gerief te veel?


Het zal wellicht een probleem zijn waar bijna iedereen in ons rijke landje wel eens mee te maken heeft; te veel spullen. Sommige mensen hebben dan ook alsmaar meer kasten nodig om alles op te bergen. Anderen doen geregeld een lading overtollig gerief naar de Kringwinkel. Nog anderen gaan met hun zaken op een rommelmarkt staan – en kunnen dan vaak niet aan de verleiding weerstaan weer wat andere dingetjes te kopen.

De laatste tijd duikt er een nieuwe manier op om van je spullen af te geraken: de weggeefwinkel. In het Gentse zijn er al enkele actief, en ook op andere plaatsen werkt dit model redelijk goed. Nu is er zelfs ook een online-weggeefwinkel, waar je andere mensen blij kan maken met wat voor jou overbodig is geworden. Op deze site trouwens een overzicht van alle weggeefwinkels.

keepcalmEen goede zaak in elk geval dat er meer en meer mogelijkheden zijn om overbodige voorwerpen een tweede leven te geven, al is ook hier preventie een goede zaak natuurlijk. Dus gewoon minder kopen.

Naar aanleiding van de niet winkeldag (30 november) heeft Bewust Verbruiken een mooi lijstje gemaakt van 10 dingen die je nooit meer hoeft te kopen. Naast enkele bekende tips zoals flessenwater en auto’s zitten er nog wel enkele originele tips in zoals het maken van elastiekjes van nylonkousen (heb ik wel niet in huis!) of luchtverfrissers van koffiegruis (in ben een theedrinker).

Wie bij dat soort lijstjes ongerust wordt:’want als iedereen dit doet gaat onze economie ten onder’, wil ik nog een overweging meegeven. Als we volop blijven inzetten op materiële groei gaat onze planeet ten orde. Dus zullen we moeten kiezen wat we ten onder willen laten gaan. Trouwens, een economie die de samenleving verdeelt in have’s en have-nots is toch ook niet de moeite om te blijven redden.

Het grote voordeel is, dat als je wat minder tijd gaat besteden aan shoppen er ruimte vrij komt om bijvoorbeeld na te denken over wat soort samenleving en wat soort economie we willen. Dat soort denkwerk is dringend nodig.

Advertenties

13 Reacties

  1. In Nederland bestaan ook al een hele tijd weggeefwinkels: http://weggeefwinkels.nl/
    En voor online natuurlijk websites als http://www.gratisoptehalen.nl/

  2. Je eigen teveel toegankelijk maken voor anderen. Meer moet dat niet zijn

  3. “Als we volop blijven inzetten op materiële groei gaat onze planeet ten orde” – lapsus ! (wat zou Freud daarvan zeggen ?)

  4. De planeet gaat niet ten onder hoor.
    Alleen de mens, en ik denk niet volledig, spulletjes zullen schaarser worden en duurder.
    En toch zal de mens steeds wegen vinden om alles draaiende te houden, dus ik vind dit een goed initiatief al om mee te beginnen.

  5. Ik volg je redenering mbt ‘de economie die ten onder gaat’ volledig, maar een beter argument vind ik dit: bedrijven komen waar de klant gaat. Milieubewuste consumenten hebben ook behoeften, maar die zijn gewoon anders dan die van de niet-duurzame consument. Ze kopen ook voedsel, alleen duurzaam. Ze kopen ook transport, alleen duurzaam. Ze kopen ook ontspanning, alleen duurzaam. En bedrijven zijn perfect in staat hierop in te spelen, en zo de focus van de economie te verschuiven.

    • Om die duurzame bedrijven met een duurzaam aanbod mogelijk te maken is er ook kapitaal nodig. En waar zit het geld? Juist ja, bij de burger. Dus als een burger duurzaam wil kunnen gaan eten, dat diezelfde burger ook eens deelneemt aan het kapitaal dat nodig is voor de realisatie ervan. En ook de ‘juiste’ prijs wil betalen, inclusief het loon van diegene die hem of haar bedient! (Om maar één voorbeeld te noemen).
      Het is bijna een illusie om te denken dat de huidige bedrijven zich grondig omscholen en omvormen naar duurzaamheid. En daarom is de oprichting van bedrijven en organisaties met duurzaamheid in hun DNA een must…

      • Dag Lucie, dat is zeker waar, en eigenlijk ook wat ik bedoel :). Als de burger bereidt is een juiste prijs te bepalen, dan zullen er ook bedrijven of organisaties zijn die dit aanbieden. Dat klinkt misschien cynischer dan ik het bedoel. Kijk naar Oxfam Wereldwinkel. Zo’n organisatie zou niet kunnen bestaan zonder dat er mensen waren die bereid zijn te betalen voor duurzame producten. Anderzijds zouden er misschien ook minder consumenten met duurzame voeding bezig zijn als Oxfam er niet was. Beide elementen hangen samen: vraag en aanbod.

        Bedrijven kunnen hun houding aanpassen tot meer duurzaamheid (wat inderdaad misschien optimistisch is), maar evengoed kan de oprichting van bedrijven en organisaties met duurzaamheid in hun DNA die eerste bedrijven (deels) van de markt verdringen. Op beide manieren gebeurt er een verschuiving in de economie. En dan kan de overheid uiteraard nog een rol spelen (want ik wil hier zeker niet voor een neoliberale vrije markt preken!). Maar dat is nog een ander verhaal.

  6. Sebastiaan, Je kan dat concreet doen door coöperant te worden: De Natuurfrituur (dat is een burgercoöperatie gericht op sociale tewerkstelling via Bio-veggie catering), Het Stroburo (strobalenbouw), Ecopower (energie). Je kan deelnemen aan CTL, of het Bio-landbouwgrondfonds, etc.
    Ik zou zeggen: kies uw thema en dan gewoon doen!

    • Dag Lucy, ik ben momenteel student, dus erg veel middelen heb ik nog niet. Maar het zijn interessante initiatieven, bedankt om ze te delen! Mijn ouders zijn wel zelf coöperant bij Ecopower.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: