bankier of voetballer niet eens zou willen voor opstaan. Respect dus.

Tegelijk komen we nu stilaan echt in de verkiezingen terecht. Na de inhoudelijke start vorige week tijd om er de brede campagne op te starten. Vorige week ben ik mijn campagne materiaal gaan ophalen. Ik heb namelijk 200 affiches (van 4 op 5 centimeter) besteld met een totaal gewicht van 25 gram. Een beetje jammer van de plastic verpakking (die was voor mijn niet echt nodig).  Deze affiches zijn wat papier betreft samen goed voor 1,2 volledige A2 affiches. De kostprijs: 7,5 euro, dus voorlopig zit ik nog niet aan de maximum limiet per kandidaat.  Als ik het verkiezingsdecreet juist heb gelezen is dit in Gent een totaal bedrag van 6 640 per kandidaat.

Als ik zo wat rondkijk dan zie ik dat er in elk geval weer massa’s drukwerken in roulatie zijn. Sommige kandidaten kiezen voor honderden affiches en tienduizenden kaartjes en folders, waarbij ik me toch afvraag of dit nu echt werkt. Maar wellicht is de redenering: hoe meer materiaal ik kan verspreiden, hoe meer mensen mijn kennen en hoe meer ze op mij zullen stemmen.

Mijn strategie is een beetje anders. Ik gebruik natuurlijk volop de sociale media en internet en ik reken op de mensen die ik ken om mee de boodschap te verspreiden. Daarnaast kies ik voor contacten met mensen. Daarbij liever 3 babbels van een kwartier dan 100 folders uitdelen aan willekeurige voorbijgangers.

Morgen wordt het eerste campagne filmpje hier gelanceerd en ga ik op deze blog in op wat ik bedoel met de ‘grote ideeën’. Wie op een of andere manier betrokken wil worden bij deze Low Impact campagne kan  hier inschrijven op de campagnenieuwsbrief.  Wie een affiche van 20 vierkante centimeter wil ophangen kan het laten weten via steven@lowimpactman.be. Alvast bedankt voor alle steun.

En dan zullen we eens zien of het mogelijk is kiezers te overtuigen zonder dat er massa’s bomen moeten sneuvelen.

Eén reactie

  1. Wij hebben onze kleine maar sterke affiche met veel fierheid naast onze brievenbus gehangen:-)

Geef een reactie

