andere reclame


De kwestie van de vervuilende lichtreclame is ondertussen aan bod gekomen in de gemeenteraad. Daaruit blijkt dat ondanks de vele reglementen de burgemeester niet direct iets kan doen aan deze praktijken. Toch wil hij op zoek gaan naar een manier om dit soort commerciële overlast aan te pakken. Wellicht zal dit moeten via een aanpassing van het politiereglement of een bijkomend retributiereglement.

Op zich een goede zaak, al besef ik dat dit niet altijd de ideale oplossing is. Want dat wil zeggen weer een  nieuw reglement, nieuwe handhaving en sancties die moeten voorzien worden, en zo wordt de samenleving alweer wat complexer. En de kans is groot dat de bewuste bedrijven op zoek gaan naar een manier om het nieuwe reglement te omzeilen. Het zou makkelijker zijn mochten alle bedrijven en burgers niet steeds op zoek gaan naar eigen profijt en gewoon hun verantwoordelijkheid opnemen voor het algemeen belang.

Gelukkig zijn er steeds meer mensen die op die manier te werk gaan. Zo is er net een campagne gestart waar 10 burgerinitiatieven en ondernemers in de kijker worden gezet. In ‘wijs van Gent‘ kan je er kennis mee maken en zelfs een stem uitbrengen op je favoriet. Ik ga geen stemadvies geven, want ze allen de moeite. (PS: wat je hieronder ziet is volgens mij een gefotoshopte lichtreclame)

wijvangent

Advertenties

Eén reactie

  1. Principieel gezien is er een clausule vervat in het politiereglement.
    Maar deze is afhankelijk van bepaalde feiten en omstandigheden.
    Destijds was er in Antwerpen aan de Noorderplaats een vrij gewaagde reclamestunt voor Beneton United.
    Een jongen zat op hoogte op een schommel achterhem het reclameaspect op bord.
    Regelmatig werd deze al eens afgewisseld door een partner.
    Zelfs bij hevige regenbui schommelden ze aan en zwaaiden naar automobilisten.
    Er gebeurden dus door de afleiding meerdere auto ongelukken, echter alleen met blikschade.
    Het motief was in de verklaring van de pc afleiding door de reclame.
    Na meerdere pc achtte de officier van politie dat het dus een invloed had op rijgedrag en verkeersveiligheid en diende, de schommelende jongen te stoppen, en werd zelfs administratief voorgeleid, maar niets ten laste gelegd, hij handelde immers alleen in uitvoering van een job.
    De reclame mocht echter niet in die wijze verder gezet worden, Beneton heeft zelfs het bord verwijdert.
    Niet alleen voor de veiligheid maar eveneens werden ze vermaand dat iemand op grote hoogte dus ook gevaar opleverde in uitoefenen risico van vak.
    Principieel gezien moet een gemeente geen rekening houden met eventuele wetten en verordening bestaande op Europese wetgeving.
    Politiewet moet afgaan op feiten en vaststelling in betrekking tot wat de wet stelt.
    Dus omtrent reclame borden zolang er geen gevaar of geen indiscretie is, of geen inbreuk op de wet, de parkeerplaats betaald en niets anders in gevaar, kan zelfs de politiewet weinig doen en zelfs aanpassen houd inderdaad in dat men ze kan omzeilen.
    Zo iets kan men dus best aankaarten op hoger politiek niveau.
    Is voor ontwerp van een ministerie en dan een goedkeuring door kamers.
    Een winkelier kan echter wel verzoeken zulk bord weg te halen als er andere reclame op staat dan voor zijn waren of zijn winkel.
    Een burger kan dit verzoeken te laten weghalen als het bepaald inbreuk is op zijn privé of storend is voor lichtinval.
    Word zulk bord gevoed in energie door een hulpmotor dan kan en mag deze desnoods een dag en langer draaien.
    Men kan dus als gemeenteraadslid wel aankaarten niet op drukke en gevaarlijke wegen.
    Niet voor anderen hun winkels.
    Zeker niet als er belemmering is voor fietsers.
    En men zou eventueel de borden kunnen laten plaatsen op gecentraliseerde plaats of dus één of meerdere beperkte grote borden die worden afgewisseld van verscheidene gesponsorde reclame.
    Niet te min is het heel evident dat de eigenaar van het bord aan de gemeente een vergoeding betaald voor de gemeentekas, en aanvraag is verplicht.
    Plaatsen op zogezegd niemandsland tussen grens van gemeenten bestaat niet.
    Niet te min hangt spam en reclame me meer dan de strot uit.
    En is het niet bepalende voor mijn koopgedrag.
    Principieel gezien is reclame met verdoken boodschap een inbreuk op een individueel wezen.
    En zou reclame met kinderen erop, die geen culturele waarde hebben of degelijke inhoud ter bescherming van het kind moeten verdwijnen vind ik.
    Ik heb gezien gratis ruitenwassers op de getoonde foto.
    Maar vermeen dat men die dus niet zomaar krijgt en stel dus de vraag of er geen verdoken boodschap in zit.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: