‘lobbycracy’ of ‘democracy’


201212121303-1_fyra-heeft-zelfs-last-van-taalfouten Een paar interessante vaststellingen deze week. De nieuwe Fyra, een dure hogesnelheidstrein maakt het veel moeilijker en duurder voor de reiziger om tussen België en Nederland te pendelen. De vroegere ‘gewone’ trein is afgeschaft onder druk van Europa die stelt dat internationale reizen niet gesubsidieerd mogen worden. De liberalisering van het spoorverkeer zorgt dus niet voor een groter aanbod en lagere prijzen zoals voorzien, maar voor het omgekeerde: minder aanbod en duurdere tickets. Deze grondige analyse van Herman Welter maakt duidelijk waarom het Europees beleid hier faalt.

Langs de andere krijgt de luchtvaartsector 20 miljoen euro steun van de regering. Blijkbaar hebben ze het moeilijk met de toegenomen concurrentie van de low cost maatschappijen en drukken de hoge brandstofprijzen op de winst. Dus wat doet onze regering: geld geven. We weten dat vliegen een steeds belangrijker oorzaak is van broeikasgassen. We weten dat op dit ogenblik vliegen veel goedkoper is dan de internationale trein, en het eigenlijk omgekeerd zou moeten zijn. We weten dat er nu geen taksen zijn op de kerosine, en dus de milieuschade van vliegen zal betaald worden door de komende generaties. En toch beslist de regering deze sector te subsidiëren. Ook de liberalen, normaal gezien tegenstanders van overheidssubsidies vinden dit een goed idee.

Wellicht vraag je je ook af hoe dit kan. De oplossing heb ik net gelezen in het nieuwe boek van Bernard Lietaer. Het fenomeen noemt  ‘lobbycracy’. Omdat lobbyisten duur zijn kunnen enkel groepen met veel geld er beroep op doen. Zo verwerven deze groepen politieke macht die vooral gebruikt wordt om regelingen uit te werken die de machtigen het mogelijk maakt om nog meer te verdienen. In dit geval: het lobbywerk van de TreinTramBus kan niet op tegen de lobbyisten van Brussels Airlines en co (die trouwens aandringen op jaarlijks 30 miljoen euro steun). Zo komen we er niet natuurlijk.  Wat ons te doen staat? De wantoestanden blijven aanklagen en met zijn allen lid worden van TreinTramBus.

Advertenties

6 Reacties

  1. Ok, ik zal dat zeker blijven doen, maar soms word ik er toch echt moedeloos van:-(

  2. En blijven hopen en blijven geloven dat een beetje fundamentele eerlijkheid en het gezond verstand wint.

  3. Mooie spelling 😛
    Of “reizigers” mogen er wel in… ‘Ik ben geen rijziger hoor!’

    Ze kunnen beter de Fyra-toeslag afschaffen en ‘gewone reizigers’ ook ermee laten reizen. Anders rijdt de Fyra halfleeg door het land terwijl in de gewone treinen de mensen in de halletjes moeten staan.

  4. We zijn al lang lid van TTB 🙂

    Het is absoluut de wereld op zijn kop.
    Werk nu zelf bij de NMBS en wij hebben een vrijkaart Benelux, maar als je in NL wil geraken, moet je betalen op de Fyra op helemaal rond rijden via Maastricht.
    Heb geluk zelf in Turnhout te wonen, dat wordt dan de bus tot Tilburg en daar verder rijden.

  5. En zo blijft de auto interessant… Spijtig genoeg…

  6. Het is een misverstand dat internationale verbindingen niet mogen gesubsidieerd worden van Europa. Regionale grensoverschrijdende verbindingen mogen dat wel, en de BeNeLux-trein was net zo een grensoverschrijdende regionale trein, net als de treinen tussen Brusse l en Basel, die worden mee betaald door de regio Elzas. Maar ook van deze treinen werd er recent één geschrapt.

    Men heeft eerst beslist om de HSL naar en in Nederland aan te leggen, en dan beslist om de BeNeLux te vervangen door een hogesnelheidslijn, op basis van het succes van de Thalys naar Parijs. Men had er echter geen rekening mee gehouden dat de BeNeLux ook heel veel gebruikt wordt voor binnenlandse en korte regionale grensoverschrijdende verbindingen. Resultaat: Nederlanders uit Zuid-Brabant die nu naar Antwerpen of Brussel gaan, rijden met de wagen naar Essen of Turnhout om daar op de trein over te stappen, omgekeerd rijden Vlamingen naar Roosendaal of Breda. Of men stapt met zijn allen in de stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen, die over-overvol zit.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: