met de vélomobiel


Soms overkomt het mij ook. De verleiding die te groot wordt. En dus heb ik nu een velomobiel. Ik heb vroeger al wel eens een ritje gedaan met een zo’n overdekte driewieler. En af en toe ging mijn jongenshart wat sneller kloppen bij het zien van de supergestroomlijnde nieuwe modellen. Toen ik onlangs ging informeren om er eens een tijdje een te huren, bleek er ook een tweedehandsmodel te koop te zijn. Dus na wat twijfelen en tellen heb ik de knoop doorgehakt.

IMG_20140327_104018Zoals ziet je doet de fiets iets meer denken aan een raket (of een sigaar), dan aan een bolide, maar dat vind ik prima. Ik heb er natuurlijk wel wat plannetjes mee, het lijkt me bijvoorbeeld een ideaal ding om ook een straattheater versie van mijn verhaal te brengen. En uiteraard kan ik me met deze fiets over langere afstanden verplaatsen op eigen kracht.

Zo ben ik zondag even heen en weer gefietst naar Eeklo, en bij rustig trappen zit je al snel aan een snelheid van 20 kilometer per uur, iets harder duwen en dertig per uur is haalbaar. Ik vind het persoonlijk ook comfortabeler om zo te fietsen, je rug en polsen worden niet belast en je kan meer kracht zetten. Dat wil zeggen dat ik voor lezingen en opdrachten in een straal van pakweg 20 kilometer me helemaal fosielvrij kan verplaatsen. Grappig is ook dat mensen je spontaan aanspreken en willen weten hoe het ding werkt.

Nu de campagnetijd dichterbij beschik ik nu ook over een gepast campagnevoertuig. Dus binnenkort mag je hier beelden verwachten van een gepimpte vélomobiel…

 

14 Reacties

  1. Prachtige investering! Mijn vriend en ik hopen ooit een tweepersoonsvelomobiel te kopen. Ik ben al benieuwd naar jouw ervaringen ermee!

  2. Een mooie Alleweder (een Allight Alleweder A4 als ik mij niet vergis); Zeker niet de modernste, lichtste, comfortabelste of snelste velomobiel, maar een mooie klassieker.

    Toch enkele kleine tips of bedenkingen:

    – Zoek iemand die je kan leren hoe de wielen uit te lijnen. Dat is af en toe absoluut noodzakelijk (om niet te zwaar te moeten trappen en niet met extreme bandenslijtage te maken te krijgen) en er is volgens mij in België niet echt een goede winkel die dat werkje snel en betrouwbaar voor je kan uitvoeren. (Meer info o.a. op te krijgen op de mailinglijst van http://www.ligfiets.net).

    – Met de mededeling: “en bij rustig trappen zit je al snel aan een snelheid van 20 kilometer per uur ” suggereer je dat zo’n fiets onmiddellijk snelheidsvoordeel oplevert. Dat is helemaal niet het geval. Een mogelijk snelheidsvoordeel van een goede stroomlijn begint pas te spelen bij hogere snelheden van minstens 25-30 km/uur. Daaronder zijn andere weerstanden even belangrijk als de luchtweerstand en spelen de nadelen (hoger gewicht, meer rolweerstand, …) meer in het nadeel dan in het voordeel wat snelheid betreft. Bovendien is de Alleweder helemaal geen snelle velomobiel, dus ga er maar vanuit dat je meestal geen snelheidsvoordeel gaat hebben tegenover een goede, snelle ‘normale’ fiets. (En al helemaal niet in Belgisch stadsverkeer met onaangepaste fietsinfrastructuur en vele noodzakelijk stop- en optrekbewegingen.)

    – “Ik vind het persoonlijk ook comfortabeler om zo te fietsen, je rug en polsen worden niet belast en je kan meer kracht zetten.”

    Ligfietsen zijn voor veel mensen comfortabeler dan een gewone fiets. Het is echter ook een illusie dat je ‘meer kracht kan zetten’. Het klopt dat je (voor even) met veel kracht op de pedalen kan duwen (door je tegen het zitje schrap te zetten). Maar buiten dat dat meestal niet lang vol te houden is, is dat voor veel mensen een ramp voor de knieën, dus niet aan te raden. Piekkracht is overigens iets dat enkel voor een snelle sprint belangrijk is, niet voor het langdurig snel fietsen.
    Weet dat voor sommige mensen overbelasting van de knieën een reden is om te stoppen met ligfietsen.

