een beetje stilte aub


De volgende dagen ga ik de radio van Radio 1 naar Klara overschakelen. Ik heb het toch een beetje gehad met de debatten, de meningen, de analyses en de commentaren op de debatten, de analyses en de meningen.  Deze verkiezingen zijn belangrijk maar te veel kan ook te veel zijn.

Dat kandidaten zenuwachtig worden merk je aan de bitse toon in de debatten en aan de groeiende berg folders in de bus. Flyers en kaartjes worden nu ook al achter de ruitenwissers van auto’s gestopt (ben ik blij dat ik geen auto heb), heel wat plekken in de stad staan vol met een wirwar van borden en affiches. Alom klinkt de visuele en auditieve schreeuw ‘stem voor mij’. Het kan toch niet zijn dat de luidste roepers en grootste papierconsumenten de meeste stemmen halen?

Ik  vermoed dat het niet gebruikelijk is om campagne te voeren met stilte, maar ik zou er bijna voor pleiten om tussen al het geschreeuw door af en toe stil te worden. En omdat vijf minuten in stilte naar een computer scherm zitten kijken wat onnozel is kan onderstaand filmpje misschien helpen.

De hemelse muziek van Vivaldi en de beelden van onze kwetsbare en o zo mooie planeet. Als iedereen alvorens te gaan stemmen een mooie wandeling zou maken in volle natuur, zouden we dan een ander resultaat krijgen?

2 Reacties

  1. Dankjewel, beste Steven, voor het momentje stilte, het momentje hemelse muziek… in deze superdrukke verkiezingsperiode. Hopelijk kan het groene overleven op onze inderdaad prachtige planeet!

  2. Het belang dat de media hechten aan deze verkiezingen heeft veel meer te maken met hun eigenbelang dan met het belang dat deze verkiezingen werkelijk hebben. Anders zouden ze niet elk debat verleuken tot een hitsig controverse-spelletje. Maar de politiek hoeft dat spel ook niet mee te spelen, me dunkt. Ik wacht nog altijd op de eerste (groene?) politicus die Ivan De Vadder van antwoord dient wanneer die weer eens probeert om de politicus op een tegenspraakje te betrappen. “Doe eens niet zo opgefokt en stel eens een goede vraag,” zou een antwoord kunnen zijn.

Geef een reactie

