koudwatervrees


Als het over poetsen gaat ben ik wellicht zoals de meesten. Je doet het zonder veel nadenken op de manier waarvan je denkt dat het de juiste is. En vaak is dit de manier waarop ons moeder (of grootmoeder) te werk ging. Wat dweilen betreft bijvoorbeeld is dit mijn aanpak: heet water in een emmer, een geutje ecologisch product er bij en huppakee de vloer dweilen.

dweilenIk viel zowat van mijn stoel toen ik vorige week op een sessie ecologische poetsen van Greentrack te horen kreeg dat dit helemaal niet nodig is. Heet water vermindert niet alleen de reinigingskracht van je product, maar is ook minder goed voor je handen. Het warme water opent je poriën en verhoogt de kans op allergieën. Dat warm water ook nog eens extra energie vraagt spreekt voor zich. Dus doe ik het al jaren fout. Ook bij de afwas is lauw water om dezelfde redenen beter dan heet water, voor het weken van een ovenschotel idem dito. Had ik dit eerder geweten dan was mijn voetafdruk misschien nog iets kleiner.

Er was dus enige consternatie bij de aanwezigen bij het aanhoren van deze openbaringen. We kregen ook een verklaring waarom heet ooit wel een goede methode was. Toen bruine zeep nog het belangrijkste poetsmiddel moest dit wel in warm water om op te lossen, moderne (ecologische) producten hebben andere eigenschappen, en werken dus beter op lagere temperaturen. Hoe komt het toch dat onze kennis wat dit betreft niet mee is geëvolueerd met de producten?

Dus als minister Turtelboom nog eens een originele energietip wil lanceren; na koken met de wok is er nu dweilen met koud water – al dan niet met lopende kraan.

4 Reacties

  1. er zijn nog veel andere spaardeaardespaaruwportemonnee- trukjes van onze grootouders . ge zoudt ervan verschieten .Zie ook Tante Kaat .Boekje uitgeven ? / wijkwerking ?/ Partena-poetsvrouwen-cursus? …

  2. Aangezien poetsen niet mijn hoogste prioriteit heeft maak ik het mezelf zo makkelijk en snel mogelijk. Voor de keukenvloer gebruik alleen een (behoorlijk) natte dweil (daardoor meteen ook géén ‘plakvloer’ door het schoonmaakmiddel) om zo’n ‘swiffle’ ding (spaart bukken!). En zo min mogelijk, koud (regen) water om de dweil uit te spoelen’. Laatst las ik over het maken van je eigen ecologische schoonmaakmiddel voor sanitair e.d. Klaar? Dan in een spuitflacon doen en …. pfffft… daarna even een doekje erover en schoon! Dat schiet lekker op 🙂

  3. Een kleine kanttekening, als je met je handen regelmatig in heel koud water zit (schoonmaken, groenten wassen) vergroot je wel aanzienlijk de kans op reuma. Dus dan misschien toch maar voor lauw water kiezen…

  4. Aha, die kende ik ook nog niet! Merci!

Geef een reactie

