mijn klimaatplan: 92% CO2 reductie


Vandaag beginnen ze opnieuw, de onderhandelingen over een wereldwijd klimaatakkoord. Niemand verwacht dat er veel vooruitgang zal geboekt worden, want uiteindelijk is dit een voorbereiding op de top van 2015 in Parijs. Het lijkt wel dat hoe sneller de gevolgen van de klimaatverandering zichtbaar zijn, hoe trager de onderhandelingen gaan.

co2reductieNochtans is het niet zo moeilijk. Op klimaat.be staat nu een nieuwe tool waarmee iedereen gewoon zelf een klimaatplan kan ontwerpen. Ik heb zelf wat zitten spelen met de verschillende parameters en ben er erin geslaagd de CO2 uitstoot van ons met maar liefst 92% te laten zakken tegen 2050.

Dit gaat natuurlijk niet vanzelf, zo heb ik maximaal ingezet op isolatie van woningen en hernieuwbare energie. Ik heb het energieverbruik van hele industriële sectoren drastisch laten zakken, waarbij ook de productie in een aantal gevallen naar beneden moet. Het autogebruik gaat significant naar beneden (met 20%) en we nemen veel meer de fiets en het openbaar vervoer. De vleesconsumptie is met 43% gezakt en de uitstoot per dier gaat ook nog eens naar beneden.

energiebesparingAllemaal haalbare acties, zeker als ze uitgevoerd worden over een periode van de komende 36 jaar. De nodige technische kennis is voorhanden, en heel duur zijn deze maatregelen niet, vooral omdat ze op termijn heel veel geld opbrengen. Verder is de bereidheid bij het publiek om wat energiezuiniger te leven langzaam aan het groeien en gaan steeds meer mensen zelf aan de slag om hun CO2 uitstoot te verminderen.

Dus alles is aanwezig om de omslag te kunnen maken. Of verlies ik nu toch een klein detail uit het oog: politieke wil?

5 Reacties

  1. Autogebruik? Welk autogebruik? Ik heb geen auto. Voor mij altijd fiets en OV.

    Vlees? Welk vlees, ik eet nauwelijks vlees (1 x per week hooguit)

  2. En terwijl we hierove palaveren worden er windturbines en biogascentrales terug afgebroken in ons land… We staan verder dan ooit af van een oplossing.

  3. Hier ziet men de co2 nu recente meting http://co2now.org/
    Om ergens safe te blijven zouden we terug naar de grens van 350 moeten gaan, en van daaruit verder plannen.
    Volgens wetenschappers die ik persoonlijk ken en die onderzoek deden zitten we bij 550 deeltjes in dikke shit.
    Niet te min stijgt de co2, al was het dit jaar iets trager, hoop dat de klimaattop iets zal uithalen of concreet brengen.
    Landen als China, en voor mij mogen die mensen hun economie ook groeien, blazen nog steeds enorme hoeveelheden steenkool de lucht in.
    Hun techniek loopt wat achter maar zelfs daar groeit onder de burgers de bezorgdheid voor het klimaat.
    Ik ga geen klimaatplan opstellen al moeten we inspanning doen voor verandering, er is nog pak weg te gan vermeen ik.

Geef een reactie

