Leuven is ook goed bezig


Op dit moment ben ik in Leuven, net een schoolvoorstelling gedaan van de klimaatshow voor 300 enthousiaste scholieren. Vanavond nog eentje voor een volle zaal volwassenen. Net als vorig jaar zijn we hier in kader van de Leuvense Klimaatweek, een prima initiatief om zoveel mogelijk sectoren van de bevolking te betrekken bij de plannen om klimaatneutraal te worden.

Lezers van mijn blog weten dat ik wel eens wat chauvinistisch kan doen over wat er allemaal in Gent gebeurt op vlak van ecologie en transitie. Maar uiteraard – en gelukkig maar – zijn er steeds meer steden en gemeentes met ambitieuze plannen. De Klimaatweek is de bijdrage van de culturele sector. Een ander onderdeel is het Leuvens klimaatforum (waar ik zaterdag nog even langs ga) waar vooral het middenveld aan de kar trekt. Andere initiatieven zijn de G20 met grote bedrijven en de KULeuven, het netwerk van klimaatambassadeurs en een heus klimaatparlement dat in december zal opgestart worden. In juni is de nulmeting van de stad Leuven voorgesteld daar kan je zien hoe het zit met de startpositie.

Een van de voordelen van de voorstellingen hier is dat ik dan gebruik kan maken van een fantastische Steinway concertvleugel. Daar geniet ik wel van. En aangezien ik volgend jaar veel minder ’s avonds lezingen en shows zal doen wil ik er vanavond dubbel van genieten.

 

Geef een reactie