    – “Dat wil zeggen dat ik voor lezingen en opdrachten in een straal van pakweg 20 kilometer me helemaal fosielvrij kan verplaatsen. ”

    Het is een leuk voertuig, maar ik geloof dat voor iemand die geen gezondheidsproblemen ondervindt op de gewone fiets, dit model van Velomobiel niet tot een wezenlijk hogere snelheid (dan een sportieve gewone fiets) en dus ook niet tot wezenlijk hogere actieradius leidt. Als dat het doel is, dan zijn er drie betere opties:

    – een moderne snelle velomobiel, zoals de WAW (Belgisch product), een Mango, Versatile, Quest, …
    – een snellere gewone fiets
    – elektrische ondersteuning (kan ook op een velomobiel of een snelle gewone fiets)

    – Besef dat deze ‘fiets’ in de wegcode geen fiets meer is maar een rijwiel. Dit heeft belangrijke gevolgen voor de van toepassing zijnde verkeersregels (o.a. voor je positie op de weg) en daar kan je dus best rekening met houden. (Als je daar meer over wil weten mag je me altijd opbellen, het duurt te lang om dat alles neer te schrijven.)

  3. Leuk Steven, een heel tof ding zo te zien. Wij hebben op school trouwens plannen om onze eigen ligfiets te bouwen die superlicht zal zijn (Carbon) en een elektrische ondersteuning moet krijgen. Maar dat is een onderzoek en uitvoerwerk van enkele jaren. Voor de kuip (de body van de velomobiel) kunnen we beroep doen op een kunstenaar, die in een siliconen mal de ligfiets wil gieten. En die wil dat zelfs gratis doen, op voorwaarde dat er ook voor hem een velomobiel wordt gemaakt. Ons model zit ergens tussen de mango en de Quest.
    Ik heb trouwens ergens gelezen dat de mango beter zou geschikt zijn voor het stadsverkeer, door een kleinere draaicirkel.

    Zo’n velomobiel moet zeker zijn plaats in het verkeer krijgen! Maar ik vrees dat de gekende 4-wieler met motor voor de meeste mensen de eerste keuze zal blijven. Hopelijk gaat men ook daar een goed alternatief vinden voor fossiele brandstoffen.

    Onderstaande video is trouwens leuk. Een Oostenrijker die 94 km/h haalt met een mango. (In het vlakke stuk haalt hij minder, maar in de afdaling gaat het erg snel). Leuke motivatievideo voor mijn leerlingen…

  4. Cool ding, dat is zeker.
    Ik vindt het wel altijd schrikken als er zo eentje voor bij zoeft op de weg.
    Ze zijn zo verdomd laag en daardoor niet zo super zichtbaar.
    Voorzichtig zijn dus!
    of een vlaggetje opzetten 🙂

  5. voor je zichtbaarheid toch best een vlaggetje aan de ligfiets bevestigen Steven, anders wordt je letterlijk over het hoofd gezien in het drukke stadsverkeer

    • – Het is erg gevaarlijk om er vanuit te gaan dat je met een vlaggetje wel wordt gezien. Je kan er dus beter vanuit gaan dat je niet wordt gezien en dan helpt een vlaggetje weinig.

      – Vlaggetjes worden geassocieerd met kinderfietsen en dus niet met relatief hoge snelheden.

      Ik heb op zich niets tegen zo’n vlaggetje, maar de mensen die dat aanraden hebben zelden ervaring met ligfietsen of velomobielen. (Er zijn natuurlijk uitzonderingen die de regel bevestigen.) Veel ligfietsers hebben weloverwogen geen vlaggetje.

    • als je wil zichtbaar zijn, dan helpt een vlaggetje niets tot weinig. Je kunt veel beter je velomobiel in een onverwachts kleurenpatroon schilderen, bv. een koeievacht of zo. Mensen verwachten geen koe op de weg en gaan je zo zeker opmerken.

      Ik ben zelf velomobielrijder (ik heb een WAW) en ik ben al meermaals gestopt door de politie die mij zegt dat ik niet zichtbaar ben, terwijl mijn velomobiel knaloranje is (RAL 2009) met fluorescerende streep, een Philips Saferide koplamp heeft en witte led-pinkers en rode achterpinkers en extra knog led-flikkerlampjes op een uitstekend stokje. Het geheel ziet eruit als een vliegende salami en toch krijg je nog die reacties.

      Mensen verwachten niet dat er op die hoogte een fiets/tegenligger is. Een velomobiel is even hoog als een kind op een kinderfiets. Als je de velomobiel niet ziet, dan het kind ook niet.

      Los daarvan is een velomobiel niet het aangenaamste vervoersmiddel in de stad. Op langgerekte fietspaden door de velden, jaagpaden enzomeer daarentegen…

      • Erg intrigerend zo’n ligfiets, hier in drenthe zie je ze wel meer. Maar inderdaad zijn ze supersnel en je schrikt er van als zo’n supersnelle zetpil je voorbij racet terwijl jij op je gewone fietsje tjakt…. Misschien toch fluoriserend oranje met gele reflectie streep? Maar komt de fiets van achter, dan zie je hem dus nog niet. Nee, veilig vind ik het niet echt, maar wel superleuk en handig!

      • Er is een fundamenteel verschil tussen subjectieve en objectieve veiligheid. Het voelt voor veel mensen misschien niet veilig aan, maar dat betekent niet dat het niet veilig is.

  6. Uitlijnen kan je zelf maar dan moet je wel de gegevens hebben, kan gemeten worden of in een mal die men zelf kan maken, sommige fietsen lijnt men zowel de wielen uit ook in hoek, dus verticaal en horizontaal.
    Maar niet alle zijn zo.
    Slijtage is inderdaad groter bij niet juiste uitlijning ook op assen,

    http://www.ligfiets.net/homebuild/450/uitlijn-meet-apparaat-alleweder.html

    Mooie mobiel echter veel fietsgenot dus.

  7. Geweldig gerief als je ergens woont met de juiste fietsinfrastructuur. Hier in Borgerhout staat een ligfiets gelijk aan zelfmoord, helaas.

    • Neem ik aan heb in Antwerpen gewoond, was daar eveneens in de binnenstad niet te doen, ongeacht fietspaden of niet.
      Het is een enorm mooi vervoermiddel echter.
      Heb een Alleweder gezien en eens mee mogen rijden met elektrohulpmotor erin.
      Fietsen kan ik niet wegens operatieve chirurgie in de onderrug.
      Maar zo een ligfiets gaat wel.
      Er zit toekomst echter in.
      En maybe niet slecht idee van artikel voorheen.
      In plaats van steeds meer autowegen daarnaast een veel beter en veiliger netwerk voor fiets, en dus ook ligfietsen,
      Ik kocht me noodwendig een auto, die ik alleen gebruik beperkt.
      Deed vanaf begin dit jaar tot nu 250 km.
      Maar kon me gisteren wel voorstellen van een aanhangertje er aan en daar een ligfiets op, om er zalig mee te gaan scheuren.
      Diende er een echt goed wegennet voor te zijn, ik had zelfs geen auto gekocht dan.
      Een vriend van me heeft een zeer snelle bolide daarin, chrashte hem al op de zijkant en reed de snuit al tot een flinke deuk.
      De deuk was door het ontwijken van een auto, al gaf hij toe de auto kon me niet echt goed zien door de laagte en de bestuurder stond zelfs te huilen met het ongeval van angst.
      Maar die ligfietsen zijn wel enorm sterk en vangen veel impact op.
      Bekleden met zonnecellen en motortje erin.
      Niet dat men volledig moet rijden op elektro maar het komt veel spierkracht tegemoet zodat de combinatie meer plezier geeft.

  8. De voorloper van de velomobile, er mag ook eens gelachen worden, meer dan de moeite waard vooral het laatste deeltje waar de presentator zich verplaatst naar een vergadering over reductie van co2

  9. ach, al is deze niet noodzakelijke sneller dan een goede fiets, ’t is wel comfortabeler, ergonomischer (TV kijken doe je ook liever in de zetel dan op een barkruk), droger, warmer, stabieler bij ijzel en tramsporen en veiliger in geval van een aanrijding. Veel plezier ermee. Assistentie kan je altijd vinden op http://www.ligfietser.be. Binnen enkele maanden kan je zelfs Begisch kampioen worden. http://www.hpv.be of wereldkampioen http://hpv-worldchampionship-france2014.com/
    (snelle banden, korte cranks en goede fietspaden toegewenst)

Geef een reactie

