Lim goes Top Gear


teslaDe levensfase waarbij ik wild kon worden van een sportkar heb ik al enkele decennia achter de rug, maar deze week heb ik toch een moment van kleine-jongen-droomt-van supersnelle-bolide beleeft.

Ik heb een ritje mogen doen in een echte Tesla. De natte droom van menige groene Hollywood-ster, het symbool van superhippe én ecologische levensstijl, het bewijs van technisch vernuft met respect voor het milieu. Een mens zou van minder lyrisch worden.

Ik ken in elk geval beamen dat deze auto zéér snel optrekt (ik was passagier wel te verstaan). Er komt geen sleutel aan te pas, er zijn nauwelijks knopjes te vinden aan het dashboard, de bediening gebeurt via een uit te kluiten gewassen tablet, al is wel een echt stuur aanwezig.

Voor jullie denken dat ik foute vrienden heb, even vermelden dat de auto in bezit is van mijn verzekeraar Patrick waarmee ik een en ander moest bespreken in verband met ons co-housing project.

Patrick is helemaal geen Vlerick-boy met een ferme midlife crisis, maar vooral een pionier wat betreft ethisch beleggen. Daarbij wil hij zijn overtuiging ook doortrekken naar zijn mobiliteit, al is dit een behoorlijk dure grap.  Hier kan je meer lezen over de motivatie van Patrick en de moeizame weg om zo’n auto verzekerd te krijgen. Want bij alle producten die een beetje anders zijn blijkt de regelgeving wel eens tegen te werken.

Hoe dan ook, ik kan vanaf nu meespreken over het Tesla-gevoel. Al zal ik zo’n wagen nooit nodig hebben, dat soort producten toont in elk geval dat hip zijn zonder verbrandingsmotor mogelijk is.  En nu terug naar mijn eigen -iets tragere- elektrisch voertuig; de trein.

Advertenties

15 Reacties

  1. Voor de geïnteresseerden, hier wat goeie info voor de energiezuinigheid van de Tesla:
    http://www.withouthotair.com/c20/page_127.shtml

    en andere transportmiddelen:
    http://www.withouthotair.com/c20/page_128.shtml

  2. Ik heb zo mijn bedenkingen bij electrische wagens die stil en snel optrekken. Ik werd een jaar geleden geveld met de fiets door zo eentje…

  3. Hoewel hij er schijnbaar goed over heeft nagedacht blijf ik van mening dat een Tesla niets met duurzaamheid te maken heeft en dat een zuinige gewone benzinewagen – of nog liever een wagen op LPG – nog steeds een minder slechte keuze is.

    Ik geloof dan ook weinig van de betrouwbaarheid van de energieverliescijfers die hij gebruikt om zijn betoog te ondersteunen. Cijfers die blijkbaar afkomstig zijn van een commercieel bedrijf dat laadpunten plaatst.

    Volgens mij heeft de elektrische auto ook geen echte toekomst.

    • Ik denk dat de elektrische auto een waardevolle aanvulling kan zijn op de andere duurzame modi (voeten, fietsen, openbaar vervoer, en ook wel deelauto mits efficiënt gebruik). Maar vooral dat de elektrische wagen een intrinsiek onderdeel zal zijn het ‘smart grid’ systeem, omdat het opgeslagen energie (stroom) brengt van de plaats en tijd van productie naar de plaats en tijd waar het geconsumeerd wordt. Ik weet het , daar zitten verliezen op, maar vanuit de productie van 100% hernieuwbare energie, zal dat ook geen ‘ramp’ zijn (exacte cijfers heb ik niet bij de hand). Belangrijk ook is dat een elektrisch voertuig veel ‘stiller’ is en plaatselijk elke uitstoot vermijdt. Dat is dan weer belangrijk in de steden (het centrum, maar eventueel ook de rand). Voor redelijk korte verplaatsingen, en met een sterk vergrijzende (en minder mobiele) bevolking, lijkt me dat aangewezen in het kader van de leefbaarheid van wijken en steden met een hoge bewoningsdensiteit.
      Dat is natuurlijk geen Tesla ervaring, maar Tesla is de ‘verleider’ die moet ‘goesting’ doen krijgen in wat uiteindelijk een paradigma shift is in het mobiliteitsdenken. Niets menselijks is ons vreemd…
      Een laatste argument is dat het gebruik van elektrische mobiliteitsoplossingen (breder dan de elektrische auto) mee een rol zal spelen in het streven naar ‘energiesoevereiniteit’ van Europa, iets wat binnen de EU een beleidslijn is.

      • Het zal alleszins geen verbetering brengen in meer veiligheid én leefbaarheid voor het kind op straat! En dat is minstens zo belangrijk om echt over na te denken in de toekomst. Als ervaringsdeskundige in het verkeer met de fiets en jonge kinderen kan ik alleen maar uitschreeuwen hoe dramatisch de situatie de laatste vijf jaar verergerd is!!! Er is gewoon geen plaats meer voor fietsende en spelende kinderen op straat… Agressie, pesten, allerlei etiketten, obesitas bij jonge kinderen, zelfs depressieve kleuters… nemen spectaculaire vormen aan:-( Zou er geen verband kunnen bestaan en moet dat niet dringend meegenomen worden in het mobiliteitsvraagstuk???

  4. Als je die electrische auto volledig op groene stroom laat rijden, lijkt me dat een betere optie dan zelfs een LPG-wagen (waar ik zelf mee rijd) of één op aardgas. Propaan/butaan/aardgas blijven fossiele en eindige brandstoffen, een wagen op autogas blijft gebaseerd op een verbrandingsmotor. Een electrische wagen mag dan niet veel duurzamer zijn dan één op fossiele brandstoffen, de impact qua gezondheid is wél enorm. Geen uitstoot meer van koolwaterstoffen, benzeen, … en slechts een minimieme hoeveelheid fijnstof (banden en remmen).
    Akkoord, de productie van die electrische auto (en vooral de batterijen) benodigt eindige grondstoffen, maar dat is net zozeer het geval voor de klassieke auto’s. Maar die blijven uitstoot genereren tijdens het gebruik, wat voor een electrische niet het geval is.
    Daarnaast moet het totale autogebruik zowiezo omlaag, maar daar gaat het hier niet over.

  5. Voorlopig zie ik elektrische wagens ook enkel als aanvulling op andere vervoerswijzen… Stel je voor dat alle wagens elektrisch zouden zijn… dan moeten we Doel niet alleen langer openhouden maar zelfs nog gaan uitbreiden. Sowieso zal er bij massaproductie van batterijen wel zeldzame aardmetalen in conflictgebieden gewonnen worden… dus eerst werken aan ‘minder verplaatsingen’ schonere energieproductie, meer gemeenschappelijk (openbaar) vervoer.

  6. Ivm met de elektrische wagen wordt er veel uit het oog verloren : we hebben onvoldoende elektriciteitsproductie om die te laten rijden, als we de elektriciteit zouden kunnen opwekken (in centrales), hebben we onvoldoende kabels en net om die stroom langs te vervoeren. Zelfs al leg je alle daken in België vol zonnepanelen (wat ook al niet wenselijk is,wegens de hoge uitstoot bij de productie ervan, en ook niet kan, gezien PV panelen met grondstoffen gemaakt worden die soms zeldzaam zijn, denk maar aan tellurium en gallium), dan nog zouden we niet genoeg elektriciteit hebben om alle wagens, zoals nu, op te laten rijden. Stel dat dàt laatste dan toch zou lukken, de meeste auto-eigenaars willen opladen na hun werk. Allemaal samen opladen zou een grote belasting zijn voor het netwerk, en ’s avonds is de zon bijna onder, en heb je dus minder productie….en heb je dus terug centrale productie nodig….
    Dan hebben we het nog niet over de grondstoffen voor deze elektrische auto: die zijn redelijk zeldzaam, en alle 6 miljoen wagens in België vervangen , daar heb je momenteel een aantal jaren de wereldproductie van die grondstoffen voor nodig.
    en last but not least
    http://www.lowtechmagazine.be/2012/10/levenscyclusanalyse-elektrische-auto.html
    Het antwoord is alweer : elektrische wagen, oké, maar enkel met dràmaààààààààtisch minder autokilometers in België.
    En MINDER klinkt niet zo sexy als TESLA 😉

    • Het aantal kilometers met een elektrisch voertuig is sowieso minder, gezien de beperkte autonomie. En autodelen brengt het aantal km beter naar beneden dat andere strategieën. Het is waar, altijd eerst energiebehoefte naar beneden, dan pas de bron en installatie kiezen.
      Maar omdat we van buitenaf of van bovenaf toch niet kunnen beperken hoeveel mens zich verplaatst (tenzij in een fascistisch omgeving), kunnen we alvast aan de soorten mobiliteitsoplossingen werken. En wat de spelende kinderen betreft: voor alles is een tijd en een plaats. Die behoefte hoeft niet in conflict te zijn met mobiliteit, veel hangt af van de inrichting van de infrastructuur. En dat is een ander verhaal dan de bron van energie.

  7. Eender wat men zegt, de voertuigen zullen er zowiezo komen,

    • “Eender wat men zegt, de voertuigen zullen er zowiezo komen,” : dat is de vraag niet hé,
      de vraag is of ze zullen kunnen rijden ……. 😉

  8. Tesla laat vooral toe om stevig uit te kunnen pakken met je poen (“Kijk eens welk een bak ik mij kan permitterren!”), maar deze keer met een groen doekje voor het bloeden. Je moet maar eens rondneuzen op het Tesla Motors Club forum: allemaal zelfstandigen, freelance IT’ers, chirurgen, ondernemers, zaakvoerders,… bijeen.

    • Is heel juist, principieel gezien moet men er veel geld voor op tafel leggen, er zijn opties zoals Renault, maar ik vind zelfs deze gewoon te duur.
      Men heeft er motorfietsen en fietsen is die redelijk betaalbaar zijn, maar vraagt evengoed onderhoud zeker is de kwaliteit van batterijen te bekijken in levensduur.
      Men kan makkelijk kleine wagens maken laag vermogen voor lokaal en stedelijk gebruik, maar opteert voor dure bakken.
      Het mag voor mij, als mensen het kunnen betalen en willen aankopen is het hun recht, maar voor velen is de prijsklasse te hoog.
      Ik ga nu voor een lichte vrachtwagen in diesel deels op waterstofgas.
      In de wijze van Tesla is het een status ergens, maar hier is veel verandering op gebouwd, we zullen toekomstig verder moeten afwachten dus.

  9. tja, sta je ook mee in de file.
    dankzij de files ben je voor woon werk even snel met de fiets/velomobiel (of met plooifiets en trein) en dan is het verbruik nog vele malen lager, zeker als je de energie om het vervoersmiddel te maken meetelt.
    Je moet ook eens rekenen hoeveel rijen windturbines je naast een snelweg vol electrische voertuigen moet neerplanten om dat concept gemiddeld rijdende te houden. Dan zijn er of te veel snelwegen, of te weinig plaats.
    Doodlopend straatje me dunkt.
    (stille outo’s moeten maar geen lawaaitje beginnen maken : gebruik je ogen en veel zone 30’s)

  10. De stropdassen zijn allemaal lyrisch over dit wagenmerk. Logisch, want de e-wagen is de toekomstige mobiliteit van de 1%. Tesla schaamt zich daar niet voor – integendeel – en gaat resoluut voor een groot bereik en een sexy ontwerp. Prijs is van geen belang. En het mooie is dat vadertje staat nog de helft betaalt ook want aftrekbaar. De 99% kan dus weer mee helpen betalen voor de 1%.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: