ondertussen in de meterkast


de meterstand op 1 mei 2008

de meterstand op 1 mei 2008

Eén van mijn eerste berichtjes op deze blog ging over mijn meterstanden. Want zoals iedere energiebewuste mens wel weet is het bijhouden van die meterstanden het begin van verstandig gebruik van energie. Ik gebruik daarvoor trouwens sinds enkele jaren de zeer handige tool van Energieid. De tool is ondertussen nog aangepast, dus zeker de moeite om te registreren mocht je dit nog niet gedaan hebben.
Maar dus, mijn elektriciteitsmeter op 1 mei 2008 toonde bovenstaande stand. Wat heb ik gemerkt bij de opname van 1 oktober…jawel, ik zit er terug onder.

In juni 2010 was de meterstand geklommen tot  11 452 kWh, en toen heb ik een eerste zonnepaneel op het dak gezet.  In september 2012 is er een tweede vergelijkbaar paneel gekomen en zo ben ik ruim zes jaar na de start van het Low Impact project terug waar ik toen begon. Uiteraard, ik weet dat de productie van de panelen ook energie (en uitstoot) hebben gekost en ze ooit moeten ontmanteld worden. Toch heeft het wel voldoening dat de combinatie van zeer zuinig omgaan met energie en een paar eenvoudige panelen tot resultaat leidt. Een jaarverbruik van 250 kwh is niet slecht.

Maar ik weet het, als de stroom uitvalt dan leveren mijn panelen ook niks meer op en moet ik weer op de energiefiets…

de meterstand vandaag

de meterstand vandaag

4 Reacties

  1. Uw panelen leveren wel als de stroom uitvalt, enige dat benodigd is, een kleine aanpassing bijkomend, panelen leveren steeds energie bij inval zonlicht, maar randapparatuur kan eventueel, gestuurd worden door andere spanningsbron, ombouw van die dingen kan men zelf en is heel goedkoop, en dit met dus gekeurde apparaten die vrij in de handel zijn,
    De aanpassing zal niets veranderen aan het systeem dat u nu benut, maar laat toe energie op te slaan of meteen te benutten via een omvormer,
    Ik overweeg een batterij eiland hier van een kleine 1000 Amps 24 Volt, dan heeft men wel beetje kennis nodig en zijn de regels strikt qua kabeldikte en al.
    Systeem met Edison Nikkelbatterij, deze is onverslijtbaar en onbeperkt herlaadbaar, werd eigenlijk niet in productie daarom genomen, men kon er niet voldoende van verkopen toen en nikkel industrie stond een beetje in de kinderschoenen.

  2. flink zo.
    hoe is het eigenlijk met de new yorkse no impact man ? die deed indertijd een project van een jaar. is die ook no-impact gebleven nadien ?

    • De no impactman uit NewYork is nu politicus voor jawel de green party. Hij organiseert nog de no impact week die internationaal verspreid is.

  3. ben de meterstanden sinds een 8-tal maanden elke week consequent aan’t opmeten en het verwachtte jaarverbruik zal uitkomen op +/- 1200 kWh … dit is voor 2 volwassen personen en een spruit van een paar maanden …

Geef een reactie

