op een ander paard wedden


Dat auto’s niet echt efficiënt zijn als je de verhouding energieverbruik/prestatie gaat vergelijken wisten we al langer. Dat Volkswagen nu openlijk toegeeft dat hun auto’s een belachelijk voorbeeld zijn van ‘overkill’ bewijzen ze met deze advertentie. Het is wellicht een goede truck om bezitters van paarden te verleiden deze auto te kopen, een uiting van maatschappelijk verantwoord ondernemen kan je dit model moeilijk noemen.

Trouwens, Volkswagen doet het helemaal niet goed wat milieu betreft. Zo zal de nieuwste Golf niet uitgerust zijn met de recente benzine besparende technieken (die ze wel kennen bij VW)  en zo een derde meer CO2 uitstoten dan nodig. Je kan de achtergrond van het dossier lezen op de site van Greenpeace.

Het blijft toch een beetje vreemd hoe belangrijk de plaats is van de auto in onze manier van denken. In het debat tussen De Wever en Almaci onthou ik vooral dat Bart De Wever het bestrijden van de files (zij het met de foute plannen) belangrijker vindt dan de gezondheid van een half miljoen mensen. Tussen haakjes, ik heb veel respect voor Meyrem Almaci, een van de enige politici die niet onderuit gaat in een debat met De Wever. Als ik in Antwerpen zou wonen, ze had mijn stem.

Wat Gent betreft heb ik wel een voorstel om de rollen eens om te draaien. Misschien moeten we eens een proefproject opzetten om aan enkele oversteekplaatsen steeds groen licht te geven voor fietsers en voetgangers. Er zijn wel paaltjes voorzien met knoppen waar de automobilisten moeten op duwen om een minuut groen licht te krijgen. Enja, ook als het regent zullen ze moeten uitstappen om op het knopje te duwen.  Ik weet uit ervaring dat dit best wel te doen is met een goede regenjas.

Advertenties

11 Reacties

  1. Jouw voorstel is super!!!!!

  2. Weet je wat ik zo gek vind? Naar het schijnt staan de benzine/dieselprijzen historisch hoog en toch blijven mensen maar met hun auto rijden. En dan nog vaak tegen heel hoge snelheden. Benzine is blijkbaar het laatste waarop mensen willen besparen. En dat is jammer, want wat mensen uitgeven aan benzine kunnen ze niet uitgeven aan bijvoorbeeld gezonde en biologische voeding (of andere zaken). En dat is dan weer jammer voor mensen die gezonde voeding produceren en dus ook jammer voor een gezonde economie. Uiteindelijk zijn het vooral oliebedrijven en rijke sheiks die hierbij winnen….

  3. Quasi de helft van het Belgische wagenpark wordt bestuurd door mensen die de brandstof niet zelf betalen : bedrijfswagens, bestel- en vrachtwagens. Een deel van die brandstoffactuur wordt ook via de belastingen ingebracht als onkost.
    Er zijn gelukkig steeds meer bedrijven die overschakelen op andere brandstoffen (alhoewel het verplaatsingsgedrag fundamenteel herbekijken nog beter zou zijn), maar de overgrote meerderheid volgt blindelings de leasingmaatschappij, die nog steeds diesel als dé brandstof promoot en waarbij duurzaamheid géén factor van betekenis is.

  4. Ik denk dat er een spelfout staat in Meyrem Almaci’s naam in je bijdrage.

  5. Superidee Steven,

    Nog iets voor ministerie van ideeen?

    Nog een paar ideetjes : laat de uitlaat van de auto in de auto uitkomen ipv buiten tegen de neus van fietsers. Geef fieters altijd voorrang : zij doen moeite om niet te vervuilen, lawaai te maken (hoeveel vlamingen kunnen op een zomernacht met open raam slapen?), mensen te kwetsen of te doden, … De fietsstraat in Gent waar auto’s te gast zijn, meteen uitbreiden naar alle dorps -en gemeentekernen.
    Maak een wet waarbij de inwoners van een straat (als ze de helft van de mensen van die straat bereid zijn om mee te doen) hun straat met een bloembak kunnen blokkeren zodat enkel fietsers door kunnen en enkel de eigen inwoners in de straat rijden omdat ze daar moeten zijn. Mensen die in het groen wonen, komen altijd door mijn straat gereden om sneller in het centrum te zijn. Zij bezorgen mij overlast.

  6. Ja, ik ben het ook grotendeels met jullie eens. Maar denk toch ook eens aan jullie minder fortuinlijke medemensen die wegens ziekte of handicap zich zeer moeilijk kunnen verplaatsen te voet of met de fiets. Bovendien zijn de scholen, vrijetijdsmogelijkheden, therapeuten meestal niet bij de deur … het is telkens een groot dilemma: Laat ik de auto meer op stal maar kan mijn kind dan niet meer meedoen aan het aangepast zwemmen? Stuur ik mijn kind naar school met de schoolbus (bijna 2 uur onderweg ’s morgens + nog eens bijna 2 uur ’s avonds) of breng ik hem met de auto (+/- 30 minuten)? Kies ik voor de kinesist hier in het dorp, of ga ik met mijn kind naar een kinesist die zich heeft gespecialiseerd in de problematiek van mijn kind zijn handicap, waarvoor ik alweer de auto nodig heb?
    Dus aub : wees niet te categoriek.

    • Ok, voor die minderheid kan de auto soms de enige optie zijn, maar bij het gros van de dagelijkse autorijders gaat het bijna om een verslaving. En zo staat deze meerderheid gewoon niet meer stil bij mogelijke alternatieven én de serieuze schade die ze berokkenen aan onze planeet en aan medemensen die daar helemaal niet voor kiezen! Elke mens heeft recht op gezonde lucht en veilige wegen! En het wordt quasi onmogelijk om die tegenwoordig nog te vinden!!!

  7. De aarde warmt op en dit is wel categoriek. De minder mobiele mensen in het verkeer maken nauwelijks 1 procent uit van het verkeer. De auto is in enkele gevallen handig. Laten we maar heel kritisch zijn naar wat we echt belangrijk vinden, Laat kinderen basketten op het plein ipv ze elk weekend over Vlaanderen te vervoeren voor een match in een schone zaal. 30 procent van het vervoer is recreatief. Genieten kan ook op een andere manier.
    Ik heb bewust gekozen voor aan een station te wonen. Elke week ga ik naar de logo met trein en bus in Gent. Diesellucht veroorzaakt kanker, dit is zwart op wit bewezen door de wereld gezondheidsorganisatie. Het beste voor uw kind schaadt het beste voor een ander kind.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: