voor duurzame mobiliteit moet je bij Groen zijn


Mobiliteit is een behoorlijk belangrijk thema in de samenleving en hopelijk ook in de verkiezingen binnen een dikke twee weken. Als je de analyse van Netwerk Duurzame Mobiliteit bekijkt dan steekt voor mobiliteit het programma Groen met kop en schouder boven de rest uit. NDM is een onafhankelijk netwerk met leden als de Fietsersbond, Autopia, Bond Beter Leefmilieu en Treintrambus.

duurzamemobiliteitDe organisatie heeft een memorandum opgesteld en daar alle verkiezingsprogramma’s aan getoetst. Het resultaat is duidelijk; er is de visie van Groen, en dan komen alle traditionele partijen die er blijkbaar niet in slagen nieuwe ideeën te ontwikkeling rond dit thema. Als je duurzame verandering zoekt op vlak van mobiliteit dan zie je meteen waar je moet zijn.

Het uitgangspunten van de Groene visie is dat we keuzes moeten maken ten voordele van de zachte weggebruiker en openbaar vervoer. Want het zal nu toch wel duidelijk zijn dat het én-én verhaal (zowel ruimte voor fietsers, auto’s, bussen, trams, voetgangers) niet meer werkt. Verder moet de effectieve kosten van wegverkeer in rekening gebracht worden (rekeningrijden) en moet de stad ingericht worden in functie van de bewoners (en niet in functie van de auto). Een verduurzaming (en vermindering) van het autoverkeer moet ook het fijn stof en CO2 aan banden leggen.

Het zou wel eens kunnen dat di soort keuzes een groter draagvlak hebben dan de traditionele partijen denken. Zo spraken vele partijen zich plots uit tegen rekeningrijden omdat er een succesvolle Facebookgroep was opgericht tegen rekeningrijden. Maar er is ook een andere onderstroom. Neem nu het massale protest in Antwerpen tegen het Oosterweeltraject of dit bericht op de redactie dat autorijden niet meer cool is.

Vandaag is trouwens nog een nieuw boek voorgesteld:‘Leven zonder auto’ van Luc Vanheerentals. Daarin staan heel wat bijdragen van mensen die zonder auto leven (ik mocht ook een stukje plegen), en dit boek maakt duidelijk dat de trend aan het keren is.levenzonderauto Aan de heerschappij van koning auto komt stilaan een einde. En wie de omslag naar een duurzame mobiliteit een duwtje wil geven kan op 25 mei alvast op lijst 2 stemmen.

Advertenties

6 Reacties

  1. Afwachten en Hopen gewoon.

  2. De trek naar de stad is een wereldwijde trend die grote gevolgen heeft voor onze manier van reizen. Het begint langzaam tot ons door te dringen dat je snelwegen nog wel kunt verbreden, maar dat als al die auto’s ook de stad in moeten, de ruimte te krap is. En als we allemaal in steden gaan wonen en werken, is de auto dan nog wel het handigste vervoermiddel? Zelfs de CEO van Ford betwijfelt dit op de Detroit Auto Show. Persoonlijke mobiliteit wordt steeds belangrijker voor een leefbare levensstijl in grote steden en meer auto’s horen daar volgens de CEO van Ford niet bij. http://3pm.nu/index.php/de-fiets-is-het-nieuwe-statussymbool

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: