de kracht van verandering


Ik kom even terug op een paar heel mooie initiatieven van het voorbije weekend. Zo heeft de Carrotmob (de massale oproep om in een bepaalde winkel te gaan kopen) maar liefst  938 klanten opgeleverd. Daarbij spendeerden  deze klanten (waaronder ikzelf)  precies 10.922€. Dit betekent dat er de volgende 10 maanden voor 11.227€ (=103% van de omzet) zal worden geïnvesteerd in energie-besparende maatregelen in deze winkel. Er was een fijne ambiance met muziek, frietjes, wandelende wortelen, fair trade koffie en chocolade. Alweer een bewijs dat de consument de kracht van verandering kan zijn.

Dezelfde dag was er in het ICC de eerste editie van Veggielicious waar duizenden mensen zijn langs gekomen om letterlijk te proeven van het groeiende aanbod van plantaardige producten. Dit initiatief van Eva was alweer een schot in de roos, en maakt duidelijk dat we op weg zijn naar een voedingspatroon met veel minder dierlijke eiwitten. Opnieuw een voorbeeld van hoe de consument de markt stuurt door zelf keuzes te maken.

Gisteren lanceerde Bosplus een campagne specifiek gericht op de politici. Nu er in kader van de verkiezingen toch weer een flink bos zal zijn opgegaan aan folders en affiches roept deze vereniging de kandidaten op om zich te engageren voor meer bos. En niet met beloftes maar gewoon met geld. Alweer een goed bestemming in kader van de 10% regeling te steunen. Persoonlijk zou ik voorstellen dat alle kandidaten 10 euro per kilogram drukwerk doneren.

En zo zie ik overal om me heen de verandering vorm krijgen.  Niet via grote slogans, maar via goede ideeën van mensen en groepen die de handen uit de mouwen steken. Wie een overzichtje wil krijgen van de overrompelende hoeveelheid initiatieven kan bijvoorbeeld op 26 oktober afzakken naar Gent. Daar is er een Transitiefestival.

Ik hoop meteen dat er heel veel verse verkozenen (van welke partij dan ook ) daar een kijkje komen nemen. Want wie echt voor verandering wil gaan kan zich laten inspireren door nieuwe oplossingen die vertrekken vanuit een brede visie op het Wereldplein.

Advertenties

Eén reactie

  1. Goe bezig Steven, ik voel de vibes. Dit gaat verder dan zelf het goede voorbeeld geven.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: