de eerste keer


Gisteren was ik op de gemeenteraad. De gemeenteraden zijn openbaar, dus iedere burger is welkom om mee te volgen. De raad start met een vragenuurtje om 18 uur, waarbij gemeenteraadsleden vragen mogen stellen en de burgemeester of de bevoegde schepen daar een antwoord op formuleren.

Er waren gisteren 15 vragen over bijvoorbeeld het registeren van homofome intenties bij misdrijven, overlast in straat x of y, te veel licht op één plaats en te weinig licht op een andere plaats. De kortste vraag en politiek wel bijzonder relevant kwam van de heer Francis Van den Eynde (Vlaams Belang): “Zal de stad Gent dit jaar een kerstboom zetten en zo ja waar?”.

De vragen worden op papier uitgedeeld  waarbij opvalt  dat er een bundeltje van 19 pagina’s nodig is voor deze 15 vragen. Slechts één kant bedrukt  en een volledige pagina per vraag,  dus ook de netelige kwestie van de kerstboom.  Alweer zie ik een mogelijke papierbesparing van minstens 50 %.  Ik heb zo het gevoel dat ik ook wel eens een vraagje zal placeren in deze ronde.

Om 19 uur gaat de bel en stromen de raadsleden en schepenen de zaal binnen. De burgemeester opent met een toelichting bij de agenda. We, pardon ik moet nog ‘ze’ schrijven, starten met 49 ‘B- punten’ die worden goedgekeurd zonder debat. Het gaat over de aankoop van een accu boorhamer voor de politie, aanvaarden van diverse schenkingen, naamgeving van straten enzovoort.

Dan start het debat over het eerste ‘A-punt’, het verslag van de ombudsvrouw, gevolgd door een stemming. Een hele reeks punten worden vervolgens door de burgemeester (die ook voorzitter is) opgenoemd, als er iemand ‘stemming’ roept wordt er over gestemd, anders niet.  Soms zijn er enkele tussenkomsten voor de stemming, soms ook niet. Bij elke stemming zie je op de schermen meteen de uitslag zoals bij het Songfestival. Er zijn ook geheime stemmingen, bijvoorbeeld rond de benoeming van vertegenwoordigers in allerlei intercommunales. Het gaat best wel snel, dus ik denk dat je toch redelijk aandachtig moet zijn (zelfs de burgemeester duwde wel eens op het verkeerde knopje).

Wat valt nog op: er wordt redelijk wat gebabbeld tussendoor, mensen zijn bezig op hun laptop of smartphone, er kan best wel een grapje af. Regelmatig gaan mensen rondwandelen of een babbeltje slaan met iemand anders. Meestal zijn het enkel de mensen die betrokken zijn op een bepaald thema die luisteren naar de tussenkomsten.

Volgende keer moet ik een thermometer meebrengen, want het was behoorlijk warm in de raadszaal. Gelukkig zijn het nog radiotoren die je zelf kan uitzetten (geen thermostatische kranen), dus heb ik dit er eentje in mijn buurt op non-actief gezet. Nog een kleine suggestie, er wordt hier redelijk wat fruit gegeten, maar met je klokhuis of bananenschil kan je nergens terecht. Dit lijkt me een goede vraag voor het vragenuurtje; ‘komt er een wormenbak in de raadszaal en zoja wanneer?’  (ps; niet ongerust worden, dit is met heel andere wormen dan houtwormen)

Einde van de zitting om 22u15, uitzonderlijk vroeg dus.  Oja, het antwoord op de vraag van de heer Van den Eynde was: “ de stad Gent zal 14 kerstbomen zetten”

6 Reacties

  1. Ongelooflijk!

  2. ‘k Zit hier te lachen, maar dan wel met je creatieve en spitsvondige schrijfstijl, maar… ’t is bedroevend hé. In een tijd van zoveel communicatiemogelijkheden wordt er niet naar elkaar geluisterd.
    En ja, ik herken het zeker. Werkte ooit voor een gemeentebestuur en heb daar ook mijn oogskens opengetrokken… nooit meer heb ik toen besloten!
    Ik zou die vraag van die wormenbak zéker stellen ;-), al is het om te provoceren… kans wel dat ze je voor gek houden, moet je erbij nemen…
    Mijn steun heb je! Maar een klein kerstboomke in mijn huiskamer met lichtjes kan ik toch niet laten. Misschien kan ik wel voor de derde keer hetzelfde boomke uit mijn tuin halen, dan is Steven ook tevreden :-).

  3. mooie vertelling, ik hoop dat je begonnen bent aan een volgehouden reeks van verslagen, je geeft een kleurrijk beeld op de vertegenwoordigende democratie

  4. misschien ook een héél grote papierbak aan de uitgang ??
    jan

  5. Als er geen metaalhoudende inkt of toner gebruikt wordt, kan je het papier versnipperen, mengen met het koffiegruis dat daar zeker ook in grote hoeveelheden geproduceerd wordt, en er champignons op kweken. Ik vermoed dat er wel een vochtige kelder te vinden is in het gemeentehuis? 😉

  6. Natuurlijk ook niet verschieten dat het Vlaams Belang zal lachen met het indienen van een vraag over een wormenbak.

Geef een reactie

