nog een paar vergaderingen graag


De gemeenteraad van gisteren leverde wel wat vuurwerk op rond de schrapping van het woord ‘allochtoon’ door de stad Gent en ‘vreemdelingentaks’ in Antwerpen. Met als intellectueel hoogtepunt de tussenkomst van Mevrouw De Clerq van de NV-A die het schrappen van woorden beschreef als praktijken van Pol-Pot, Hitler en Napoleon. Geef toe, daar kan je niks tegen in brengen. Het goede nieuws voor mijn kinderen is vooral dat de hele agenda in 1 avond is afgewerkt en we dus vandaag een vrije avond hebben!

Verder zijn gisteren ook een reeks van 70-tal benoemingen goedgekeurd. Het zit namelijk zo dat er in en rond Gent heel wat organisaties, vzw’s en intercommunales actief zijn die mee de werking en ontwikkeling van de stad bepalen. Vaak financiert de stad mee deze organisaties, dus is het niet abnormaal dat de stad mee mag beslissen en zijn er een aantal zitjes voor gemeenteraadsleden voorzien. Gisteren is een eerste groep van 50 van die beslissingen goedgekeurd. Let wel, dit is slechts een voorbode van een nog grotere lijst die we in maart moeten bespreken en goedkeuren.

Zelf ben ik nu de vertegenwoordiger van de belangen van de stad in de algemene vergadering van het Festival Van Vlaanderen – Gent, vzw REGent en Sodiganda. Tevens zal ik in de raad van bestuur zetelen van Ivagovzw Digipolis en REGent. Deze verdeling is het gevolg van een ingewikkelde verdeling waar rekening is gehouden met oppositie-meerderheid, mannen-vrouwen, onderlinge verhouding tussen te partijen en nog wat parameters. Hoe het zit met het aantal bijkomende vergadermomenten is nog niet duidelijk, wat ik wel weet is dat er bij enkele van die mandaten ook weer presentiegelden – of zitpenningen horen. Als ik er meer informatie over heb, zal je dit natuurlijk hier kunnen lezen.

Dat er historische redenen zijn voor het installeren van dit soort democratische controle kan ik wel begrijpen. Als ik mij niet vergis wordt het aantal vertegenwoordigers ook via het gemeentedecreet bepaald en is dit vaak afhankelijk van het aantal inwoners van de stad. Als nieuwkomer vraag ik me wel af of het soms niet met een beetje minder kan. In de RVB van REGent zitten er 10 raadsleden, in de RVB van Ivago zijn we met 8. In de algemene vergadering van Sodiganda zetelen 18 raadsleden, in de RVB van Digipolis 5. Alleen in de AV van het Festival van Vlaanderen ben ik de enige vertegenwoordiger. Het is misschien nog wat vroeg om boring meeting - consensushier als kersvers raadslid al meningen over te verkondigen. Wat alsmaar duidelijker wordt: er komt veel bij kijken…en mijn laatste vergadering is nog niet in zicht.

3 Reacties

  1. Ivago !

    Succes …

    m

  2. Onlangs een goede tip gelezen: rechtstaand vergaderen is veel efficiënter.

    En dan hoeven die zitpenningen ook niet meer natuurlijk 😉

  3. […] meestal gemeenteraadsleden en af en toe kan het ook iemand zijn die niet verkozen is. Ik heb al eerder gesproken over de plaatsen die ik zal innemen. Ik denk dat als alles rond is deze lijsten ook door […]

Geef een reactie

