luxury disaster evacuation


De komst van Noami Klein is bij ons in elk geval niet onopgemerkt voorbijgegaan. Ze was uitgebreid aan het woord in de Standaard, was te zien op Reyers laat. Je kan hier nog een interview lezen in Mo*, ik schreef een bespreking van haar boek en wie wil kan de avond in de KVS opnieuw bekijken. Haar ideeën hebben redelijk wat aandacht gekregen hebben, wat een goede zaak is natuurlijk.

Ik ga het dus houden bij wat persoonlijke bespiegelingen bij haar komst. Het was mooi om zien hoe de fine fleur van de klimaatactivisten, transitiedenkers en bottom up ondernemers stond aan te schuiven aan de ingang van de KVS. Veel bekend volk dus, al heb ik zelf geen enkele politicus kunnen spotten.

Ze begon haar verhaal met een verwijzing van de situatie in ons land en haar ‘Shok-doctrine’ theorie. Om een of andere redenen krijgen jullie drie jaar na de rest te maken met de besparingspolitiek, waarbij de economische crisis (veroorzaakt door de banken crisis in 2008) nu gebruikt wordt om de staat af te bouwen, de economie te dereguleren en privatiseren. Als we dit de weg is die we kiezen dan gaan we naar een grote tweespalt tussen een kleine groep rijken en een grote groep sukkels. Zo was er na Katarina in New Orleans een bedrijf dat ‘Luxury disaster evacuation’ aanbod. Je werd met een helikopter opgehaald, champagne aan boord, om na een vlucht over het rampgebied afgezet te worden in een vier-sterren hotel. Terwijl mensen zonder ziekteverzekering of geld aan hun lot werden overgelaten. Een metafoor van wat ons te wachten kan staan.

Wat klimaat betreft is Klein heel duidelijk. Als we echt de grote rampen willen voorkomen, dan zullen wij hier elk jaar 8 tot 10% minder CO2 moeten uitstoten. Dat kan enkel met radicale maatregelen en een herdenken van het economisch model (wokken  zal niet volstaan). Voor haar is de klimaatuitdaging dan ook de kans om meteen alles om te gooien. Onze afhankelijkheid van olie, ons consumentisme en onze neo-liberale denkframes. In het gesprek met Karel Verhoeven (die niet meteen de beste vragen stelde) benadrukte ze het belang van een massieve sociale mobilisatie. Wij moeten doen wat de politiek niet wil of kan doen. Een blauwdruk hiervoor kon ze niet bieden, maar we moeten werken aan transformatieve alternatieven. Over groei stelde ze dat het stoppen van de groei niet het doel kan zijn. Want er is nog veel groei nodig in hernieuwbare energie, openbaar vervoer, onderwijs en gezondheidszorg. En het zal vooral van onderuit komen.

Ze nodigde ons uit om goede voorbeelden van alternatieven te delen op haar site, this changes everything, waar al heel wat hoopgevende initiatieven staan. Laat je dus maar eens goed gaan.

5 Reacties

  1. Pff, beste Steven, jaarlijks 8 tot 10% minder uitstoot… Als ik hier op de kleine ring van Gent elke dag steeds meer en meer auto’s dag en nacht zie en hoor voorbij razen, dan begin ik de moed steeds meer en meer te verliezen…:-(

  2. Ik sluit me aan bij Griet’s reactie. Alles omgooien zal nooit lukken. Het grote probleem volgens mij is dat fossiele brandstoffen nog steeds véél te goedkoop zijn. En inderdaad, ik zie in een stad als Gent bvb. nog steeds elk jaar een toename van auto’s. Daar heeft het beleid toch serieus gefaald. Ik ben niet pessimistisch, maar realistisch: ik vrees dat we met de gevolgen van een klimaatverandering zullen moeten leren leven en ik geloof niet in een drastische wijziging van ons economisch model.

  3. @Griet: ik vond/vind het alvast een goeie ‘oefening’ om zelf te proberen jaarlijks ongeveer 10% minder te verbruiken (voorlopig focus ik mij op elektriciteitsverbruik). Dat is sinds de laatste 5 jaar gelukt (ondanks 2 kindjes erbij; of misschien net dankzij die kindjes waardoor het verbruik in ons ‘startjaar’ vrij hoog was). Ik vond het minder makkelijk dan gedacht (en vereiste ook een investering in een zonneboiler), en ik moet nog een nieuwe strategie uitdenken voor 2015.
    Verminderen van energie die naar verwarming gaat is minder evident (ondanks investering in isolatie dak, zijgevel, kruipkelder…) zonder in te boeten op comfort. Uit deze (nog steeds aan de gang zijnde) oefening heb ik alvast geconcludeerd dat het niet makkelijk zal zijn om het als maatschappij ook met elk jaar 10% minder te doen, én dat het ofwel zal inboeten zijn op comfort, of grote investeringen zal vergen.

  4. Reyers laat / China / boksmatch Noami Klein versus Geert Noels : je kunt een kapitalist met niets meer op stang jagen, dan hem te kennen te geven dat een communistisch land meer doet voor het klimaat dan de kapitalistische landen. En zo herhaalt de geschiedenis zich : het was voor de Duitse, Europese en Amerikaanse elites een bittere pil dat de Russische T-34 tanks superieur waren aan de Duits-Amerikaanse nazi-tanks (Porsche, Ford, Krupp, …). Communistische landen zijn toch niet efficiënt ?

  5. Ik heb het idee al lang begraven dat we het nog gaan redden. “Preppen” is de boodschap vrees ik. Ik hoop van harte ongelijk te hebben. Ik zou liever een solidaire samenleving zien waar mensen elkaar helpen, naar elkaar toegroeien en er een grote mate van gelijkheid is en de afbouw van de 10% rijksten, ten voordele van iedereen. Maar ik merk dat het anders in elkaar zit.
    Mensen die slim zijn en centen hebben beginnen zich al lang voor te bereiden voor het ergste. “Life”-boat in de letterlijke betekenis van het woord. En dat kan om vanalles gaan. Zelf probeer ik ook me goed voor te bereiden. Heb net nog een backup-systeem aangeschaft dat automatisch stroom zal voorzien bij de black-out. Tja, je hebt mensen die in het donker zullen zitten en mensen die “preppen”. En ja, we hadden al lang een veel betere energievoorziening kunnen hebben, maar het is nu eenmaal zo niet.
    Er zullen erge dingen moeten gebeuren vooraleer de mensen geloven in de omslag en er zich zullen naar schikken. Er is geen betere leidraad dan te kijken naar het verleden om te beseffen wat de toekomst gaat brengen. 1929 is daar een prachtig voorbeeld van…

Geef een reactie

