vooruitzien


Ik heb toch het gevoel dat de meeste politici die zich presenteren voor de gemeenteraadsverkiezingen niet veel verder kijken de losliggende stoeptegel of de plannen voor een nieuw zwembad. De programma’s sommen een reeks plannen op in verband met kinderopvang, veiligheid, mobiliteit of stadsgroen, en dat vanuit de veronderstelling dat alles min of meer blijft lopen zoals nu.

Je hoeft maar een kwartiertje rond te kijken op enkele nieuwssites om te zien wat er allemaal op ons afkomt. Als Israël zijn dreiging uitvoert om Iran aan te vallen dan gaan de olieprijzen meteen de hoogte in en zakt de economie weg in een zware recessie. Maar evengoed kan het Dexia verhaal ons dwingen tot zeer zware besparingen zoals ze die nu in Spanje en Griekenland aankondigen. Wat zal dit dan willen zeggen voor het beleid van steden en gemeentes?  Om nog te zwijgen van mogelijke problemen door stijgende voedselprijzen, mogelijke sociale onrust, energiepannes, chemische vervuiling, de eurocrisis enzovoort. Als ik dan de goed nieuws show hoor van Kris Peeters dan krijg ik toch het gevoel dat de man op een andere planeet leeft.

Het gaat niet om paniek zaaien of doemdenken maar over een volgens mij cruciale eigenschap van politici: vooruitzien. En wie er vanuit gaat dat de volgende zes jaar en doorslagje zullen zijn van de voorbije zes jaar lijkt me nog naïever dan de hij die denkt dat we door zingen het klimaat zullen redden. De eerste stap om met deze onzekerheid om te gaan is dit onder ogen zien en durven communiceren.

Alleen heb ik nog niet echt politici gehoord die duidelijk zeggen dat we het in de toekomst met minder zullen moeten doen. Dat onze manier van leven niet vol te houden is, dat we minder zullen vliegen, minder vlees eten, minder energie ter beschikking zullen hebben en ons voedselaanbod zal veranderen. De volgende stap is duidelijk maken dat dit geen slecht nieuws is. Integendeel, dat het kantelpunt waar we voor staan een kans is kom af te maken met een model dat voor mens en milieu nefast is.

De weg naar de toekomst is onduidelijk, maar begint wel met het erkennen dat het een andere weg zal zijn. Wie durft?

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=F2bZph829Hc

Dresden mooie stukje stad

2 Reacties

  1. Wie durft? Jij blijkbaar 😉
    Vooruitdenken mag dan misschien een cruciale eigenschap zijn van politici, de meesten geraken niet voorbij de korte termijn – en de neoliberalisering van de maatschappij verkort die termijn nog verder, van de volgende verkiezingen naar het volgende kwartaal.
    Volgens mij is het al te laat om het klimaat te redden – lees maar eens de artikelen rond de ijskap. We moeten nu alles op alles zetten om ons voor te bereiden op wat komt. En wie nu niet mee wil doen, zal dan later maar de gevolgen daarvan moeten dragen. Wie mijn hulp vraagt, krijgt ze, maar ik hou me niet meer bezig om te proberen iedereen mee te krijgen. Als ze het nu nog niet snappen… Dit gezegd zijnde, ben ik altijd weer erg gelukkig met nieuwe bekeerlingen, dus misschien ben ik nu iets te streng. Maar ik heb het gevoel dat mijn tijd beter opbrengt als ik concreet bezig ben, ipv te preken tegen een muur. Ik was mijn huis aan het isoleren ipv te gaan zingen voor het klimaat, en afval aan het verzamelen voor mijn zwammen ipv naar een politieke bijeenkomst te gaan…

    • Ieder heeft zijn eigen tempo, en zit in een bepaalde fase, de meesten nog in die van de ontkenning. Dat is diep menselijk. Ik wil wel blijvend solidair zijn met mensen die niet over al die talenten en capaciteiten beschikken om te reflecteren, te veranderen, zelfredzaam te zijn ….

Geef een reactie

