vleespromotie is geen boodschap van algemeen nut


Een nieuwe studie die in Nature verscheen, onderzoekt voor het eerst zowel de gezondheids- als de milieueffecten van ons huidige eetpatroon. De bevindingen zijn duidelijk: minder vlees en meer plantaardig eten biedt zowel oplossingen voor de grote milieuproblemen als de grote gezondheidsproblemen. EVA wil daarom samen met andere organisaties, voedingsdeskundigen, landbouwdexperts, diëtisten, groenteboeren én duizenden consumenten aan de bevoegde ministers vragen om de promotiespotjes van het Vlam die de consumptie van dierlijke producten aanmoedigen niet meer te beschouwen als Boodschappen van Algemeen Nut. Op de openbare omroep zou er beter meer ruimte gegeven worden aan campagnes die de consumenten aanzetten tot het eten van meer groenten en minder vlees. Zoals Donderdag Veggiedag bijvoorbeeld.

In de studie vertrekken de onderzoekers van de vaststelling dat meer welvaart ervoor zorgt dat het eetpatroon van de mensen overal ter wereld in dezelfde richting evolueert: van vooral plantaardige producten naar meer vlees, vetten en geraffineerde koolhydraten. Volgens de onderzoekers zal het gemiddelde dieet in 2050 18 procent minder porties fruit of groente bevatten, 23 procent meer varkensvlees en gevogelte, 31 procent meer rood vlees en 61 procent meer lege calorieën zoals snacks, snoep en alcohol.

Met grote gevolgen voor de gezondheid – meer diabetes type 2, meer kanker en meer hart- en vaatziekten – én grote gevolgen voor het milieu: 80 procent meer broeikasgasuitstoot en meer ontbossing.

Willen we hier iets aan doen, dan is de conclusie duidelijk: in de toekomst zullen we meer plantaardig moeten eten. Vegetariërs, pescotariërs en mensen met een mediterraan eetpatroon hebben minder kans om deze welvaartsziekten te krijgen. Een meer plantaardige voeding leidt ook tot minder uitstoot van broeikasgassen en minder ontbossing.

vleesvervangersDie resultaten onderschrijven wat vele gezondheids- en milieuexperten al jaren zeggen. Ze bevestigen dat wat EVA al jaren doet – mensen stimuleren om minder dierlijke producten te eten – broodnodig is. De tijd is er ook rijp voor: 1 op 2 Vlamingen zegt in de toekomst graag minder vlees te willen eten (ivox 2014). Jammer genoeg blijft het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (Vlam) spotjes uitzenden die de Vlaming stimuleren om juist meer vlees te eten en meer melk te drinken. Spotjes die bovendien op de openbare omroep uitgezonden worden als Boodschappen van Algemeen Nut.

EVA vraagt samen met andere organisaties, specialisten uit verschillende domeinen en de nu al duizenden mensen die onze petitie tekenden aan de bevoegde ministers – Sven Gatz, Jo Vandeurzen en Joke Schauvliege om het debat over deze spotjes te openen en samen aan een boodschap te werken die echt het algemeen nut dient. Een boodschap die de consumptie van groenten stimuleert en mensen op een positieve manier aanzet om minder vlees te eten.

Teken onze petitie en vraag aan de bevoegde ministers om de spotjes voor vleespromotie te vervangen door spotjes over vleesvermindering.

Advertenties

8 Reacties

  1. Ik heb mij bij die “boodschappen van algemeen nut” ook al dikwijls afgevraagd waar dat algemeen nut dan zit?

  2. Ik stel een naamsverandering voor: ‘Boodschap ter stimulering van de overconsumptie’ of (iets minder negatief maar komt in werkelijkheid op hetzelfde neer): ‘Boodschap ter stimulering van de groei-economie’

  3. Heeft iemand een referentie naar dat artikel in Nature?

  4. Misschien deze van 12 November 2014?
    http://dx.doi.org/10.1038/nature13959

    (naar goede gewoonte, compleet artikel niet gratis beschikbaar)

  5. Bedankt, Ward! Dat lijkt hem inderdaad te zijn. Ik kan er gelukkig wel aan van op het KU Leuven-netwerk. 🙂

  6. Wij van The Future of Meat willen het scenario geen vlees eten vergelijken met vier andere scenario’s nameiljk: kweekvlees, insectenvlees, minder en lokaal vlees en niets doen (niet ingrijpen in de huidige situatie). Deze scenarios willen wij in een video-installatie laten zien dmv vijf films. Hierdoor krijgen mensen de mogelijkheid om de scenario’s te vergelijken en eens goed na te denken over hun huidige eetgedrag. Voor meer info: http://www.thefutureofmeat.com, of op onze crowdfunding page http://www.cinecrowd.nl/future-meat

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: