de echte onderstroom in Vlaanderen


Er zijn veel redenen om verontwaardigd, angstig en verdrietig te zijn om wat in de wereld gebeurt. Alleen mag dat geen reden zijn om ons te beperken tot klagen, symbolische acties of niks doen. Het is gewoon tijd dat we het heft zelf in handen nemen om te zoeken naar oplossingen die ons gelukkiger maken én tegelijk de wereld een beetje beter.

Ik blijf verbaasd staan van de ontelbare initiatieven die ik zie langs komen. De onderstroom van alternatieven die buiten het gangbare systeem functioneren wordt elke dag sterker. Een paar mooie voorbeelden om het weekend te starten.

In de categorie  ‘stop voedselverspilling en leer je buren kennen’ kan je nu aansluiten bij Thuisafgehaald.be (in Nederland: thuisafgehaald.nl). Het is een simpele manier om klaargemaakt eten te delen met mensen uit je buurt. Je kan er zelf koken voor anderen, of iets gaan ophalen op een andere plek. Ik heb me meteen lid gemaakt (in Gent zijn er nu al meer dan 150 leden). Het lijkt me een goed plan B voor als ik met al mijn vergaderingen niet steeds meer aan koken toe kom.

In de categorie “zet je in voor de goede zaak’ heb ik me opgegeven om tonijnambassadeur te worden. Een campagne van Sea First met als doel tonijn zoveel mogelijk van het menu en uit de winkelrekken te halen. Binnenkort krijg ik de nodige info om zelf andere mensen en organisaties te overtuigen iets te doen rond tonijn en overbevissing. Ik hoop in elk geval Luc en Lieve van de Spar bij mij op de hoek zo ver te krijgen dat ze het voorbeeld volgen van hun collega’s in  Mechelen.

Een ander voorbeeld, buurthuis Trafiek in de Brugsepoort had dringend geld nodig om een aankoop te kunnen doen. Maar daarvoor naar de bank zien ze niet zitten dus doen ze een oproep naar de buurt. En voila, op korte tijd zijn een 50-tal mensen bereid om samen 55 000 euro renteloos te lenen aan het buurthuis. Of neem nu Green Track, het netwerk van de Gentse kunstenorganisaties. Samen hebben ze 230 acties uitgewerkt om de eigen voetafdruk te verkleinen. Wie zegt daar dat we niks kunnen doen? Ik ben er zeker van dat je zelf ook voorbeelden kent van deze hoopgevende onderstroom.

Als we dit verhaal met een beetje humor en  creativiteit brengen kunnen we meer en meer mensen voor de échte verandering winnen . Een tip nog voor als je straks naar de winkel moet.

3 Reacties

  1. Hallo Steven,
    Als je Luc en Lieve van de Spar wil overtuigen, dan zal je je moeten haasten, want vanaf 1 januari gaan ze met pensioen… 🙂

  2. Thuisafgehaald.be: Dat systeem moet dan toch nog heel wat verbeterd worden voor ik het als bruikbaar beschouw. Nu krijg ik mails over niet-vegetarische maaltijden die vaak aan commerciële prijzen worden verkocht (10 euro) in de buurt van mijn woning. Dit terwijl ik enkel interesse heb in meer betaalbare vegetarische maaltijden die ik kan afhalen de de terugweg van school/werk naar huis of in de buurt van school/werk, maar dat kan ik helemaal niet kiezen.
    M.a.w. men dient er voor te zorgen dat men kan filteren op prijs en soort maaltijd en kan aangeven waar men maaltijden wil afhalen (los van de eigen woonplaats).

  3. […] mag je altijd met en korreltje strooizout nemen, maar toch is er een opvallende gelijkenis met de ‘onderstroom’ waar ik hier wel eens over […]

Geef een reactie

