Toch wel makkelijk als er regelmatig een interviewtje verschijnt in de krant (of DS avond), dan kan ik dit de volgende dag gewoon op mijn blog zetten. (voor wie het wat beu geraakt, morgen ga ik hier niet over mezelf hebben).degentenaaremeers
‘Low impact man’ Steven Vromman trekt met zijn eco- comedyshowStop met Klagen door het land. In een nieuw boek met dezelfde titel geeft hij tips over hoe hij de planeet wil redden. Een doe-het-zelfgids voor een vrolijke nieuwe wereld, noemt Vromman het zelf. ‘Ik ben optimistisch, maar niet naïef. We zullen uit onze comfortzone moeten stappen.’ Karel Van Keymeulen

Steven Vromman raakte bekend door het tv-programma Low Impact Man op Canvas. Toen streefde hij met drastische maatregelen naar de kleinste ecologische voetafdruk van het land. Het gaf Vromman de aanzet om zelfstandige te worden. Sindsdien doet hij de mensen lachen, schrijft hij, geeft hij lezingen en doet hij aan politiek, want in 2012 werd hij verkozen als gemeenteraadslid voor Groen. ‘Groener dan een krop sla’, noemt theatermaker Dimitri Leue hem. Maar zijn strategie is veranderd. Weg is het vermanende vingertje. ‘Met humor, zelfrelativering en vriendelijkheid win je meer.’

Een mens wordt bijna vrolijk van uw boek, terwijl het toch de slechte kant uitgaat met onze planeet?

‘Ik wilde een boek schrijven dat moed en inspiratie geeft. Ik wou vertellen hoe we onze gemeenschap kunnen versterken en onze levenskwaliteit kunnen verhogen. Ik probeer mensen niet te veroordelen omdat ze een vliegtuig gebruiken of een iPhone hebben, dat levert niets op. We moeten wel beseffen wat we doen.’

‘Ik was vereerd toen de Optimistenbond me vroeg om erelid te worden. Ik bén optimistisch – niet: ­naïef – omdat ik denk dat je dan meer gedaan krijgt. Je neemt meer controle over je leven. Uit onderzoek is gebleken dat optimisme beter is voor je gezondheid.’

Toch is uw boodschap niet zo best: velen zullen minder met de auto moeten rijden, minder vliegen, minder vlees eten. Anders komt het niet goed.

‘Is dat een achteruitgang? Een goed leven hangt niet alleen van materiële omstandigheden af. Je moet vanzelfsprekend een basisinkomen hebben. Maar die 80 procent van de mensen die het goed heeft, moet niet per se nog meer koopkracht hebben. Die is gebaat bij meer vrije tijd en kansen om vrienden te zien.’

De regering zal blij zijn: ze kan nog wat besparen.

‘Dat is niet mijn boodschap. Er moet vooral stevig worden geïnvesteerd in zorg en onderwijs. Het klassieke economische model, gebaseerd op zo veel mogelijk consumeren, is rampzalig voor onze planeet en maakt ons niet gelukkiger. We leven in een van de rijkste regio’s van de wereld, maar zijn kampioen in burn-outs en depressies. Voor onze ecologische voetafdruk zitten we bij de top vijf. Het gaat niet alleen over CO 2-uitstoot, maar ook over de zin van ons leven.’

Het stadsbestuur van Gent, waar Groen deel van uitmaakt, gelooft nochtans sterk in investeringen in winkels en bedrijven. Bent u een eenzame strijder binnen Groen?

‘Wij zijn niet gelukkig met The Loop, maar kunnen dat niet tegenhouden omdat er akkoorden moeten worden gehonoreerd. En niet alles wat in de haven wordt ontwikkeld, is per se goed.’

Bent u dan niet als de dood dat een bedrijf als Volvo zou verdwijnen? Daar hangen veel jobs van af.

‘Het is een moeilijke discussie. Ik zou niet graag hebben dat er duizenden werklozen bijkomen, maar ik denk dat het voor de auto­industrie in Europa moeilijker wordt. Over dertig jaar worden in Volvo geen auto’s meer gemaakt. We moeten vooruitkijken naar nieuwe tewerkstelling in een duurzame economie.’

U komt op voor een basisinkomen, een werkweek van 21 uur, een koolstofbudget en bruto nationaal geluk. Is dat niet utopisch?

‘De geschiedenis leert dat onhaalbare zaken toch worden gerealiseerd, denk aan de afschaffing van de slavernij. We moeten durven utopisch te denken, anders gaan we naar een opwarming van 2 graden.’

Wat hebt u als gemeenteraadslid al veranderd?

‘Kleine dingen, zoals kraantjeswater in het stadhuis en geen tonijn meer op evenementen. Geen wereldschokkende dingen, maar het helpt. Ik volg het aankoopbeleid op de voet en wijs op duurzaamheid. Onze rol als raadslid is beperkt, zeker als je in de meerderheid zit. Ik ben tevreden met het werk van onze schepenen. Het klimaatplan en de investering van 105 miljoen euro om de CO 2-uitstoot te doen dalen, zijn een mijlpaal. Maar je moet het niet alleen aan de politiek overlaten.’

Verwijt u politici nu een gebrek aan lef?

‘Ik hoor er weinig die opkomen voor grotere ideeën. Men schaaft het bestaande systeem bij. Het waren de partijen Vivant en Open VLD die met het basisinkomen op de proppen kwamen. Waar blijven dat soort ideeën?’

Als ‘low impact man’ was u zeer radicaal. Klopt het dat uw kinderen er ongelukkig van werden?

‘Ongelukkig misschien niet, maar ze hadden er last van. Omdat ik op alles lette. Ik eet geen vlees, gebruik groene stroom, heb geen auto en vlieg niet. Ik ben intussen wat soepeler voor kleine dingen. Ik eet nog chocolade of bananen, het liefst fair trade. Als mensen op enkele dingen letten, zijn we al op goede weg. Eén keer per week geen vlees eten, dat moet niet moeilijk zijn.’

U gelooft sterk in initiatieven van onderuit, zoals repair cafés, delen, stadslandbouw en energiecoöperaties. Zijn dat geen druppels op een hete plaat?

‘Ze zijn nog klein en niet zo merkbaar in CO 2- of economiecijfers. Maar ze tonen wel aan dat meer en meer mensen zinvolle dingen zoeken. Die projecten zijn een leerschool. Je kunt zeggen: alle banken zijn slecht. Of je kunt proberen iets nieuws op te zetten, zoals NewB.’

U verkondigt de blijde, groene boodschap. Steven Vromman als groene pastoor?

‘Ik kreeg die opmerking als kind al:Je kunt misschien pastoor worden. Zolang het een vrolijke pastoor is, en aangezien ik me niet aan het celibaat hoef te houden, vind ik dat commentaar niet zo erg.’

Stop met Klagen, Steven Vromman, uitg. Borgerhoff & Lamberigts, 192 blz. 19,95 euro. www.stopmetklagen.be

Karel Van Keymeulen

Copyright © 2015 Corelio. Alle rechten voorbehouden

Geef een reactie

