delen maar


autodelenZeer bemoedigend nieuws: Vlaanderen heeft een groot draagvlak voor autodelen. Dat blijkt uit de resultaten van de bevraging in het kader van het derde autodeelsalon en de Week van de Mobiliteit. Zo geeft bijna 60% aan dat ze gebruik zouden maken van een deelwagen mocht die in de buurt aangeboden worden. Ongeveer hetzelfde aantal zou de eigen wagen willen delen. Stel je voor dat de helft van de mensen dit ook effectief zou doen, dan hebben we 30% minder auto’s op de weg. Dan wordt de hele Oosterweelverbinding overbodig, kunnen we honderden miljoenen investeren in openbaar vervoer en zijn er nog minder auto’s nodig!

Autodelen zit in de finale van de “goed gezien” campagne van Radio 2 en de Koning Boudewijnstichting. Door te stemmen op autodelen zorg je voor de opschaling van particulier autodelen in Vlaanderen en zorgen we samen voor particulier gedeelde wagens voor iedereen! Stem, deel en doe een oproep aan je volledige netwerk:  Stemformulier

Een ander deelplatform: Thuisafgehaald bestaat nu één jaar en is een behoorlijk succes. Sommigen deelnemers zagen Thuisafgehaald als een opstapje om een eigen zaak te beginnen, anderen hebben leuke mensen leren kennen in de buurt, sommigen zijn zelfs afgevallen omdat ze door Thuisafgehaald opnieuw gevarieerder leerden eten. Stuk voor stuk geweldige verhalen en één van de redenen om er nog vele jaren mee door te gaan!

Alleen om Thuisafgehaald te laten voortbestaan zoekt de organisaties vrijwilligers en financiële ondersteuning. In totaal is er 7.000 euro per jaar nodig om op volle kracht te draaien. (klik hier voor de begroting) Een deel van dit bedrag komt van zakelijke partners (2.000 euro), het andere deel (5.000 euro) hoopt de organisatie te vinden via 100 gebruikers die graag VRIEND VAN THUISAFGEHAALD willen worden.

Als vriend van Thuisafgehaald betaal je 50 euro per jaar om de website draaiende te houden. In ruil daarvoor krijg je van ons eeuwige dankbaarheid en een ‘Gouden Koksmuts’ op je profiel.  Dus bouw mee en krijg die gouden koksmuts: Vriend worden. Daarnaast worden nog enkele mensen gezocht die hun schouders onder dit non-profit project willen zetten. (meer info hier)

En natuurlijk mogen deze oproepen gedeeld worden.

Advertenties

20 Reacties

  1. Ik vind (foutief) gegoochel met cijfers erg problematisch en nog problematischer als het door politici gebeurt.

    “Zo geeft bijna 60% aan dat ze gebruik zouden maken van een deelwagen mocht die in de buurt aangeboden worden. Ongeveer hetzelfde aantal zou de eigen wagen willen delen. Stel je voor dat de helft van de mensen dit ook effectief zou doen, dan hebben we 30% minder auto’s op de weg.”

    Dat klopt dus niet. Enerzijds zijn er een pak voertuigen op de weg die geen auto zijn en/of geen privé-voertuig zijn.
    Bovendien zou in theorie in dat geval misschien 30% minder privé-auto’s ‘bestaan’, dat betekent nog niet dat het autogebruik met 30% afneemt. Ook het aantal op straat geparkeerde wagens zal niet noodzakelijk met 30% afnemen omdat dat afhangt van het aantal wagens welke niet op openbaar terrein geparkeerd staan.

    Ik vind het prima als men het positieve van dit cijfer ziet en wil benadrukken, maar dat kan mijn inziens ook zonder het (overoptimistisch) interpreteren van onderzoekscijfers. Onderzoeksgegevens waarvan men sowieso de vraag kan stellen of ze betrouwbaar zijn.

  2. ik stel me ook de vraag wat ze bedoelen met “in de buurt aangeboden”. Dat hadden ze concreter moeten maken : binnen een straal van 2 km bv.

  3. Renaat, ik ben het qua cijfermateriaal helemaal met jou eens. Maar als boodschap vind ik het wel ‘leuk’ gedaan. Het is dan ook eerder een ‘boutade’, zo je wil.
    Autodelen heeft wel de mogelijkheid in zich om het aantal voertuigen én het aantal km’s per jaar, per inwoner (voor Vlaanderen bvb.) te laten dalen. Ik zou moeten nakijken hoe de indicator geformuleerd werd, zodat we het ‘juiste’ meten als het over het effect van autodelen gaat.Hoeveel dat er ook zijn, het verandert de kijk op mobiliteitsbehoefte en de modi. En dus is er ook een indirect effect op bijkomende, subjectieve belevingen van de ‘eigen auto’. Zo is er al een hele tijd een tendens naar meer compacte auto’s, naar multifunctionele auto’s en naar nieuwe lease en huur formules. Er beweegt dus wel wat in de markt. Een van de drempels overigens, is dat ‘delen’ een aantal vaardigheden vereist, die een aantal mensen helemaal niet hebben of amper hebben ontwikkeld. We zullen dus niet alleen een aanbod moeten formuleren, de infrastructuur aanpassen ten behoeve van ‘alternatieven voor de eigen wagen’, maar ook mensen moeten warm maken én opleiden om tot delen over te gaan.
    Eigenlijk kan je wel zeggen dat er een zekere ‘betalingsbereidheid’ in de markt is (dat is niet alleen geld, maar ook moeite om gedrag te wijzigen of nieuwe ‘rituelen’ aan te leren), maar dat toch nog niet duidelijk is onder welke voorwaarden dat kan ‘gecapteerd’ worden.
    Het is wel een fantastisch uitgangspunt voor een ondernemer/marketeer 😉

    • @ Lucie,

      ik ben er van overtuigd dat autodelen heel wat mogelijkheden biedt en er nog een grote markt aan te boren is. Ik heb ook geen probleem met die boodschap.

      Maar op het moment dat politici (die wat mij betreft ook enthousiasmerend mogen zijn) cijfers boven halen, dan ben ik van mening dat die correct moeten zijn. Te veel zie ik politici de cijfers manipuleren of zo selecteren dat ze hun verhaal ondersteunen, ook als ze aantoonbaar foutief zijn. Voor mij is dat voldoende reden om niet op zulke politici te stemmen. Als men al niet eerlijk kan zijn over de cijfers en/of er niet in slaagt (wetenschappelijke) cijfers correct te interpreteren of het onderscheid te maken tussen ‘goede’ en ‘slechte’ wetenschap, hoe eerlijk/correct/… is men dan in het politieke werk?

      Ik zie niet in wat de meerwaarde van het gebruik van een ‘verzonnen cijfers’ (30%) om de boodschap te geven dat autodelen een groot potentieel heeft.

  4. Bestaat er eigenlijk al een systeem waarbij eigenaars van een wagen hun auto kunnen aanbieden? Stel, ik heb een auto, maar rijdt er niet elke dag mee. Vervolgens log ik in op een site en geef aan wanneer die auto beschikbaar is. Iemand zoekt een auto en reserveert die auto voor een dag. Ze wonen dan wel in de buurt en kunnen te voet of met de fiets komen, die ze dan veilig in de garage laten staan. Op het einde van de dag brengen ze de auto terug en de verhuurder van de auto krijgt maandelijks de centen van de website, min de provisie die de site erop neemt. Bestaat dat? Want ik heb een grote auto die nu ook door de gezinsleden wordt “gevraagd” voor specifieke taken. Dit zou wel eens echt interessant kunnen zijn. Verknochte autogebruikrs kunnen een auto behouden, en goedkoper rondrijden. En de occasionele gebruiker heeft een ruim aanbod in privewagens, die niet op stal moeten staan, maar veel nuttiger kunnen worden ingezet.
    Steven, dit zou moeten bestaan!

  5. Van dat procent dat zou gebruik maken van autodelen merk ik hier in onze buurt echt wel niks:-( Wij hebben nu al een dikke drie jaar bewust geen eigen auto meer en proberen tevergeefs mensen te mobiliseren om eventueel hun tweede auto te ruilen voor een Cambio-auto. Zo zouden wij in de toekomst een dichtere standplaats kunnen bekomen. Nu moeten wij met onze drie kinderen 3km en met ons pleegkindje erbij zelfs 8km ver om een auto te kunnen gebruiken en dat weegt vooral in de winter door. Maar onze buurt lijkt dan volgens die cijfers duidelijk een uitzondering, dus zullen wij maar beter verhuizen, zeker!?

    • Volgens dat onderzoek gaf bijna 60% aan dat ze gebruik zouden maken van een deelwagen mocht die in de buurt aangeboden worden. M.a.w. dat zegt niets over het aantal mensen dat hun eigen wagen daarvoor weg zou doen, dat zegt niets over wat mensen als ‘in de buurt’ beschouwen en dat zegt nog veel minder over hoeveel mensen – als puntje bij paaltje komt – werkelijke een deelauto zouden gaan gebruiken.

    • Ik denk dat het ‘werven’ beter gebeurd door iemand die daarop getraind is, en vaak passend in een iets groter plan. Je mag dan al de juiste boodschap hebben, misschien ben je niet de juiste boodschapper , in dit geval?

  6. Naar analogie met het autodelen zou je misschien ook fietsdelen in het leven kunnen roepen? Zelf maak ik al jaren gebruik van het Cambio-systeem en sinds kort ook van Blue-bike (fiets huren aan heel wat Belgische stations)…

    • Ik ben groot voorstander van autodelen, maar fietsdelen is om verschillende redenen iets fundamenteel anders. Dus hoewel ik ook voorstander ben van bepaalde fietsdeelsystemen/fietsverhuursystemen, lijkt het me niet wenselijk/aangewezen om autodelen en fietsdelen ‘naar analogie’ in het leven te roepen.
      Gewoon al het gegeven dat het een goede zaak zou zijn dat het autogebruik en bezit flink zou dalen en dat niet wenselijk is voor het fietsgebruik, levert fundamenteel andere systeemvereisten op.

      Overigens levert Cambio op bepaalde locaties ook de mogelijkheid een bakfiets te huren.

      • Ik denk dat er wel een overgang nodig is, waarbij de fietscultuur gedeeld wordt en dus ook het fietsen en zelfs de fiets. Zeker voor bepaalde doelgroepen, die verder af staan van de fietscultuur, Ik geloof ook heel erg in het leasen van fietsen en het huren van fietsen op specifieke locaties. Daar ligt de analogie met Cambio, maar het is maar één element is een brede waaier van fietscultuurinspanningen…

      • Er bestaan op veel locaties al heel wat huur- en leasemogelijkheden. En er zijn zeker waardevolle systemen, zoals het ter beschikking stellen van fietsen aan stations. Ook voor ‘bijzondere fietsen’ die men niet altijd nodig heeft (b.v. een bakfiets op te winkelen) is een huur/deelsysteem prima.
        Maar in een grootschalig systeem van fietsdelen geloof ik inderdaad niet.

        Quizvraagje: Hoeveel kost het Antwerps Velo-systeem per gebruiker/per jaar aan stad Antwerpen?

  7. Renaat,
    De kost van zo’n deelsysteem per gebruiker/per jaar is maar relevant ten opzichte van de capaciteit. Immers, dat staat tegenover de totale capaciteit. Het is dus de bezettingsgraad die het verschil maakt, en daarmee ook de marketinginspanningen … Ik ben ervan overtuigd dat de infrastructuur op termijn op een rendabele manier kan afgeschreven worden, zonder evenwel de totale loonkost, want die behoort ook tot de sociale economie (maatschappelijke meerwaarde, te betalen van algemene middelen).

  8. idee : firmawagens delen met de buren.
    firmawagens, waar klassiek enkel de werknemer, de collega’s en het gezin mee mogen rijden, zijn momenteel dus niet deelbaar met anderen.
    wie kan daarvoor ijveren ?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: