pot-in-pot


Ik beslist om de tip van Peter in verband met de frigo eens toe te passen. Eens uitproberen of het lukt om even zonder koelkast te leven. Ik ga eerst de volgende dagen de koelkast zo goed mogelijk leeg eten en dan wil ik het experiment starten. Aangezien ik voor 17 juli moet proberen nog – 10,5 kWh te produceren is dat mijn streefdoel.

Ik verklaar me nader. Ik heb mijn zonnepaneeltje op het dak gezet op 10 juli vorig jaar, de teller stond toen op 11561,5 kWh. Tijdens de winter is de teller omhoog gegaan tot maximum 11592,6 kWh en de voorbije zonnige maanden is mijn teller al flink aan het zakken en zit ik nu aan 11572,0 kWh. Maar het mindere weer én het koelkast probleem zorgt ervoor dat de teller de voorbije dagen niet meer zakt. Dus ga ik de koelkast net zo lang uitzetten tot ik op 11561,5 kWh zit. Dan kan ik ook zeggen dat alle stroom die ik het voorbije jaar nodig heb gehad van het zonnepaneel komt.

Om me wat voor te bereiden heb ik alvast 8 euro geïnvesteerd om de zogenaamde pot-in-pot frigo te maken. Ik herinner me nog dat mijn collega Collin Beavan dit ook had uitgeprobeerd tijdens zijn No Impact experiment en dat dit niet echt lukte op zijn appartement in New York.

Als ik echter wat meer lees over deze techniek dan is het geen echte koelkast maar eerder een manier om groenten iets frisser te bewaren. Als ik pot binnen zet (in de zon, om de verdamping te bevorderen) is het verschil tussen binnen en buiten de pot nauwelijks 3 graden. Als de pot buiten staat lukt het om 5 graden te koelen. Maar ik denk dat het nog beter kan door te zorgen dat de ruimte tussen beide potten groter is en er meer vochtig zand kan gebruikt worden.

Misschien zijn er nog een paar manieren om voedsel zonder koelkast te bewaren. Tips zijn natuurlijk welkom…

 

9 reacties op ‘pot-in-pot

  1. Vroeger op de camping hadden we eerst geen koelkast. Mijn vader heeft destijds een rechthoekig gat gegraven in de grond. Daar een rechthoekige kist in gemetseld. Op de bodem kwamen tegels. Bovenop een sterk en (volgens mij) geïsoleerd deksel.
    Het eten bleef best goed koel. Het was niet zo geschikt om vlees te bewaren. Wel groente en zuivel. Nadeel was wel dat je alles goed dicht moest verpakken vanwege de beestjes.

    Like

  2. wecken!!! Op je zonnekoker!! De weckbokalen kan je gemakkelijk 2-dehands kopen. Maar dat is dan wel een methode om voor lange tijd groenten enzo te bewaren. Om verse dingen kort te bewaren, is het minder geschikt….Heb je geen koele kelder? Dat is meestal voldoende voor tomaten, courgettes enzo….
    En als je de pot-in-pot gebruikt : zou het niet goed zijn om de buitenste pot zwart te verven, en op de binnenste een goed isolerend deksel te zetten? Of zie ik het principe dan verkeerd???
    In ieder geval : een uitdaging! Tof! Like it!Hou ons op de hoogte!!!
    Groetjes
    MV

    Like

  3. Wij hebben een vrieskistje en geen koelkast. Zuivel, vleeswaren en drankjes zitten in een koelbox waar elke dag een bevroren petfles uit de vriezer in gaat. Werkt hier prima.

    Like

  4. Een paar van de reacties, en het originele bericht van Steven doen me vermoeden dat sommige mensen het principe niet goed begrijpen.
    Water dat verdampt heeft energie nodig, in dit geval zal het die energie onttrekken in de vorm van warmte. Gevolg, de pot zelf wordt iets kouder.

    Als je nu die pot in de zon zet, dan zal de energie die nodig is voor de verdamping geleverd worden (of terug aangevuld worden) door de zon. Dan werk je het systeem een beetje tegen dus. De pot zwart verven zal aan de ene kant nog meer warmte opnemen van de zon. En aan de andere kant maken dat er geen water meer kan verdampen omdat de poriën in de pot dichtgeverfd zijn. Helemaal fout dus!

    Wat de koeling zou kunnen bevorderen is “wind”. Als je de vochtige lucht van rond de pot kunt afvoeren, en vervangen door drogere lucht, dan zal de verdamping weer bevorderd worden (er zitten minder watermoleculen “in de weg” voor de nieuwe watermoleculen die uit de vloeistof-fase naar de damp-fase willen overgaan). En meer verdamping betekent dan weer meer afkoeling.

    Ik denk dat dit systeem nooit meer dan 5 a 10 graden zal kunnen afkoelen. Alle beetjes kunnen natuurlijk tellen. Om dranken koel te houden op een BBQ of één of andere buiten-aktiviteit is zo’n systeem natuurlijk erg goed! en ook het educatieve aspect spreekt me erg aan.

    Like

  5. Kortom, je geraakt nooit kouder dan de natte bol temperatuur.
    (lees als het errug vochtig weer is werkt het niet, als het droog droog droog is beter)
    Nog een idee : een ijskelder of seizoens opslag …

    Like

    1. Pot ingraven gaat de verdaming tegen. In een put heb je natuurlijk wel een frissere temperatuur dan bovengronds, maar dan volg je weer een andere logica en zou je beter gewoon een kelder bouwen (dieper, dus nog frisser en meer plaats).

      In de schaduw is natuurlijk erg goed, en een beetje wind kan ook flink helpen.

      Like

Plaats een reactie